Nekromanti Rollspelsidé - Western Apocalypse (eller något...)

kwarnberg

Swordsman
Jag hade en dröm i natt. Om en vidsträckt ökenvärld, där mindre byar ligger utspridda i det öde landskapet. Där högteknologiska fynd kan göras under sanddynerna, och där ålderdomliga robotar agerar betjänter och arbetskraft i byarna. Teknologinivån i världen, bortsett från fynden i sanden, ligger på sent 1800- tidigt 1900-tal. Det vill säga en härlig vilda västernkänsla. Estetiken i övrigt är också i den stilen. Långa rockar, hattar, revolvrar, poker, med mera. Det är spaghettiwestern med robotar.

Kunskapen om hur man bygger nya robotar är sedan länge försvunnen - att hålla igång de som redan fungerar är av högsta prioritet. Men det är inte alltid så lätt. Vissa robotar tycks bli korrupta och våldsamma helt utan anledning.

Kombinera detta med en novell jag skrev får sisådär 8 år sedan. Det är inte en jättebra novell, misstänker jag, men jag tycker den hade en hel del intressanta idéer. Några av dem (något modifierade) är som följer:

I en del av öknen ligger en gigantisk tågstation. Från tågstationen går järnvägsspår åt tolv olika riktningar. Inne på tågstationen gäller tumult och förvirring. Från ett stort antal dörrar längst ena väggen kommer människor ut, och den som kikar in när en dörr öppnas ser... Ingenting. Människorna som kommer från dessa dörrar saknar minnen om vilka de är, var de befinner sig, och vad de har varit med om tidigare. De är enkelt klädda. Ett par jeans, en skjorta och väst, och kanske en jacka och hatt. I en ficka hittar de en tågbiljett, och på biljetten finns information om personens namn, var tåget är på väg, samt vilken tid och från vilken perrong tåget går. I fickan finner de dessutom några sedlar, tillräckligt för att köpa lite utrustning och mat i tågstationens butiker.

När de är färdiga på stationen sätter de sig på ett tåg som tar dem till sin destination, en liten by ute i ökenvärlden där de ska leva resten av sina liv. Om de inte väljer att bli en av dem som vandrar mellan byar, löser problem, levererar post, försöker ta reda på vad det här är för ställe.

Jag tror detta skulle kunna bli en rätt intressant rollspelssetting. Kanske något jag får arbeta vidare med i ett senare skede. Det hamnar på listan.

anth

Vetefan
Guran89;n201751 said:
I en del av öknen ligger en gigantisk tågstation. Från tågstationen går järnvägsspår åt tolv olika riktningar. Inne på tågstationen gäller tumult och förvirring. Från ett stort antal dörrar längst ena väggen kommer människor ut, och den som kikar in när en dörr öppnas ser... Ingenting. Människorna som kommer från dessa dörrar saknar minnen om vilka de är, var de befinner sig, och vad de har varit med om tidigare.
Spontant tror jag att många spelare skulle se hela rollspelet som ett mysterium och ägna all tid på att räkna ut varifrån alla människor kommer och strunta i den häftiga världen utanför.