Nekromanti Rollspelsguiden, din kompis i rollspelsdjungeln

peta

Warrior
Tänkte bara blänka till lite med att en ny sida finns att besöka för den rollspelsintresserade.

Rollspelsguiden är en sida där du kan läsa vad andra tycker om olika rollspel och lägga till egna kommentarer. Så jag tycker att du ska ta en tur till http://guiden.petanet.se och kolla så att ditt eget favoritspel finns där och sätt det betyg du tycker det är värt, eller om det saknas, lägga till det.

Särskilt om har gjort ett gett spel som finns tillgängligt på nätet så tycker jag att du ska passa på att lägga till det eftersom det är en utmärkt möjlighet att låta andra ge kommentarer och betyg på ditt spel.

För tillfället finns det ganska få spel i databasen men förhoppningsvis kommer det att växa ganska snabbt.

Om ni har någon kommentar eller förslag på förbättring, skicka ett mail eller lägg en kommentar i den här tråden.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Rollspelsguiden, din kompis i rollspelsdjungel

Om ni har någon kommentar eller förslag på förbättring, skicka ett mail eller lägg en kommentar i den här tråden.
Det första jag kommer att tänka på är att du borde separera grundregler och moduler så att man på något sätt ser vad som är vad, och så att de får olika topplistor. Det man i första hand är intresserad av när man vill veta hur bra ett spel är är ju hur bra grundreglerna är. Sedan kanske man börjar fundera över tilläggsmodulerna.

Annars ser det ut som ett trevligt initiativ.

/tobias

peta

Warrior

Bra förslag, ska jag se till.

Tillbehören räcker om man har en separat lista för enbart de bästa tillbehören samt att man tar med betyget när man listar dem under spelet.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Är du intresserad av Indie-rollspel? Det finns ju rätt många här på forumet som sitter hemma i sina källare och skriver spel. En del är ju så små att de inte ens har brytt sig om att ha ett företag för sitt projekt.

peta

Warrior

Definitivt intresserad av indie-rollspel.
Det där med företag blir ju tvärr lite problem med eftersom det krävs att man fyller i ett företag när man skriver i en ny produkt. Men det är möjligt att skicka in nya företag så om man bara har ett namn som man ger ut spelet under så är det ju inga problem.

Om det är så att någon inte har något företag så kan jag lägga till ett val som heter "Saknar företag" som man kan välja.

Olle Linge

Snigel

Om det är så att någon inte har något företag så kan jag lägga till ett val som heter "Saknar företag" som man kan välja.
Gör så, det var en bra idé :gremsmile:

Jonas Ferry

Swordsman

Jag har två spontana kommentarer. För det första, kul initiativ. För det andra, när man postar länkar på spelens sidor vore det fint om man dels kunde skriva in länkens namn och dels en kort beskrivning. Vill du kan du begränsa mängden ord i beskrivningen till ett visst antal. Det blir snyggare om man kan skriva namnet på länken och därefter "officiellt diskussionsforum" som förklaring, som inte länkas.

Jonas Ferry

Swordsman

Ahh, ännu en kommentar. Den här kommentaren kan jag säga bara för att det inte är jag som kodar sidan. (^_^) Det vore snyggt om man kunde söka på flera kategorier på samma gång, alltså kryssrutor med "Engelskt" och "Skräck" som man kan kryssa i för att söka på engelska skräckspel.

Som det är nu får man spelen listade i bokstavsordning, vilket såklart är bra, men det vore också snyggt med möjligt att få dem listade i betygsordning. Då kan man snabbt ta reda på vilket det "bästa" cyberpunkspelet är, till exempel.

Johan K

Gammal & dryg
Kul initativ !

Kul intitativ från din sida,.msåte jag säga !
tycker att sdian din är lättmanuverad, man hittar det man vill utan några problem.
Du får lägga in sidan din här på wrnu.s länkregister !

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Och en grej till:

Jag skulle vilja se hur många röster ett spel fått, så att jag ser om betyget har något underlag eller om det bara är någon enstaka knäppgök som gett skyhögt betyg till något obskyrt spel. :gremwink:

/tobias

Jonas Ferry

Swordsman

Ett problem med många av indie-spelen är att det kanske finns ett företag, ibland, men att de då bara ger ut ett spel. Det känns onödigt att lägga in varje indie-tillverkare i listan över företag, eftersom folk måste scrolla så förbenat för att hitta grejor efter ett tag. Om jag vill lägga in rollspelet Capes (länk), vill du att jag ska lägga in Muse of Fire Games trots att det är ett enpersonsföretag som bara har ett spel, eller ska jag göra på något annat sätt?

Fast det står ju "Tillverkare", och tillverkare är det ju såklart. Det är svårt att dra en gräns mellan "stortillverkare" och "indie-tillverkare", men det är samtidigt elakt att säga att spelet saknar företag.

peta

Warrior

Lägg in det. Om det blir så att listan blir för lång så delar jag upp det i [a-n] [n-t] [t-å] eller något liknande.
Vem vet, en dag kanske det blir fler spel från Muse of Fire Games :gremtongue:

peta

Warrior

Kategori-sökning och annan detaljerad sökning är planerad att komma i framtiden. Olika sätt att lista sökresultaten ska jag också försöka lägga till

peta

Warrior
Re: Och en grej till:

Det är genomförbart och jag ska titta på det. Sedan så kommer det även bli så att allt eftersom det blir lite fler röster på de olika spelen så kommer det krävas en visst antal röster för att hamna på topplistorna

Ulfgeir

Swashbuckler
Nu vill jag inte vara elak, men för mig funkar dne inte alls. Kommer upp felmeddelande pga något fel du gjort i kodningen.

/Ulfgeir

Man Mountainman

Storsvagåret

Bra idé, men det borde ha varit en wiki. Do not underestimate the power of the wiki. :gremcool:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Do not overestimate the power of the wiki.

Kunde bara inte låta bli med rubriken. :gremtongue:

Jag tycker att det är en riktigt rolig idé och även välbehövlig idé. Gurgeh har redan varit och nämnt ett par saker som jag också tänkte på, så de skall jag inte tjöta igen. Jag ger dig dock stora pluspoäng för att du valt att undgå den senaste modeflugan och har en vanlig sida som inte ger mig utslag :gremtongue:

Har nu i alla fall placerat länken bland mina favoriter :gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Do not overestimate the power of the wiki.

Fördelen med en Wiki är att om ett fel smugit sig in nånstans, eller om man anser att en viss entry är inkomplett, så kan man enkelt redigera själva huvudtexten istället för att behöva använda sig av otympliga kommentarer. I takt med att fler och fler personer känner sig manade att bidra till sidan så kommer informationstexten om varje spel att växa. En wiki tillåter dessutom att man formaterar texten, lägger till bilder och liknande.

Varför en wiki skulle vara extra utslagsframkallande förstår jag inte. Det är ju en vanlig hypertext av samma sort som alla andra sidor på WWW.

peta

Warrior
Vad var det för fel du fick?
Tydligen var webservern lite instabil igår. Typsikt eftersom den brukar vara pålitlig. Om du fick server fel 500 så berodde det antagligen på det.
Nu verkar den dock fungera bra.