Nekromanti Rollspelshemsida för veus

Celledor

Hero
Så, jag har äntligen fått upp en ny hemsida för mitt rollspel VEUS som fortfarande är under utveckling, tror inte någon kommer ihåg men jag har gjort några tidigare inlägg om det. Förhoppningsvis så ska jag dra igång en testspelar kampanj där jag söker, för mig helt okända spelare men det återkommer jag om när det är aktuellt. Sitter just nu och reviderar stridsreglerna.

Sidan hittas på: www.veus.se

Hur som helst så skulle jag vilja ha lite feedback på själva sidan, upplägg och innehåll. Har den allt ni skulle vilja veta om ett kommande rollspel eller vad mer borde finnas på den för att väcka intresse?

Just nu är det mest enkel information om rollspelet och projektet i helhet men kan tänka mig att jag kanske ska lägga in kortare texter om hur reglerna är uppbyggda och liknande. Den vanliga "vad är rollspel" kanske?

Eller om ni bara vill gilla/ogilla designen så går det också bra. Är inte 100% nöjd än men har heller inte lagt så mycket tid på sidan.

Celledor

Hero
Bra, jag försöker göra varje i spelet kallade uppväxtmiljöer så unika och intressanta som möjligt så att man genast får inspiration och att ta fram bra bilder göra mycket.

Känns som det är sällan man spelar bland atoller och liknande i post-apokalyptiska spel. Men det ska finnas allt från det bilden visar till nästan "water world" nivå på atollerna (fast där all vet var fastlandet är).

Men vilken känsla får du av sidan och texterna/bilderna?

solvebring

Superhero
Jag gillar sidan. Det har stämning. Trevliga illustrationer btw. Mycket trevliga. Kort och gott, trevlig design och snygg design.

Men jag reagerar på en del småsaker...

Jag blir dock konfunderad över är att länkarna till de där andra spelen, Mhagonarha och Prytorian Defender, har så mycket rum som de har. Man lägger mer märkte till dem än sidmenyn - vilken jag först missade helt. Jag skulle tycka bättre om sidmenyn var lite, lite tydligare och om spellänkarna fanns någonstans i den.

Produkter är förövrigt förvirrande. Produkter brukar vara en lista över de spel som förlaget gjort. Med andra ord tycker jag att Produkter bör rada upp och länka just Mhagonarha och Prytorian Defender. Fast eftersom detta är officiella sidan för ett eget spel och inte ett förlag så skulle jag ta bort Produkter helt och slänga in en Länkar eller Övriga produkter. Det som nu ligger under Produkter anser jag höra hemma under Filer eller Material eller liknande.

Sedan skulle jag inte ha Nyheter sist i menyn, utan hellre först, efter Om. Kontakt, Länkar och dylika är sådant jag tycker borde ligga sist i en meny, och att det som främst etablerar sidan - det den handlar om och vill uppmärksamma mig om - ligger först.

Jag förstår förövrigt inte varför du har ett mindre teckensnitt under Produkter, i jämförelse med övriga flikar. Sidan bör vara enhetliga. Och Kontakt är rörigt. Det grafiska där där överhanden och grötar ihop sig. Sedan skulle jag, om jag var du, göra mailadressen lite mer "standout" - kanske fetstil eller att den har mer spacing till övriga rader, alternativt en maillänk - fast med tanke på att typ ingen använder t.ex. Outlook så är nog det onödigt. Kort sagt, själva kontaktuppgiften, mail, tel-nr och vise versa är det jag vill lägga ögonen på direkt, det är ju dylika fliken är till för.

... anser solvebring, personligen - som gillar enhetliga, stilrena, luftiga och inte minst tydliga sidor. Stilrenhet är en designförmån som bidrar till ett gott och professionellt intryck.

Smrtihara

Warrior
Allt ser riktigt snyggt ut, stort plus för det!

Men vad är unikt för veus? Det vimlar av post-apoc. spel nu och Apocalypse World ser massa spel (och har ordentligt punggrepp på genren just nu).

Släng in en hook, något som fångar läsarens intresse. En snygg stämningstext, utdrag ur boken eller liknande.

Att Veus är en del av en stor helhet med noveller, kampanjer osv. är något sådant men tala inte bara om det, visa oss!

Bilderna räcker långt, men inte hela vägen för min del iaf.

"Vad är rollspel" är alltid bra eftersom det är en enkel åtgärd som kan utöka målgruppen. Dock sjukt tråkig.

Celledor

Hero
Ja är också nöjd med bilderna men det kommer tyvärr troligen inte att komma fler från samma illustratör så jag håller på att hitta en nya som kan fortsätta i samma stil, men det får bli en annan tråd om så behövs.

Länkarna till de andra spelen är väl mest för att göra lite reklam till andra grejer jag också håller på med men det är nog rätt att de tar lite för stor plats på första sidan.

Hmmm det är produkter som har med spelet att göra men jag gillar ifs material. Jag får tänka mer på det.

Ja menyn kan förbättras, det är inte bra om man missar alla undersidor.

solvebring

Superhero
celledor said:
Ja är också nöjd med bilderna men det kommer tyvärr troligen inte att komma fler från samma illustratör så jag håller på att hitta en nya som kan fortsätta i samma stil, men det får bli en annan tråd om så behövs.

Länkarna till de andra spelen är väl mest för att göra lite reklam till andra grejer jag också håller på med men det är nog rätt att de tar lite för stor plats på första sidan.

Hmmm det är produkter som har med spelet att göra men jag gillar ifs material. Jag får tänka mer på det.

Ja menyn kan förbättras, det är inte bra om man missar alla undersidor.
Jag vet inte huruvida du betalat för dina bilder eller ej, men jag antar det med tanke på kvaliteten? Nåväl... En jag gjorde en distanskurs i Concept art med är duktig och har en underbar och anpassningbar stil. Tor Jäger heter han. Vet inte hur mycket han tar eller så, men man kanske kan höra efter i alla fall. Berättade en del om rollspelsillustration för honom (eftersom jag har mina favoriter på det hållet) och han verkade intresserad av ämnet - visade sig att hans bror dessutom illustrerat åt Äventyrsspel på 80-talet.

Nåväl, vet som sagt inte vad Tor tar för priser, hurdan han är att jobba tillsammans med eller så, men jag har växlat några ord med honom över nätet och han verkar helt klart vara en mycket anpassningsbar illustratör som kan variera sin stil.

Annars kör Eva Florén här på forumet en del blyerts, och är väldigt duktig på det.

Celledor

Hero
Det unika ligger nog i världen och hela den "saga" som allt är en del av. Fast som du säger det ska kanske läggas fram mer vad det handlar om. Problemet är ju att inget är klart men under produktion.

Sedan så kommer allt att fokusera på ren överlevnad och inte coola vapen, monster eller bisarra möten även om det förekommer (inte monster men). Det kommer inte vara realistiskt men mer åt det hållet i alla fall.

Utdrag ur boken kommer att komma, först som bara bilder men sedan som förhandstitt på ett eller flera kapitel.

Har redan lite "vad är rollspel" texter i boken som jag kan använda. Spelet ska inte vara riktat till bara erfarna spelare (men vet inte än om jag lyckats på den biten).

Celledor

Hero
Tack för tipset, låter intressant, väntar på testbilder från två andra som jag hoppas ska bli bra men kan kontakta honom om de inte kan leverera den stil och kvalitet jag söker.

Den gamla illustratören fick betalt men jag fick kanske ett allt för bra pris och nu vill han arbeta i en helt annan stil som inte passar såvida jag inte betalar betydligt mer vilket för närvarande inte riktigt passar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bilderna är väldigt snygga.

Språket, överlag, på sidan behöver en rejäl översyn. En "lång och betänkande
färd"?

Vad gäller information om själva rollspelet saknar jag, liksom andra, svar på de "stora frågorna" - vad gör man i spelet? Vad är dess unika drag? Varför ska man välja Veus framför Apocalypse World, Mutant eller något annat?

Skiljer sig reglerna markant från vanlig svensk rollspelsstandard (Grundegenskaper, färdigheter, handlingar per stridsrunda)? Om de gör det så är det intressant att få veta mer om dem, annars - not so much.
Skiljer sig världen, eller metastoryn?
Skiljer sig vad rollpersonerna gör, dvs gör de annat än bara vanligt rollspels-"äventyrande"? Får de här rollpersonerna uppdrag av mörkklädda typer i barer? Förväntas de transportera hemliga lådor?

Kort sagt - vad är det som skiljer det här spelet från andra rollspel? Fokusera på att beskriva det först. Allt som är likadant som alla andra rollspel kan man vänta med.

Vilken designfilosofi följer spelet? Blir det ännu ett tradspel med tradregler och en värld som beskrivs som i en geografibok, eller blir det regler anpassade till genren och en spelvärld fokuserad och anpassad efter att uppmuntra till en viss sorts spelande?

Celledor

Hero
Ah där ser man, vet inte när men någon gång under året kommer det bli. Så fort jag har reviderat klart reglerna så pass att jag känner att det är dags.

Kommer troligen även se om jag kan lägga ut nån info i olika rollspelsbutiker där det står att jag söker testspelare. Blir om några månader, troligen efter sommaren.

Celledor

Hero
krank said:
Språket, överlag, på sidan behöver en rejäl översyn. En "lång och betänkande färd"?
Ja, skrev det rätt fort och har inte hunnit gå över det igen som jag velat men ska ta tag i det. Inte helt säker på vad jag ville ha fram med just den meningen men tror det var något djupt.

krank said:
Vad gäller information om själva rollspelet saknar jag, liksom andra, svar på de "stora frågorna" - vad gör man i spelet? Vad är dess unika drag? Varför ska man välja Veus framför Apocalypse World, Mutant eller något annat?
I början när jag startade så fanns det troligen ingen sådan anledning men en sådan kommer fram allt mer. Ska lägga lite mer krut på att få fram min vision med spelet. Vill du ha ett post-apokalyptiskt rollspel utan enögd kaniner med hagelgevär, radioaktiva slemmonster eller mystiska ultra-zap pistoler så kan nog veus vara för dig.

krank said:
Skiljer sig reglerna markant från vanlig svensk rollspelsstandard (Grundegenskaper, färdigheter, handlingar per stridsrunda)? Om de gör det så är det intressant att få veta mer om dem, annars - not so much.
Nej, kommer bli mycket standard men det ska väl kanske skrivas ut i så fall. Blir helt egenutvecklade regler i alla fall men inspirerade från olika befintliga system naturligtvis.

krank said:
Vilken designfilosofi följer spelet? Blir det ännu ett tradspel med tradregler och en värld som beskrivs som i en geografibok, eller blir det regler anpassade till genren och en spelvärld fokuserad och anpassad efter att uppmuntra till en viss sorts spelande?
Troligen rätt mycket trad men med regler som ska uppmuntra ett spelandre som är inriktat på att överleva och inte meja ner mutanter i massor. Du ska "tvingas" välja att byta bort din sista hagel parton mot ett glas vatten, eller använda den för att med våld ta glaset. Allt ska ha direkta och påminnande konsekvenser som kommer påverka din överlevnad.

Kommer ha mycket att göra i kväll men tack för feedbacken...