Nekromanti Rollspelsgenrer (eller snarare settings): vad finns det egentligen för några?

cogitare;n211017 said:
Som en parantes kan jag nämna att Nephilim även gavs ut som BRP av Chaosium. Tyvärr slutade de ge ut moduler och jag fick aldrig se (annat än lite i några äventyr) hur de tänkt sig porträttera Selenim (Dark Moon Nephilims snarare än de fem elementen som presenteras i spelet).

Jag gillade Nephilim skarpt och när nWoD kom ut gjorde jag ett försök att porta det till nWoD-systemet som väl gick ganska bra men som så många andra projekt blev kanske 60-70% klart...

Kul spel oavsett :D

EDIT: Ja, detta hade så klart någon redan nämnt innan mig. Så går det när man inte läser igenom hela tråden innan man svarar...

/A
Om du känner någonsom är grym på franska har jag en massa franska Nephilim regler tillbehör och äventyr på PDF.

zonk

muterad
Skarpskytten;n211012 said:
Självklart ska du strunta i tvivlarna. Tänk på ditt projekt som Wittgenstein tänkte på filosofin, syftet är inte att uppnå klarhet, utan att vi ska vara förvirrade på en högre nivå.

Sedan tror jag att de kan få lite mer klarhet genom att använda etiketter (eller, som det heter på modern svenska: tags) istället för lådor. KAP är både historia och fantasy; CoC är både historia och skräck; Paranioa är både sci-fi och humor; och så vidare.
Jag har inte ens bekymrat mig om att vara tydlig med huruvida det är rena lådor eller om det är nåt slags filosofiskt regelvidrigt mellanting mellan lådor och tags, men om det är bra för folks nattsömn så kan de såklart använda bådadera eller endera efter behag, innan jag stoppar in saker i mitt smörgåsbord lite hejvilt! ;)

Har redan fått en bunte nya uppslag så hittills får det här betecknas som en okvalificerad framgång! Nu ska vi se om jag kan klämma in lite till i listan på nån vänster. Hittills har jag mestadels lagt saker i kategori huvudsakligen efter den egenskap jag själv tycker är viktigast, vilket ju för min personliga del är lika bra som nåt annat..

zonk

muterad
wilper;n211024 said:
Franchisespel:

Smallville
Buffy The Vampire Slayer RPG
A Game of Thrones RPG / A Song of Ice and Fire RPG
MARVEL Superheroes RPG
TMNT RPG
StarWars i dess tusen versioner.
De här hade jag nog stoppat in under sina resp "huvudgenrer"/"huvudtags". Hade tippat typ...
Superhero: Smallville, MARVEL Superheroes RPG
Urban fantasy: Buffy The Vampire Slayer RPG
Fantasy: A Game of Thrones RPG / A Song of Ice and Fire RPG
Antropomorfa djur: TMNT RPG
StarWars (där det redan ligger)

Rätt genre/tag/nånting, typ?

zonk

muterad
Rhodryn;n211010 said:
Det skulle man nog kunna kalla dem.
Enligt principen om "close enough" så hamnar de då på den delen av smörgåsbordet! ;)

Rhodryn

Hero
cogitare;n211017 said:
Som en parantes kan jag nämna att Nephilim även gavs ut som BRP av Chaosium. Tyvärr slutade de ge ut moduler och jag fick aldrig se (annat än lite i några äventyr) hur de tänkt sig porträttera Selenim (Dark Moon Nephilims snarare än de fem elementen som presenteras i spelet).

Jag gillade Nephilim skarpt och när nWoD kom ut gjorde jag ett försök att porta det till nWoD-systemet som väl gick ganska bra men som så många andra projekt blev kanske 60-70% klart...

Kul spel oavsett :D

EDIT: Ja, detta hade så klart någon redan nämnt innan mig. Så går det när man inte läser igenom hela tråden innan man svarar...

/A
Heh... det är sånt som händer. XD

Jag minns inte så himla mycket alls av Nephilim igentligen. Mer än de grundläggande grejerna. De två grejerna som jag minns skarpast är snarare kopplat till han som var SL för spelet. 1: När jag sa att min karaktär skulle heta "Léon Bravaillant" (hittade mina karaktärsblad)... så flinade han och skakade på huvudet lite roat år mig, och förklarade för mig att namnet "Léon" är något av det mest klicheartade namnet någonsin för Fransmän. XD 2: Hans naturliga skrivstil var... awesome. Såg ut något i still med detta: Edwardian Script.

3: (kom på en till)... han hette Merlin i efternamn! Inte taget, utan hans faktiska familje namn (hur långt tillbaka vet jag inte). Och... han lärde sig Svenska på ca 6 månader, UTAN lärare... han bara liksom... lyssnade... och frågade lite då och då, på sitt jobb och de folk runtomkring honom, och på så sätt snappade han upp Svenska som om det var inget, och när Svenskan inte räckte till så gick han till sin Engelska som var minst lika ypperlig den (han hade nog bott i Sverige ca 1.5-2 år när jag träffade honom första gången). Jag menar... en rollspelande Fransman med det faktiska efternamnet utav Merlin, som hur lätt som helst lärde sig Svenska (för att inte tala om Koreanska på ett halvår med lärare tydligen, och höll på at skriva sitt eget dator script för att låta honom skriva Koreanska på datorn med ett västerlänskt tangentbord (runt ca år 2000)), ett språkgeni helt enkelt, och hade skickats till Sverige av sitt företag för att förbättra deras fabrikers produktion här (andra ställen där han hade gjort samma var Korea och något land i Mellan Östern), som är riktigt bra som både spelare, och spelledare... och var en riktigt sjyst och cool kille... han måste ju vara en magiker då ju... right?! XD

Jaja... han var en av de bästa spelledare jag någonsin haft också, kanske den bästa. Bara en eller två andra som jag har haft har legat där uppe på hans nivå. Jag har faktiskt haft tur med mina SL'ar nu när jag tänker på det... och de som har varit "dåliga", har inte varit något som kom som en överaskning... mest för att personen själv påpekade det, och för att vi ville låta våra faktiska SL'ar få vila lite då och då ifrån att alltid behöva SL'a... jag är en av de där själverkända "dåliga SL'ar" faktiskt.

zonk;n211037 said:
Enligt principen om "close enough" så hamnar de då på den delen av smörgåsbordet! ;)
Heh... nära skjuter ingen haren... men ibland så dör den av smällen... XD