Nekromanti Rollspelsidéer man haft

Max Raven

T12-kultist
Gjorde en lista över de rollspelsidéer jag haft. På det stora hela blir jag deprimerad. Här är de grejer jag någorlunda seriöst funderat på, i någorlunda kronologisk ordning:

Protea (200?)
Rollspel i en primitiv “fantasyvärld”.
Koncept: RP är stamfolk. Världen är full av farliga grejer och de är hjältar. (demihumans - alver, dvärgar, hobbitar, etc finns inte. Bara varianter av människor)
System: 5 element, färdigheter till dem, associationsbaserad mekanik - eld är passion, t ex, så eld+manipulation för att elda massan.
Inspiration: Grottbjörnens Folk etc (speciellt Hästarnas Dal),

Cydonia (2009(?))
Riddarsagor i rymden.
Koncept: RP är (till viss del) riddare i hjältesagor i rymden. Väldigt trad:igt rollspel i upplägget.
Inspiration: Five Star Stories, Honor Harrington, Vorkosigan-saga, (Gundam), Votoms.

Äventyrssommar (2010(?))
Mysterielösarspel med ungdomar a la Fem.
System: Slå under, läs av för effekt (när det behövs). Bara färdigheter, öppet för moddande. Exploderande system för fara.
Inspiration: Fem, Kullamannen, Kråkguldet, Nancy Drew, etc etc.

Ett steg framåt (2011)
Problemlösarrollspel i framtiden.
Koncept: RP är medlemmar i expeditionsstyrkor från Jorden i en nära framtid där mänskligheten skapat FTL-drift. De kan vara med i en koloni eller på ett skepp. Spelsessioner kretsar kring att lösa problem.
Genre: Neotrad?
System: Likt ett reviderat Cydonia, fast alla har agendor som de får belöningar från att uppfylla - som gärna ska gå mot gruppens mål på något sätt.
Inspiration:

Epic Robot (2011)
Jätterobotpiloter och de som får magin att hända.
Koncept: Ursprungligen att en eller två RP är pilot och resten är mark-teamet, med roller. En intressantare variant kanske vore att fokusera på markfolket?
System: eh... It’s a mess. Attribut som ger energi som boostar robotarna. Hade någon grej med att man kunde spela civila som gav energi till piloten när de “offrades”. All things considered så skulle systemet behöver byggas om rejält.

Vi mot världen (2011)
Från diskbänksvardag mot det fantastiska.
Koncept: RP börjar som “normala” typer i en vagt definierad värld. Världen blir under spelet mer utflippad medan berättelsen infinner sig. Oneshotspel.
System: Enkelt, men mekaniken kring att introducera element behövde nog ses över.
Inspiration: Scott Pilgrim (duh)
Färdigt.

Nattens Riddare - Kamen Rider-style RPG (2012)
Transformerade hjältar som slåss mot monster.
Genre: Neotrad?
System: Någon form av fritt ? Med en slags nova-superhjälte-mekanism för boosts till krafter.
Inspiration: Sailor Moon. Skull Man. (Kamen Rider-grejer om jag ser något någon gång).

Alternativ värld-western (2013)
Genre: Neotrad.
System: t6or med addition (träffar specialregel - slå två lika, lägg till, rör dig inåt?)
Inspiration: John Carter, Bravestarr.

Kalla mörka hjärtan (2013)
Mobbande japanska skolflickor
(no link)
Koncept: RP är japanska skolflickor som mobbar andra skolflickor.
Kontrast mellan städat, respektabelt yttre och inre mörker. Japanska för att stereotypen ger en intressant resonans. Spelet är en studie i hur långt man skulle gå.
Genre: Indie.
System: Panty Explosion? AW? (Maid?)
Någon form av frustrationsmekanism
Scenario eller hack?
Inspiration: Första idén kommer från Skip Beat!s storyarch med TV-dramat där Kyoko spelar Natsu.

Om jag hade haft en intresserad rollspelsgrupp så kanske jag hade fått något spel ordentligt färdigt, men så är det.
--------------------

Vilka idéer har ni haft genom åren?

Dinotopia-rollspelet
Någon gång på 90-talet
Föll på att jag insåg att dinosaurier och människor skulle ha värden på helt olika skalor, och det begrep jag aldrig hur det skulle kunna lösas.

Musrollspelet
Rollfigurerna är möss med intelligens på människors nivå. Det är viktigt att människorna inte inser detta, för då finns det risk att Anticimexs specialavdelning kopplas in.
Äventyren kretsar kring att leva och göra livet behagligt i ett vanligt hus. Spelarna får vara uppfinningsrika för att komma på hur de kan använda människornas prylar fast de bara är 6 cm långa. Samtidigt använder de hemmabyggda vapen av medeltidssnitt mot varandra och mot råttorna.
På färdighetslistan finns "Människokrumelurer" och "Människoteknik".

Flygrollspelet
Regelmotor från Blå himmel.
Den kända världen består av en mängd bergsöar i ett stort kallt hav som befolkas av gigantiska havsdrakar. Att åka båt är alltså vådligt. Att flyga på de stora fåglarna är däremot relativt riskfritt (även om det finns luftdrakar också), och en grupp skickliga flygare kan lyckas nedgöra en havsdrake.
Människorna lever i stammar, ungefär en på varje ö, i en kultur som ligger lite tidigare än nordisk vikingatid. Olika stammar har olika särdrag och olika utvecklade färdigheter, vilket gör att de kommunicerar och handlar med varandra för att få del av varandras specialiteter (som smideskonst, uppfinningar eller flygande får), eller krigar mot varandra för att slippa vissa specialområden (som slavhandel).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tja,de mesta idéerna jag har är ju sådant som jag (likt krank) arbetar på och kommer att få ut så småningom, så jag antar att de är diskvalificerade från tråden?

I så fall är det bara en enda projekt som jag haft som jag inte kommit mig för. Det var ett rollspel utan namn och som var tänkt till ett efterkatastrofenrollspel runt 1992-93 någon gång.

Tanken var att hela världen var översvämmad och fylld med vatten. En av de dominerande civilisationerna var någon weird blandning av inka-, maya- och aztekindianerna. Buddhismen och hinduismen skulle vara världsreligionerna och reglerna var någon hybrid mellan Mutant 2 och Drakar och Demoner Expert. Världskarta ritades och färdigheter skrevs ned, men det slutade ungefär där.

Världen bestod mest av saker som kändes nytt och spännande för mig då. Jag är inte helt säker på vad man skulle göra, men jag har ett minne om att man skulle leta efter gamla aztek-, inka- och mayaartefakter.

God45

#PrayersForBahakan
Epic Robot (2011)
Jätterobotpiloter och de som får magin att hända.
Koncept: Ursprungligen att en eller två RP är pilot och resten är mark-teamet, med roller. En intressantare variant kanske vore att fokusera på markfolket?
System: eh... It’s a mess. Attribut som ger energi som boostar robotarna. Hade någon grej med att man kunde spela civila som gav energi till piloten när de “offrades”. All things considered så skulle systemet behöver byggas om rejält.
Det här låter exakt som Bliss stage. Så du kan kolla på det för system insperation. Jag avskyr dock verkligen Bliss Stage så det här är ingen rekomendation. http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/TabletopGame/BlissStage?from=Main.BlissStage

Född bättre: Ett spel där adeln verkligen är valda av gudarna. De har därför superkrafter. Så det är typ Birthright men inte...? Jag har alldrig lyckats formulera vad jag vill med det här spelet. Men jag vill ha intriger och coola supekrafter och fältslag där en person slaktar hela armer...

Jag vill också ha den där kännslan där du är bättre och därför har rätten att göra vad du vill men du följer en kod och bryr dig fast inte...

Jag har ingen aning men det här hade varit coolt! JAg behöver nog börja med att formulera iden ordentliget :gremlaugh:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Och sen sålde du din idé till Hollywood där den bastardiserades och blev till filmen Waterwold?

Jocke

Man med skägg
1. ca 99-00
Nummer 13
Nutid, t6 baserat system där man har 3 färdigheter med +1 och en ofärdighet med -1. 4-7 är lyckat.
Äventyren är david lynch liknande skräckhistorier med många absurda inslag. Systemet skrevs på en kväll för att passa SL stilen bättre än Neotech.

2. 2010
Utan Titel
Hjältespel i samma anda som He-Man, Thundercats, Brave Starr och liknande.

Grundtanken är att alla ska vara ganska bra på allt.
Så man slår två t20 i olika färg mot färdighet; Lyckas den vita går det bra, lyckas den röda går det väldigt bra, lyckas båda får spelaren välja.

Spelarna är hjälteartiga hjältar, välden är den här märkliga blandningen av si-fi och fantasy som var så poppis i tecknade serier när jag var liten. Mycket laserpistoler, svärd, flygande mekaniska hästar, kristaller och tydliga återkommande skurkar.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
I wish!

...men tyvärr inte. Idén hade dock svalnat då filmen kom, men det är därför filmen alltid har haft en plats i mitt hjärta. Även fast jag inte sett den ännu. :gremtongue:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Robert Jonsson said:
Tja,de mesta idéerna jag har är ju sådant som jag (likt krank) arbetar på och kommer att få ut så småningom, så jag antar att de är diskvalificerade från tråden?

I så fall är det bara en enda projekt som jag haft som jag inte kommit mig för. Det var ett rollspel utan namn och som var tänkt till ett efterkatastrofenrollspel runt 1992-93 någon gång.

Tanken var att hela världen var översvämmad och fylld med vatten. En av de dominerande civilisationerna var någon weird blandning av inka-, maya- och aztekindianerna. Buddhismen och hinduismen skulle vara världsreligionerna och reglerna var någon hybrid mellan Mutant 2 och Drakar och Demoner Expert. Världskarta ritades och färdigheter skrevs ned, men det slutade ungefär där.

Världen bestod mest av saker som kändes nytt och spännande för mig då. Jag är inte helt säker på vad man skulle göra, men jag har ett minne om att man skulle leta efter gamla aztek-, inka- och mayaartefakter.
Har du kollat på Tekumel/Empire of the Petal Throne? Inte så mycket Waterworld, kanske, men mycket inspiration från de prekolumbianska och indiska civilisationerna.

Ond bråd död

Swashbuckler
Bra tråd.

För kanske 5 år sedan var jag tvungen att flytta till ett studentrum och blev tvungen att gallra rätt hårt bland alla mina rollspelspapper. Det var riktigt deprimerande att se hur mkt man påbörjat men aldrig slutfört. Vad värre var så var det också väldigt dåliga och onödiga grejer.

Sen dess har jag knappt försökt göra något nytt, bortsett från konverteringar av regler.

Max Raven

T12-kultist
Robert Jonsson said:
Vad? Nej. Jag har ju med Äventyrssommar, och det borde ju komma ut.

Snart.

ish.

Men idéer man faktiskt utvecklat färdigt är bra att ha med de med. Annars blir det ingen balans liksom. :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Ond bråd död said:
Bra tråd.

För kanske 5 år sedan var jag tvungen att flytta till ett studentrum och blev tvungen att gallra rätt hårt bland alla mina rollspelspapper. Det var riktigt deprimerande att se hur mkt man påbörjat men aldrig slutfört. Vad värre var så var det också väldigt dåliga och onödiga grejer.

Sen dess har jag knappt försökt göra något nytt, bortsett från konverteringar av regler.
Bah. Om du inte försöker bygga spel så lär du dig inte någonting heller. Det är väldigt få förunnat att börja på perfekt nivå och sedan fortsätta därifrån - spelbyggande, som allt annat, är en process man lär sig från. :gremsmile:

Fram för skräpspelen säger jag! Det finns alltid något man kan lära sig från dem.

Ond bråd död

Swashbuckler
Krank och Robert borde hålla i kurser i "göra klart". Hur gör man egentligen? Det tar alltid stopp för mig ungefär precis när jag måste göra nån tråkig detalj.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kan inte riktigt sätta datum på alla, så det får ni överleva utan.

Midnatt
Hunter/Supernatural-aktigt
Koncept: Rollpersonerna jagar övernaturliga saker. Och blir alltmer lika de monster de jagar.
System: Minimalistiskt och traddigt. Hade ett fyrkantigt "initiativmynt" som lät en deklarera anfall/försvar/förflyttning dolt.
Inspiration: Supernatural, Hunter: The Reckoning.

Scriptura
Kult-artad skräck med konspirationer och hallucigener
Koncept: Rollpersonerna spelar personer som blivit av med minnet och har övernaturliga krafter. De får anledning att undersöka ockulta grejer, typ. Det finns en massa cool metaplot också, som skulle kräva en spoilertagg. ALso: Masdsa konspirationer och hemliga sällskap.
System: Varierar, när jag spelledde det var det ganska friform.
Inspiration: Kult, Nobilis, In Nomine, Hellblazer, Doom Patrol.

Den svarta solens krönikor
Mutant Chronicles med serienumren bortfilade.
Koncept: Rollpersonerna spelar framför allt frilansande problemlösare åt megakorporationer.
System: Inte tänkt så mycket; kanske något Voltbaserat.
Inspiration: Gissa.

Steampunk Chronicles
Ångpunk.
Koncept: Ja du... I senaste skissen är rollpersonerna "explorers" som åker runt och upptäcker okända hörn av jorden, lite pulpigt.
Inspiration: Arcanum, Adventure!, Jules Verne, League of Extraordinary Gentlemen

Rotsystem
Grön retrocyberpunk; ond natur med cthuloidt medvetande.
Koncept: Jag vet inte riktigt vad rollpersonerna gör än. Kanske är de frilansande problemlösare? Eller en task force med uppdrag att bekämpa Gaia?
Inspiration: Gibson, Bear, och annan klassisk Cyberpunk.

Garderobsvärlden/Drömspelet.
Narnia fast vuxet. En utomjordisk värld invaderar våra drömmar.
Koncept: Rollpersonerna delar sin tid mellan vakenvärld och drömvärld. I drömvärlden utforskar de, lite som en blandning mellan Odyddén och ett hexcrawl. De möter underliga kulturer och främmande varelser; inget "standardfantasy". De måste hitta ett sätt att stoppa invasionen. Snart börjar det som händer i dröm/garderobsvärlden påverka verkligheten.
Inspiration: Narnia, RahXephon, Sandman, Hellboy

[namnlöst]
Monstertränarspel, som ett Pokemon fast mer angst.
Koncept: Rollpersonerna har och tränar personliga monster. Och har angst. I regnet.
Inspiration: Pokemon, Persona.

Onomatopietica
Indie/storyspel. Världen håller på och tas över av tråkiga grå byråkrater. Personal horror, kind of thing.
Koncept: Rollpersonerna är musiker som bokstavligt talat kan förändra verkligheten med sin musik. Deras fiender vill döda all kreativitet och göra alla döda inombords.
Inspiration: Öööööh...

Angelis - ödesspjutet
Goda nazister belägrar himlen.
Koncept: Rollpersonerna spelar goda nazister i en industrialistpunkspelvfärld där nazisterna har rätt om roitraser och atlantis och grejer. Nazisterna har ocvkså byggt ett stort torn, som Babel, som sträcker siog till himlens portar - ochy himlen är ett gigantiskt, postapokalyptiskt/mystiskt slagfält där allt är förvridet. Vad RP gör? Ingen aning.
Inspiration: ...

Invasion
Aliens har invaderat.
Koncept: Milsim-scifi; rollpersonerna är soldater som ska försöka ta tillbaks en stad som tagits över av aliens. Lite X-comvibbar; det ska också forskas om utomjordingarna. Fokus på taktiska strider och problemlösning.
System: Volt.
Inspiration: Battleship, Battle Los Angeles, X-com

SLUT
Timepunk i en evig stad, där man köper och säljer tid.
Koncept: Så långt har jag inte kommit än.
Inspiration: Momo eller Kampen om Tiden. Sen vet jag inte.

[namnlöst]
Apokalyptisk fantasy med magi och inga fåniga fantasyraser.
Koncept: Så långt har jag inte kommit än.
Inspiration: Perdido Street Station, kanske. Gemini.

RYMD
Kall, hård rymd och människan är liten och betydelselös.
Koncept: Rollpersonerna... kanske är någon form av problemlösare? Eller vanligt folk som fångast i en massa konstiga händelser? Fan vet.
Inspiration. Chtonian Stars, Traveller, Pandorum, Alien

Imperie
Atlantisruiner i Norrland
Koncept: Rollpersonerna utforskar en gammal högkultur i Norrland, hittar en gigantisk glömd stad gjord för pseudomänniskor.
Inspiration: Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Kan va med på den som hjälplärare för jag har avslutat en hel del. Jag kan också (tillsammans med Robert) hålla överkursen "Hur man blir klar då man arbetar full tid och har familj". Dessutom håller jag en extra timme "...och dessutom har företag samt inte en spänn att betala de som bidragit till spelet med".

Allvarligt talat så är det skitsvårt och det finns en inställningsfråga där som kända personer säkert kan ta bra betalt för för en föreläsning. Min plan är att ta bra betalt om ca 5 år då mitt företag exploderat och jag bara håller föreläsningar för 50k i Sverige och lever på avkastning och en föreläsning per månad :gremlaugh:.

/Niklas krossar Jante och ser 2013 som sitt eget år (vilket är dags för jag har väntat på det ett gäng år nu och 13 är mitt lyckotal) och förvämntar sig spott och spe för sin inställning som brukligt är i Svea rike.

krank

Ond bråd död said:
Krank och Robert borde hålla i kurser i "göra klart". Hur gör man egentligen? Det tar alltid stopp för mig ungefär precis när jag måste göra nån tråkig detalj.
Mitt recept: Jobba strukturerat. That's it.

Ungefärligt schema:
1) Få idé. Grubbla tills den går att spela.
2) Skapa "skelett" - en hierarkisk punktlista över det som behövs för att spela.
3) Speltesta alt. diskutera på wrnu för att fylla ut och komplettera puktlistan.
4) Gör om punktlistan till rubriker, fyll ut varje rubrik med förklarande text. Det här är jobbigt, men skriv hellre dåligt än inte. Det finns alltid korrläsare.
5) Gå igenom texten några gånger själv och fippla med språket.
6) Bjud in andra för korrläsning via t.ex. google docs. Ändra på sånt de påpekar, om det inte är jättekonstiga kommentarer.
7) Layouta. Fixa illustratörer hyfsat tidigt om du ska ha många bilder.
8 ) Skicka PDF till Publit eller Vulkan eller whatever.

Klart.

Typ så.

Also: Attgöralistor, mikrodeadlines och att låta något vara bra nog och klart nu. Och framför allt att inte försöka göra det där bästa-rollspelet-nånsin-som-man-alltid-vill-spela. Det finns inget rollspel to rule them all, kan inte finnas. Låt ditt rollspel ha en nisch. Gör inte Det Perfekta Rollspelet. Gör ett färdigt rollspel som är bra nog för en speciell sorts rollspelande.

Måns Bredelius

Veteran
Max Raven får man gå med din spelgrupp?

Rimbrom En värld som betod av 12 länder som var alla unika. Några var i krig mellan varandra och så vidare. Hur som helst var det ett fantasy rollspel. Gjorde ett eget magi system till det också.

Utopia Skrev ett rollspel som skulle vart universielt. regler som passar till alla spelvärldar. Detta var mitt skolprojekt i gymnasiumet.

Space, djurfolk, karate... typMan spelade djurmänniskor som flög omkring i rymden och kunde massor med kampsports tekniker. En riktig karatefilm vart det. Riktigt nice.

Paraflux skriver på det nu och planerar att även försöka trycka upp denna bok precis som utopia. Denna gång lite mer seriöst. Handlar om att man spelar vanliga människor som av misstag kommer vandra mellan olika dimensioner.

Håller med dig föresten. Man har för mycket ideer som man aldrig får testa.

Krille

Super Moderator
I någon slags oordning

Evangelium
Hård science fiction i solsystemet.
Koncept: Flera av kolonierna i solsystemet har gjort sig självständiga, vilket har lett till att de grundande nationerna på Jorden inte är ett dugg glada åt saken. Hade det inte varit så jefla svårt att kriga i rymden så hade det varit krig nu - vilket på sätt och vis är tur, för kolonierna har nackdelen att de inte har en biosfär alls, utan måste leva i trycksatta kupoler, tunnlar eller komplex.
System: Gränsvärldar.
Inspiration: Kim Stanley Robinsons Mars-serie, Arthur C Clarkes 2001-serie, Freeman Dysons High Frontier, Jovian Chronicles.
Status: Bortglömt.

IS
Istids-under katastrofen-rollspel.
Koncept: Växthuseffekten fick en bakvänd effekt som ingen räknade med: den ökade avsmältningen från Grönland stoppade Golfströmmen och hela havsströmsystemet. Europa och östra Nordamerika fick en köldknäpp som knuffade klimatet över fel tröskel, och glaciärerna började sprida sig över norra halvklotet i rasande fart.
System: Ej bestämt
Inspiration: The Thing, Quintet, Mad Max (fast med snö, och bara den första), Alive, K2 (The Day After Tomorrow hade inte kommit då).
Status: På is. Apocalypse World kom och gjorde allt efter katastrofen redundant. Utom möjligen zombies.

Fimbulvinter
Fornnördisk fantasy i Yggdrasils grenar.
Koncept: Fimbulvintern har börjat och den sista striden närmar sig. Rollpersonerna tillhör någon av klanerna i ett fantasyrike, som håller på att snöas in. Resurserna krymper stadigt, och ofta måste man gå i krig mot andra klaner för att få resurser för att överleva. Slutet är oundvikligt: förr eller senare kommer världen att brinna. Frågan är vad du gör fram till dess.
System: T10 version 3
Inspiration: Meh-känslan av DoD Trudvang, Eddorna, Beowulf-eposet, filmen Beowulf&Grendel, början på Erik Viking
Status: Uppsplittat i två idéer, Västmark 4 som blir en prequel till Västmark 3, och Fimbulvinter proper där man spelar gudar i en fornnördisk värld som väntar på världsbranden.

Kaijin
Svår apokalyptisk rymdinvasionsanime-flygaction.
Koncept: På en fjärran planet finns ett antal före detta jordiska kolonier, som numera är självständiga stater. Kontakten med moder jord är sedan länge förlorad. Tekniskt sett ligget samhället på kolonierna lite längre fram än idag. Rollpersonerna är gymnasieungar som efter en första kontakt med främmande artefakter visar sig vara de enda som kan flyga Katsutoris nya superjaktplan, som byggdes med teknik från främmande artefakter för att ge det lilla öriket en chans att stå emot planetens skolgårdsbuse, republiken Lautern.
Då anfaller de onda utomjordingarna, och superjaktplanet är det enda som har en chans att hålla emot. Och eftersom rollpersonerna är de enda som kan flyga det...
System: T10 version 2, senare 3.
Inspiration: Neon Genesis Evangelion, Area 88, Sky Crawlers, Sentou Yousei Yukikaze, Arkiv X, Firefox, Firefox Down
Status: Det blev en kampanj av det för att speltesta Blå Himmel.

Skogsrå
Urban fantasy här och nu.
Koncept: Rollpersonerna är väsen från nordisk folktro, som försöker fungera i ett modernt samhälle. De hör verkligen inte hemma i det moderna samhället, men å andra sidan är de beroende av det för sin överlevnad och det finns ingen annanstans att gå ändå. Konceptet bygger på utanförskap, alienation och svensk vardagssåpa med knorr. Eller i alla fall rävsvans.
System: Apocalypse World
Inspiration: Thale, Trolljägaren, Äppelkriget, Neverwhere
Status: Tänker och klurar på den.

1989
Jägarsoldat/agentaction precis innan tredje världskriget
Koncept: Gorbatjovs politik med avspänning och öppenhet var inte särskilt populär bland hökarna i Warzawa-pakten, så när han "försvann" efter besöket i Östtyskland efter fyrtioårsjubileet så var det hökarna som tog över. "Problemen" i östtyskland fick en "kinesisk lösning", och motdemonstrationerna i Västberlin spårade ut när ungdomar tog sig över muren och sköts ner av östtysk gränspolis. Det var gnistan som tände en dödsspiral: väst intog en hård linje mot öst, öst stängde av Västberlin, NATO gick upp i beredskap, Sovjet svarar med en flottblockad för att stoppa USA från att mobilisera, USA konfronterar blockaden, och vips flyger de första kryssningsmissilerna. Kriget är ett faktum. Alla väntar på den röda tidvattenvågen mot Rhen.
Och här är då rollpersonerna, jägarsoldater och agenter på andra sidan, med syfte att sabotera för fienden innan invasionen börjar.
System: Gränsvärldar.
Inspiration: Röd Storm, By Dawn's Early Light, Red Army, Red Dawn
Status: Skulle kanske kunna bli ett coolt indiespel.

Biblioteksvärlden
Alla dungeoncrawls heliga moder! Med manga-smak!
Koncept: För länge sedan fanns ett stort rymdimperium som inte uppfann hårddisken eller CD-skivan, och därför fick spara kunskap som text på papper. När imperiet blev större så blev kunskapslagren större: till slut fanns det biblioteksvärldar, hela planeter täckta av ett kilometertjockt lager med bibliotek, med ett kartotek stort som Schweiz, och en biologisk fakultet stor som Grönland. Sen gjorde imperiet som imperier brukar och föll ihop, och lämnade biblioteket åt sitt öde. Rollpersonerna är de efterlevande i biblioteket som försöker överleva i boklager och läsesalar. Monstren från de biologiska fakulteterna kryper omkring i tunnlarna, och biblioteket är i ständig förändring som om det vore levande!
System: T10 med en dirty dungeon.
Inspiration: BESM Dungeon, på ett bakvänt sätt. Jag blev så jefla besviken på det, så jag ville göra det rätt!
Status: På is.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hmm... Jag skulle säga att det är _en_ del men det finns andra egenskaper som krävs för att färdigställa något överhuvudtaget. Men nu snackar vi rollspel.

Då jag verkligen är publicerad och nån förhoppningsvis också köper spelet så funderar jag på att skriva en artikel i just det här ämnet som många återkommer till med jämna mellanrum. Jag kan säga så här: Att slutföra ett projekt i den magnitud som ett spel är tufft. Att dessutom bygga ett eget spelsystem är så tufft att det inte är värt det. Att dessutom på nollbudget få ihop det - glöm det!

Ändå! Vissa klarar det och det är väl det vi ska titta närmare på lite senare.

Tills vidare kan jag rekommendera Krilles artikel på sin egen sida (länkar du Krille?) där han en gång i världen hade en artikel om att skriva rollspel. Den började med "Glöm det!". Jag tycker det är lite hårt mot glada entusiaster men jag antar att Krille menade det som "Jag vill göra ett rollspel som folk vill spela och dessutom ska det bli klart och kanske snackas lite om". Ja då kan jag hålla med för väldigt få har den uthålligheten att få ett sånt projekt att flyga. Men några här har lyckats och det ska vi återkomma till i ett annat program.

solvebring

Superhero
Awesome tråd! Skulle gärna delta ordentligt, om det inte vore för att 1. Jag har raderat ganska många mappar med spelidéer så jag vet inte längre vilka som uppstått och dött genom åren. 2. Jag orkar inte leta igenom alla mina inlägg i detta forum. 3. Jag orkar inte känna mig mer misslyckad än jag redan är.

Fast tja, jag kan kika lite snabbt på de mappar som faktiskt finns kvar i burken. I spridd ordning:

Deeds for Dice and Dollars
Samberättar-Western väldans inspirerat av Deadwood, där jag liksom tänkte mig att spelet till grunden skulle vara som typ A Wicked Age, fast att allt skulle vara uppbundet i rykten. Spelkort skulle man naturligtvis använda ... Fast tja, det gick aldrig ihop, riktigt.

En hund begraven
Deckarlir a la brittisk mysfaktor, där man som detektivbyrå ska blanda sig i mrod och andra otäckheter. Systemet skulle vara enkelt eller obefintligt och spelet skulle vara uppbundet i fisktanksprincipen. Snabbt, enkelt, roligt! Tja, så gott som klart också, men jag orkade liksom aldrig kämpa mig uppför de sista uppförsbackarna. Finns att skåda i en inte så gammal Agatha Christie-tråd här i makarforumet.

If I Were A Carpenter
Samberättarlir där man skulle lira ett kärlekspar mellan en fattig hantverkare och en högadlig, månne kunglig, person plus de personer som vill hjälpa och stjälpa deras förhållande, vilket så klart är högst förbjudet med tanke på klasskillnaderna och den högburnes ansvar och plikt. Tänktes även vara iscensatt i en belägrad stad. Fast tja, gick just aldrig ihop riktigt.

Mansaksalandet
Inspirerat av Trolltider, Smurfarna, Pratchetts Truckers och liknande. Man skulle helt enkelt spela små skogsvarelser vars skog försvinner när ett stort företag skövlar bort den och belägger ett massivt köpcenter där istället. Tanken var att man skulle kunna spela äventyr som utspelade sig på dagen då man hade problem med de shoppande människorna, liksom äventyr på nätterna då alla köpcentrets (skogens) hemligheter vaknar till liv; häxor, troll, drakar osv.

Once Upon A Town
Samberättarlir inspirerat av Kings Salem's Lot och spel som Zombie Cinema, Inspectres, Medan Världen Går Under och sådana saker. Man skulle helt enkelt lira de få som blir kvar och som bannemej tänker göra något, när resten av staden förvandlats till monster. ... Tror jag. Något sådant. Men tja, som vanligt fick jag inte ihop det.

krank

Niklas73 said:
Jag kan säga så här: Att slutföra ett projekt i den magnitud som ett spel är tufft. Att dessutom bygga ett eget spelsystem är så tufft att det inte är värt det. Att dessutom på nollbudget få ihop det - glöm det!
Det beror väldigt mycket på speltyp och ambitionsnivå. Null State-regelsystemet var till exempel jättelätt att svänga ihop, det kan man göra på en kafferast.