Nekromanti Rollspelshobbyn och Berättelser från Staden

Sodivra

Champion
Här pratar jag om rollspelshobbyn och hur jag vill vidga den med mitt spel Berättelser från Staden. Analys utav hobbyn som ni förhoppningsvis kommer finna intressant.

Lindenius

Swashbuckler
1000 pluspoäng till Arvidos! Otroligt pedagogiskt och bra berättat av dig.

Men var/vilket sammanhang var det du höll föredraget?

//erik. joltar

Sodivra

Champion
Tack + Provokation

Tack! :gremsmile:

Det var en minikurs i presentationsteknik på min utbildning, psykologprogrammet i Göteborg. Liten grupp om tio pers, ungefär.

Jag trodde det här skulle vara betydligt mer debattprovocerande, faktiskt... Var är alla inlägg? Kom igen, jag har väl inte rätt?

terje

xenomorf mystiker
Re: Tack + Provokation

Bra föreläsning!

Jag trodde det här skulle vara betydligt mer debattprovocerande, faktiskt... Var är alla inlägg?
Jaja när du ber så snällt. :gremwink: Jag tyckte det lät väldigt intressant det du sa om att till hösten göra nått stort av det med pengar från sverok. Berätta gärna mer om detta!

I övrigt håller jag helt med om målsättningarna för projektet - att öppna rollspelshobbyn utåt och skapa spel som är lättillgängliga, inte kräver en massa förberedelser och som fokuserar på att tillsammans hitta på en kul berättelse.

Sodivra

Champion

Jag tyckte det lät väldigt intressant det du sa om att till hösten göra nått stort av det med pengar från sverok. Berätta gärna mer om detta!
Jag har skickat in en projektbeskrivning där jag ber om stålars att köpa in ett antal ex av Berättelser från Staden och dela ut dem som belöning till testspelare utan rollspelserfarenhet. Sedan ska jag utifrån deras utvärdering försöka anpassa spelet ännu mer efter ickerollspelare.

Nästa steg är att försöka publicera stort, övertyga ett etablerat förlag som kan publicera och marknadsföra till den stora massan. Jag vet inte om sverok kan hjälpa mig med det också, men vi får väl se vad dom svarar.

I övrigt håller jag helt med om målsättningarna för projektet - att öppna rollspelshobbyn utåt och skapa spel som är lättillgängliga, inte kräver en massa förberedelser och som fokuserar på att tillsammans hitta på en kul berättelse.
Kul! Tror du att det kan locka någon till att prova "riktiga" rollspel då?

Genesis

Ni dés ni maître

Jag trodde det här skulle vara betydligt mer debattprovocerande, faktiskt... Var är alla inlägg? Kom igen, jag har väl inte rätt?
Öh? Jag läste det här (och såg på filmen) tidigare idag, men hade inte tid att svara, men jag tänkte snarare "Förväntar han sig att få några svar på det här inlägget, annat än 'Bra! [NT]'?" Vad vill du att vi skall diskutera? Jag tycker att det var bra jobbat. Vad vill du?

//Genesis har idag övertalat sina föräldrar till att någon gång prova Berättelser från Staden.

terje

xenomorf mystiker

Jag har skickat in en projektbeskrivning där jag ber om stålars att köpa in ett antal ex av Berättelser från Staden och dela ut dem som belöning till testspelare utan rollspelserfarenhet. Sedan ska jag utifrån deras utvärdering försöka anpassa spelet ännu mer efter ickerollspelare.

Nästa steg är att försöka publicera stort, övertyga ett etablerat förlag som kan publicera och marknadsföra till den stora massan. Jag vet inte om sverok kan hjälpa mig med det också, men vi får väl se vad dom svarar.
Coolt! Vilket grundligt sätt att gå till väga. Lycka till, hoppas att något förlag nappar på idén.

Tror du att det kan locka någon till att prova "riktiga" rollspel då?
När du skriver "riktiga" rollspel menar du då sånna som D&D, DoD, MT, Eon, osv? I mina ögon är Berättelser från staden ett riktigt rollspel - man spelar ju roller. Den typ av rollspel som dominerar inom hobbyn som kräver att man pluggar tjocka böcker med komplicerade regler och detaljerade världar och lägger ned mycket tid på att förbereda äventyr innan varje spelpass tror jag alltid kommer att vara något för en minoritet då det ställer så stora krav på engagemang och tid. Små pick-up spel tror jag har bättre förutsättningar att nå ut till stora grupper.

Sodivra

Champion

Tja, jag väntade mig att det skulle vara provocerande att utmåla hobbyn som så svårtillgänglig. Narrativistisk propaganda, liksom. Även om jag prisar rollspelshobbyn så uttalar jag fortfarande mig om den ur ett kontroversiellt perspektiv.

Genesis

Ni dés ni maître

Tja, jag väntade mig att det skulle vara provocerande att utmåla hobbyn som så svårtillgänglig. Narrativistisk propaganda, liksom. Även om jag prisar rollspelshobbyn så uttalar jag fortfarande mig om den ur ett kontroversiellt perspektiv.
É du konsult, eller? Det finns väl ingen som inte håller med om att rollspelshobbyn är svårtillgänglig? Det är ju så långt ifrån kontroversiellt man kan komma, ju. Jag vet inte hur många gånger jag har hört att det är svårt att rekrytera nya spelare, men det är många. Det är ju ett allmänt problem. Har du helt tappat kontakten med de vanliga rollspelarna, din pajsare?

Jag tror att narrativister tänker "Bra! Mer folk till oss!" och tradspelare tänker "Tja, de kommer ju inte att börja spela riktiga rollspel, i alla fall". För om den här kampanjen riktigt aplyckas, så skulle det innebära att folk i allmänhet börjar spela narrativistiska rollspel, medan tradspelarna fortfarande skulle vara en mindre grupp som har svårt att rekrytera (men som har djävligt kul med sina spel, såklart). Rollspel i sin traditionella tappning tror jag aldrig kan bli mainstream, men narrativistiska rollspel kan det nog. Men vi måste överge orcher och dvärgar och gamla män i världshus för att kunna locka dem som inte skulle börja spela rollspel i alla fall. Berättelser från Staden är ett steg i rätt ritning, men jag tror definitivt att vi behöver fler spel som utspelar sig i vår egen värld.

Bunny

Crazy like a fool
Jag är så stolt... ANT

... för du var så söt och så fin och så duktig och du dansade inför kameran! *dåndimpen*

Fantastiskt! Video-mediet äger! På 10 minuter har jag fått en känsla för ditt rollspel och din vision som ~15 halvlånga inlägg och ett skumläst rollspel inte lyckats förmedla. Hot Mama!

Sodivra

Champion

É du konsult, eller? Det finns väl ingen som inte håller med om att rollspelshobbyn är svårtillgänglig?
Ehe... Nå, retoriken kring nybörjarrollspel för nyrekrytering har på det här forumet främst handlat om "rollspel-light", traditionella rollspel med enkla regler.

Rollspel i sin traditionella tappning tror jag aldrig kan bli mainstream, men narrativistiska rollspel kan det nog. /.../ Berättelser från Staden är ett steg i rätt ritning, men jag tror definitivt att vi behöver fler spel som utspelar sig i vår egen värld.
Precis! Det är inte självklart, men det är en väldigt spännande möjlighet. Jag skulle vilja se Kaleidoskop undersöka liknande möjligheter för Nostalgi som ger mig intrycket av att vara en rollspelsinkörsport.

Big Marco

Läskig

retoriken kring nybörjarrollspel för nyrekrytering har på det här forumet främst handlat om "rollspel-light", traditionella rollspel med enkla regler.

När då? Förr kanske, idag tror jag att den idéen är helt död. Det hoppas jag iaf, annars kommer utgivaren att grina blod.

Genesis

Ni dés ni maître

Jag skulle vilja se Kaleidoskop undersöka liknande möjligheter för Nostalgi som ger mig intrycket av att vara en rollspelsinkörsport.
Fast Nostalgi är väl ett fantasyspel? Och därmed så lockar det folk som gillar fantasy. Och folk som gillar fantasy spelar redan rollspel. Vi behöver rekrytera mer folk som tycker att fantasy är töntigt. De spelar inte rollspel, för de tror att rollspel bara handlar om orcher och alver. Och det gör det också. Fast ibland är de i rymden.

Jag tror alltså att rollspel har fyllt ut sin marknad ganska väl. Felet folk som gjort nybörjarrollspel har gjort är att de har skrivit simpla fantasyspel. Problemet är inte att spelen är för komplicerade. Problemet är att det är fantasyspel. Och, som sagt, folk som gillar fantasy (och scifi, skräck och hela den biten) spelar redan rollspel, så dem behöver vi inte rekrytera. De handlar redan på SFbokhandeln och vet precis vad rollspel är. I de fall de inte redan spelar så är det för att de helt enkelt inte är intresserade. Folk som aldrig satt sin fot på SFbokhandeln, dock, vet inte alls vad rollspel är eller hur det fungerar. Anledningen till att de inte spelar är för att de tror att det bara handlar om alver. Och, som sagt, det gör det också. Men om vi kan göra rollspel som inte handlar om alver, så kan vi vidga hobbyn.

Inget ont om krank, men jag minns tråden om huruvida ett rollspel är sin spelvärld eller sitt regelsystem, och den gjorde mig ledsen. För det bekräftade den stereotyp som jag hade hoppats på inte var sann. Att alla rollspel handlar om alver (läs: utspelar sig i fantasivärldar). Diggar man inte hela scifi-fantasy-konceptet så finns det inget att hämta inom rollspelshobbyn, utom Breaking the Ice, men det är det ju ingen som vågar spela, i alla fall.

Sett ur detta perspektiv så tror jag att Berättelser från Staden är ett steg i rätt riktning, eftersom den ligger närmare mainstream. Artonhundratalet, liksom. Det kan en del tänka sig att spela. Men det är nog inte optimalt som nybörjarrollspel. Det optimala nybörjarrollspelet, tror jag, måste utspela sig i vår egen värld, eller möjligtvis i en historisk period eller nå't.

Och jag tror inte att det kommer att leda till att folk börjar spela "riktiga" rollspel, för de är inte intresserade av dem. De som är intresserade spelar ju redan.

//Genesis säger som det är.

Zire

Swashbuckler

Det du säger låter vettigt. Helt klart är alla rollspel som jag varit i kontakt med mer eller mindre baserade på fantasivärldar scifi/fantasy/skräck. Men det där TV-såpa spelet är väl ganska "normal" setting eller? Jag har inte så stor koll på det.

Däremot så tror jag nog inte att Stadens setting är helt optimal heller. Skulle det inte vara smart att satsa på t.ex. deckare i svensk småstad och liknande som verkar sälja som smör? Det borde passa ypperligt för ett enkelt regelsystem (med mer klurande än färdighetsslag).

Genesis

Ni dés ni maître
Hoppsan [ANT]

Jag erkänner mitt misstag.

/Han som känner att han bara har svarat på Genesis inlägg de senaste dagarna
Det måste innebära att det jag skriver är väldigt smart eller väldigt korkat.

Genesis

Ni dés ni maître

Men det där TV-såpa spelet är väl ganska "normal" setting eller?
Jo, men då kommer istället problemet att folk inte kommer i kontakt med det. Det är här Arvidos visionsgrej är bra. Rollspelen kommer ut till folk utanför den snäva SFbokandeln-målgruppen. Men än så länge har vi inte så mycket att erbjuda dem. Vi behöver fler spel som kan locka dem.

Skulle det inte vara smart att satsa på t.ex. deckare i svensk småstad och liknande som verkar sälja som smör?
Absolut! Fast de som skriver rollspel är ju fantasynördar. Du ser moment 22-situationen? Jag skulle vara jätteintresserad av att hjälpa till med ett sådant projekt, men just nu har jag inte tid att driva det själv.

//Genesis har klurat på ett Amelie från Montmartre-inspirerat rollspel ett bra tag. Men först måste Oskrivna blad ut.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Sett ur detta perspektiv så tror jag att Berättelser från Staden är ett steg i rätt riktning, eftersom den ligger närmare mainstream."

Gör det verkligen det? När Arvid drog upp zeppelinare och rörpost som exempel på stämningen i staden tror jag ärligt talat inte att många i publiken kopplade någon särskild stämning till dessa företeelser. Stadens setting är, tycker jag, lika nördig som fantasy.

Genesis

Ni dés ni maître

Gör det verkligen det? När Arvid drog upp zeppelinare och rörpost som exempel på stämningen i staden tror jag ärligt talat inte att många i publiken kopplade någon särskild stämning till dessa företeelser.
Precis. Men hade han sagt trollkarlar och svärd eller rymdskepp och utomjordingar så hade de gjort det. Inspirerad av Arvids vision så snackade jag med mina föräldrar igår kväll, och undrade om de ville prova rollspel någon gång. Farsan sade "Nja, jag är inte så förtjust i orcher", varpå jag svarade att Berättelser från Staden utspelade sig i artonhundratalsmiljö, och då sade han "Ja, det låter ju roligare." Men visst, hela ångteknologibiten och zeppelinare och rörpost är ganska nördig. Vill man få ickerollspelare att lira det så får man nog tona ned de bitarna och relatera mer till brittiskt artonhundratal. För steampunk är ganska nördigt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Elin (som du nog träffade på releasefesten) skriver ett rollspel baserat på Harlequinböcker. Där har du en otappad potentiell marknad!