Gjorde en lista över de rollspelsidéer jag haft. På det stora hela blir jag deprimerad. Här är de grejer jag någorlunda seriöst funderat på, i någorlunda kronologisk ordning:
Protea (200?)
Rollspel i en primitiv “fantasyvärld”.
Koncept: RP är stamfolk. Världen är full av farliga grejer och de är hjältar. (demihumans - alver, dvärgar, hobbitar, etc finns inte. Bara varianter av människor)
System: 5 element, färdigheter till dem, associationsbaserad mekanik - eld är passion, t ex, så eld+manipulation för att elda massan.
Inspiration: Grottbjörnens Folk etc (speciellt Hästarnas Dal),
Cydonia (2009(?))
Riddarsagor i rymden.
Koncept: RP är (till viss del) riddare i hjältesagor i rymden. Väldigt trad:igt rollspel i upplägget.
Inspiration: Five Star Stories, Honor Harrington, Vorkosigan-saga, (Gundam), Votoms.
Äventyrssommar (2010(?))
Mysterielösarspel med ungdomar a la Fem.
System: Slå under, läs av för effekt (när det behövs). Bara färdigheter, öppet för moddande. Exploderande system för fara.
Inspiration: Fem, Kullamannen, Kråkguldet, Nancy Drew, etc etc.
Ett steg framåt (2011)
Problemlösarrollspel i framtiden.
Koncept: RP är medlemmar i expeditionsstyrkor från Jorden i en nära framtid där mänskligheten skapat FTL-drift. De kan vara med i en koloni eller på ett skepp. Spelsessioner kretsar kring att lösa problem.
Genre: Neotrad?
System: Likt ett reviderat Cydonia, fast alla har agendor som de får belöningar från att uppfylla - som gärna ska gå mot gruppens mål på något sätt.
Inspiration:
Epic Robot (2011)
Jätterobotpiloter och de som får magin att hända.
Koncept: Ursprungligen att en eller två RP är pilot och resten är mark-teamet, med roller. En intressantare variant kanske vore att fokusera på markfolket?
System: eh... It’s a mess. Attribut som ger energi som boostar robotarna. Hade någon grej med att man kunde spela civila som gav energi till piloten när de “offrades”. All things considered så skulle systemet behöver byggas om rejält.
Vi mot världen (2011)
Från diskbänksvardag mot det fantastiska.
Koncept: RP börjar som “normala” typer i en vagt definierad värld. Världen blir under spelet mer utflippad medan berättelsen infinner sig. Oneshotspel.
System: Enkelt, men mekaniken kring att introducera element behövde nog ses över.
Inspiration: Scott Pilgrim (duh)
Färdigt.
Nattens Riddare - Kamen Rider-style RPG (2012)
Transformerade hjältar som slåss mot monster.
System: Någon form av fritt ? Med en slags nova-superhjälte-mekanism för boosts till krafter.
Inspiration: Sailor Moon. Skull Man. (Kamen Rider-grejer om jag ser något någon gång).
Alternativ värld-western (2013)
Genre: Neotrad.
System: t6or med addition (träffar specialregel - slå två lika, lägg till, rör dig inåt?)
Inspiration: John Carter, Bravestarr.
Kalla mörka hjärtan (2013)
Mobbande japanska skolflickor
(no link)
Koncept: RP är japanska skolflickor som mobbar andra skolflickor.
Kontrast mellan städat, respektabelt yttre och inre mörker. Japanska för att stereotypen ger en intressant resonans. Spelet är en studie i hur långt man skulle gå.
Genre: Indie.
System: Panty Explosion? AW? (Maid?)
Någon form av frustrationsmekanism
Scenario eller hack?
Inspiration: Första idén kommer från Skip Beat!s storyarch med TV-dramat där Kyoko spelar Natsu.
Om jag hade haft en intresserad rollspelsgrupp så kanske jag hade fått något spel ordentligt färdigt, men så är det.
--------------------
Vilka idéer har ni haft genom åren?
Protea (200?)
Rollspel i en primitiv “fantasyvärld”.
Koncept: RP är stamfolk. Världen är full av farliga grejer och de är hjältar. (demihumans - alver, dvärgar, hobbitar, etc finns inte. Bara varianter av människor)
System: 5 element, färdigheter till dem, associationsbaserad mekanik - eld är passion, t ex, så eld+manipulation för att elda massan.
Inspiration: Grottbjörnens Folk etc (speciellt Hästarnas Dal),
Cydonia (2009(?))
Riddarsagor i rymden.
Koncept: RP är (till viss del) riddare i hjältesagor i rymden. Väldigt trad:igt rollspel i upplägget.
Inspiration: Five Star Stories, Honor Harrington, Vorkosigan-saga, (Gundam), Votoms.
Äventyrssommar (2010(?))
Mysterielösarspel med ungdomar a la Fem.
System: Slå under, läs av för effekt (när det behövs). Bara färdigheter, öppet för moddande. Exploderande system för fara.
Inspiration: Fem, Kullamannen, Kråkguldet, Nancy Drew, etc etc.
Ett steg framåt (2011)
Problemlösarrollspel i framtiden.
Koncept: RP är medlemmar i expeditionsstyrkor från Jorden i en nära framtid där mänskligheten skapat FTL-drift. De kan vara med i en koloni eller på ett skepp. Spelsessioner kretsar kring att lösa problem.
System: Likt ett reviderat Cydonia, fast alla har agendor som de får belöningar från att uppfylla - som gärna ska gå mot gruppens mål på något sätt.
Inspiration:
Epic Robot (2011)
Jätterobotpiloter och de som får magin att hända.
Koncept: Ursprungligen att en eller två RP är pilot och resten är mark-teamet, med roller. En intressantare variant kanske vore att fokusera på markfolket?
System: eh... It’s a mess. Attribut som ger energi som boostar robotarna. Hade någon grej med att man kunde spela civila som gav energi till piloten när de “offrades”. All things considered så skulle systemet behöver byggas om rejält.
Vi mot världen (2011)
Från diskbänksvardag mot det fantastiska.
Koncept: RP börjar som “normala” typer i en vagt definierad värld. Världen blir under spelet mer utflippad medan berättelsen infinner sig. Oneshotspel.
System: Enkelt, men mekaniken kring att introducera element behövde nog ses över.
Inspiration: Scott Pilgrim (duh)
Färdigt.
Nattens Riddare - Kamen Rider-style RPG (2012)
Transformerade hjältar som slåss mot monster.
System: Någon form av fritt ? Med en slags nova-superhjälte-mekanism för boosts till krafter.
Inspiration: Sailor Moon. Skull Man. (Kamen Rider-grejer om jag ser något någon gång).
Alternativ värld-western (2013)
Genre: Neotrad.
System: t6or med addition (träffar specialregel - slå två lika, lägg till, rör dig inåt?)
Inspiration: John Carter, Bravestarr.
Kalla mörka hjärtan (2013)
Mobbande japanska skolflickor
(no link)
Koncept: RP är japanska skolflickor som mobbar andra skolflickor.
Kontrast mellan städat, respektabelt yttre och inre mörker. Japanska för att stereotypen ger en intressant resonans. Spelet är en studie i hur långt man skulle gå.
Genre: Indie.
System: Panty Explosion? AW? (Maid?)
Någon form av frustrationsmekanism
Scenario eller hack?
Inspiration: Första idén kommer från Skip Beat!s storyarch med TV-dramat där Kyoko spelar Natsu.
Om jag hade haft en intresserad rollspelsgrupp så kanske jag hade fått något spel ordentligt färdigt, men så är det.
--------------------
Vilka idéer har ni haft genom åren?