Nekromanti Rollspelshobbyns framtid

walium

Ganska töntig, faktiskt
Lite i skymundan har en intressant debatt bedrivits på Skräckforumet. Det är en debatt som förtjänar att få mer uppmärksamhet efter som den rör alla rollspelare.

Vart är rollspelshobbyn på väg? Även om mycket händer så verkar många vara rätt pessimistiska om hobbyns framtid och utveckling. Det finns färre rollspelare idag än tidigare och de översvämmas med moduler och regelböcker. Dessutom ser världen som helhet annorlunda ut. Dagens ungdomar blir översvämmade med information och underhållning ifrån alla håll och kanter. Är det så illa att deras fantasi och kreativitet blir undernärda? Är den nya generationen av rollspelare fantasilösare och mer regelstyrda än tidigare? Och vad kan man i så fall göra åt detta? Vad gör ni själva när ni stöter på märkliga regler som ni inte gillar? Vad tycker egentligen dagens unga rollspelare om hobbyn och varför har de börjat spela?

Allas åsikter är välkomna och önskvärda, framförallt om de tillhör yngre rollspelare. Detta är en intressant och viktig fråga så just därför är det bra om så många som möjligt kommer till tals innan tråden blir kapad av de mest fanatiska debattörerna.

Länk till Skräckforumet. Som så många andra urspårade trådar så börjar den med en till synes oskyldig fråga. :gremsmile:

Hmm...

Jag vet faktiskt inte vart rollspel håller på att ta vägen. Du har nog rätt vad gäller reglerna, Eon är ju ett av Sveriges största rollspel, och jag har även själv fastnat för Eon. Jag är också ganska oerfaren vad gäller rollspel, då jag bara kört i ungefär två år. Och här på forumet har jag bara varit aktiv de senaste månaderna. Rollspel är en underbar hobby, och jag tror att det står till så här: Många människor ser rollspel som en väldigt töntig aktivitet, och bara skrattar åt fanatiska utövare. Dom få som testar det, fastnar dock för en lång tid framöver. Jag vet inte vad su definerar med ungt, men jag är 14.

Mvh Victor Palm

I'll be back

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Hmm...

" Jag vet inte vad su definerar med ungt, men jag är 14."

Det är bra mycket yngre än vad de personer som oftast kommer till tals här på forumet är. Det är jättebra att du vågade dig hit och svarade. Det får du pluspoäng för.

Hur pass bunden känner du dig av regler och moduler? Hur gick det till när du själv började spela?

Krille

Super Moderator
"Vart är rollspelshobbyn på väg? Även om mycket händer så verkar många vara rätt pessimistiska om hobbyns framtid och utveckling. Det finns färre rollspelare idag än tidigare och de översvämmas med moduler och regelböcker."

Nu tänker jag slänga mig in med en mer historisk syn på rollspel som fenomen över de senaste tjugo åren. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att det är färre rollspelare rollspelare idag än för femton år sedan. Bara färre sålda rollspel.

Äventyrsspel sålde mitt under åttiotalet i snuskigt höga upplagor. Jag tror inte att det berodde på att det fanns fler spelare, utan att det var inne att köpa spel. Rollspel var helt enkelt "årets inofficiella julklapp" under ett antal år, när det var inne med fantasy och när det var inne med spel. TP hade precis kommit och varje familj med självaktning var tvungen att ha ett spel som var mer komplicerat än Nya Bondespelet.

Jag tror faktiskt inte att särskilt många av de där ungarna som fick Drakar&Demoner i julklapp någonsin spelade det. De flesta öppnade nog boxen, upptäckte att det saknades spelplan, började läsa regelboken, och gav sedan upp. Sedan fick boxen samla damm. Säljsiffrorna var helt enkelt överhypade och orealistiska och regelboxarna fick förr eller senare följa med pappersinsamlingen.

Lite senare, när det blev inne att ha Nintendo (som dessutom var mycket enklare att komma igång och spela på och inte krävde lika hög ambition), så sjönk siffrorna drastiskt till en mer "realistisk" nivå: antalet sålda spel började helt enkelt motsvara antalet spelare. Och sedan dess har de varit mer realistiska.

Rollspelshobbyn har dödförklarats så många gånger tidigare så att det är hemskt. Hobbyn är helt enkelt det där liket som vägrar att ligga still - den har överlevt Nintendo, Magic, Playstation, Internet, Barnmiljörådet samt Piff&Puff. Jag tror inte att det är så farligt som folk tror. "Okreativa" ungdomar kommer att fortsätta att konsumera Britta Spjut, MTV, X-Box och usla Hollywood-filmer, precis som tidigare. Kreativa ungdomar kommer att finna utlopp för sin kreativitet, i form av hobbyförfattande, diktande, tecknande...

...eller rollspelande.

Nja, själv har jag rekryterat flertalet till rollspelshobbyn under det knappa år jag spelat.
Ett antal av dom spelar fortfarande, några andra spelar DoD, ett par slutade (fast jag har fortfarande kontakt med alla utom DoDarna)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Moralister = Rollspelshobbyns död!

Jag ska hålla mig kortfattad så att så många som möjligt orkar läsa det här:

För mycket moralrunkeri är aldrig bra - död åt moralisterna! Till och med Hitman 2 har ju blivit anklagat för rasism - bara för att man har möjligheten att skjuta på folk med en handduk runt huvudet (vilket man inte behöver för att föra handlingen vidare). Usch och fy!

Det enda som inskränker rollspelshobbyns frihet är [1] som Ö & S och deras falska rykten. Om de där kättarna får som de vill så kommer allt rollspel förbjudas - och det är väl största hotet mot hobbyn. (om man nu ens ser sådana [2] [1] som ett hot...)

Jag tror inte att regler och moduler har något att göra med rollspelandets framtid - om man inte vill spela ett rollspel med mycket regler så köper man ett annat. Alternativt laddar ner ett gratis. Om man inte vill ha en modul så köper man den inte.
Således tror jag inte på tanken att människor kan bli "bundna" vid regler och moduler, lika lite som jag tror på tanken att reklam och religiösa fanatiker verkligen påverkar folk. Det påverkar inte mig i alla fall - och det är allt jag har att utgå ifrån.

Just det, just my two cents. Observera att jag var subjektiv och det är mina åsikter och jag försöker inte få någon att tycka som jag - osv.

[1] = [valfritt personangrepp i tredje person, obestämd form, plural] (förslag: "idioter")
[2] = [valfritt elakt adjektiv i tredje person, obestämd form, plural] (förslag: "patetiska")

No offense intended, förutom till Ö & S men de förtjänar det! :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Hoppas på god fortsättning...

Jag för min del tror & hoppas på att det kommer att gå frammåt. Se bara på DoD v.6, ett av de "nygammla" spel som kommit. iof en version på de gammla böckerna i serien, men lite nyskapande ändå...
om jag inte tar helt fel så har kom det väll upp en tråd i nått av forumen om att det hadde kommit ut nått nytt rollspel, kommer dock inte ihåg vad det hette & vilken tråd. :gremblush:
Jag tror nog inte att "ungdommarna" är mer fantasilösare än vi "rollspelrävar!" som hålt på en 10-15 år.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Moralister = Rollspelshobbyns död!

"Det enda som inskränker rollspelshobbyns frihet är [1] som Ö & S och deras falska rykten. Om de där kättarna får som de vill så kommer allt rollspel förbjudas - och det är väl största hotet mot hobbyn. (om man nu ens ser sådana [2] [1] som ett hot...)"

Hur stor skada har egentligen Ö och S orsakat? Jag hade själv knappt hört talas om dem förrän jag blev aktiv medlem av forumet. Jag tror inte heller att dagens unga rollspelare vet vilka de är. Vi det här läget torde de vara mer eller mindre bortglömda. Någon som vet vad de gör nuförtiden?

Tarill

Warrior

Bra fråga. Även om jag läst boken så förstår jag inte vad de kan ha gjort för skada. Det kändes som om alla argument ändå föll av egen kraft.

Krille

Super Moderator

"Även om jag läst boken så förstår jag inte vad de kan ha gjort för skada."

Den är rätt lömsk om man inte kan nåt om rollspel. Själv så fick jag inte ett jobb som jag sökte, på grund av att den blivande chefen hade läst boken och jag råkade nämna rollspel som hobby under intervjun.

Tarill

Warrior

Ok, det är inte bra...borde väl nästan räknas som diskrimination av utövare av halv-ovanlig hobby...

Rising

Vila i frid
Back to the future

Jag tror faktiskt inte på din historiska syn ett dugg. Jag var 8 år '86 när jag började spela, och jag kan berätta för er att det var ett oerhört sug efter rollspel på den tiden. Alla ungarna pratade om det, alla spelade det, alla var nere med rollspelskulturen, som dessutom innefattade Ensamma Vargen och Drakborgen. Du säger att du tror det var föräldrar som glatt köpte rollspel åt sina barn i julklapp, men så upplevde inte jag det. Vi tjatade oss till det. Vi fick solospel och Drakborgen i julklapp däremot; böcker och brädspel var presenter som föräldrar kunde begripa sig på. Rollspel var något de inte riktigt förstod. Dessutom tyckte de att det var skitdyrt med rollspel, ("Det är ju bara en bok och lite tärningar?!") så man fick verkligen jobba hårt för att föräldrarna skulle gå med på att köpa ett sådant åt en. Däremot visste alla ungar exakt vad de gav sig in på. Vad rollspel var, det visste alla. Det spred sig ryktesvägen från inbitna spelare till deras kompisar osv. Jämför med Magic.

Jag tror inte heller att folk var mer köpsugna då än nu. De flesta rollspelare på den tiden var ungar och de hade dåligt med stålar. Nu för tiden köper jag däremot flera rollspel som jag inte ens spelar. De som lärde sig spela rollspel på den gamla äventyrsspel-tiden har blivit en stark konsumentgrupp.

Jag tror dock att det kan finnas ungefär lika många hängivna rollspelare idag som runt guldåren i slutet på 80-talet, det är bara det att det på den tiden fanns så oerhört många som bara spelade lite då och då. Rollspelen var ju enkla att sätta sig in i på den tiden, vem som helst kunde hoppa in och spela. De som gillade det köpte sig en egen regelbok att bläddra i hemma. Jag har haft många spelarkompisar som ägt rollspel de inte spellett mer än ett par gånger.

Grejen var att runt guldåren så spelade nästan ALLA rollspel. I medelstadiet hade jag nästan halva klassen hemma hos mig en gång. Alla lirade rollspel, eller hade åtminstone provat på det ett par gånger. Jag upplevde det verkligen inte som du säger; att ungarna fick det i julklapp utan att veta var det var för något. Ingen jag kände hade det så. (Däremot var det någon som önskat sig DoD i julklapp som fick Drakborgen istället.) Alla ungar spelade rollspel hos någon kompis innan de bestämde sig för att köpa ett (eller be mamma köpa ett).

Min slutsats är att rollspel har blivit för avancerade idag. Det går inte lika fort att lära sig, och därför uteblir löpeldeffekten som rådde under slutet på 80-talet. Sedan känns kanske rollspel lite daterade idag. I slutet på 80-talet var ändå vanliga brädspel heta, och många spelade nog DoD som ett renodlat prestationsspel med lite häftigare tärningar och stridsregler än vad som fanns i de vanliga brädspelen.

Idag är den typen av rollspel förmodligen inte lika ballt. Det klarar ju datorer mycket bättre.

/Rising

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Back to the future

"Jag tror faktiskt inte på din historiska syn ett dugg. "

Tänk på att ingen av er kan hävda att ni talar för alla rollspelare eller att just era åsikter skulle vara mer sanna än någon annans.

"Grejen var att runt guldåren så spelade nästan ALLA rollspel."

Jag har växt upp i en liten bondhåla i nordvästra Skåne och där var det sannerligen ont om rollspelare även under guldåren. Det fanns kanske ett par grupper som höll sig på sin egen kant och inte var särskilt intresserade av nya spelare eller att sprida hobbyn.

"(eller be mamma köpa ett)."

Min morsa skulle aldrig köpt ett rollspel till mig om det så var det sista hon gjorde. Hon tyckte att vi skulle dreja krukor istället, något som vi fortfarande skämtar om. :gremsmile:

"Sedan känns kanske rollspel lite daterade idag. I slutet på 80-talet var ändå vanliga brädspel heta, och många spelade nog DoD som ett renodlat prestationsspel med lite häftigare tärningar och stridsregler än vad som fanns i de vanliga brädspelen.

Idag är den typen av rollspel förmodligen inte lika ballt. Det klarar ju datorer mycket bättre."

Det här kan jag till en viss del hålla med om. Datorrollspel är mycket snabbare, enklare och lättare att lära sig eftersom datorn sköter det mesta av arbetet.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Sinnessjukt!

Något måste göras! Skaffa en pistol och skjut ihjäl dem!
(nej, jag var inte allvarlig)

MEN! Som du ser så är inte Sverige ett demokratiskt land där man får uttrycka sina åsikter fritt! Man får ju inte ens ha en helt fredlig liten hobby (som inte stör någon annan på nåt sätt) utan att bli utfryst!

Alltså, Krille, sade han åt dig uttryckligen att du inte fick jobbet just på grund av att du var en rollspelare?

Eksem

Champion

Var det inte de och/eller han den där frikyrkliga typen som fick bort rollspel från leksaksbutikerna? Det är väl en rätt stor skada i så fall?

Vad Ö&S sysslar med idag är osäkert, men det gick ett otäckt, men intressant, rykte om en av dem här ett tag tillbaka om jag minns rätt. Men det ska vi låta ligga, tycker jag.

globbe

Veteran
Jag tror att rollspelshobbyn till viss del har drabbats av samma disinformation som demoscenen, nämligen att andelen ungdomar som ägnar sig åt spelande har blivit många fler, vilket gör att den procentuella delen rollspelare minskar, medan antalet faktiska utövare kanske till och med ökar. Jag talade med en av de anställda på Tradition i Linköping för en vecka sedan, som hävdade att rollspel faktiskt säljer bättre och bättre, och jag tycker mig dessutom finna allt fler rollspelssidor på nätet, både i sverige och internationellt. Själv har jag gott hopp om rollspelens framtid, även om jag inte blundar för de hot som mörka x-boxar och annat tornar upp vid horisonten. Inget grafikkort i världen kommer iaf. att kunna överglänsa min fantasi :gremsmile:.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

..."men det gick ett otäckt, men intressant, rykte om en av dem här ett tag tillbaka om jag minns rätt. Men det ska vi låta ligga, tycker jag."

Nej, snälla, berätta! :gremsmile: Eller skicka ett PM i alla fall...

*nyfiken*

Eksem

Champion

Det var som sagt bara ett rykte, och jag är inte säker på att jag minns allting rätt. Men spring in i mig på stan när jag fått i mig ett par öl så ska du få hela storyn, kryddad så det ryker om det! :gremwink:

Krille

Super Moderator
Allah är stor!

"Jag tror faktiskt inte på din historiska syn ett dugg. Jag var 8 år '86 när jag började spela, och jag kan berätta för er att det var ett oerhört sug efter rollspel på den tiden. Alla ungarna pratade om det, alla spelade det, alla var nere med rollspelskulturen, som dessutom innefattade Ensamma Vargen och Drakborgen."

Tja, jag var 15 år '86, och jag vet ett antal personer som fick Drakar&Demoner i julklapp men som aldrig spelade det. En del av dem tjatade också sig till sina spel, och visst är fortsättningsgraden större hos dessa, men många av dem försvann helt enkelt ut från hobbyn. Jag försökte få in några, men det funkade aldrig, inte i längden. Nintendon, som kom året därpå, snodde all uppmärksamhet.

Några saker som borde kasta lite ljus över hur det faktiskt såg ut i stugorna skulle kunna vara konventsdeltagande och Sinkadus-prenumerationer. Åtminstone GothCon har, så vitt jag har förstått, hela tiden växt i storlek. Om säljsiffrorna faktiskt reflekterar antalet aktiva spelare (dvs en faktor tio gentemot nu) så torde även GothCon ha haft ett rejält dopp i deltagarantalet i slutet på åttiotalet. Kan någon som har insyn i GothCons deltagarantal bekräfta ett dopp på en faktor tio i deltagarantalet vid tillfället?

Det andra är Sinkadus-prenumerationer. Med tiofaldiga säljsiffror torde Sinkadus ha legat på snuskigt höga prenumerantsiffror. Likförbannat har Target och Ä-spel hela tiden vidhållit att Sinkadus var en förlustaffär, som mer eller mindre skrevs av på marknadsföringskontot. Det borde inte tidningen ha gjort med om prenumerantsiffrorna på Sinkadus motsvarade boxarnas säljsiffror.

Det finns en tredje sak att ta hänsyn till: expansionsboxar och moduler. Visserligen har vi hört siffror på 100 000 Drakar&Demoner sålda. Kruxet är att jag dessutom har hört siffror på 5 000 sålda boxar DoD Samuraj och i samma storleksordning på Ivanhoe. Kan det verkligen vara så att bara var tjugonde DoD-spelare skaffade mer prylar till sitt spel? Jag menar, så uselt säljer ju inte ens Eons expansionsprylar.

Nä, faktum är att givet dessa siffror så måste jag nog dra slutsatsen att en stor del av regelboxarna såldes för att det var inne att ha regelboxar, inte för att "alla" spelade DoD.

Det är skillnad på alla och "alla". Man kan nog inte utgå från vad "alla" (dvs kompiskretsen) sysslade med. Man får rimligare siffror om man tittar på vad alla (dvs statistik och siffror) sysslade med.

Var det inte de och/eller han den där frikyrkliga typen som fick bort rollspel från leksaksbutikerna?

Jag har för mig att leksaksaffärerna slopade rollspel därför att det helt enkelt inte lönade sig att köpa in rollspel... Men jag kan ha fel...