Nekromanti Rollspelskoncept, behöver er feedback tack.

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Hallå alla som kan kan tänkas läsa detta...

Det jag presenterar här är ett koncept till ett rollspel som jag gått och tänkt på ett tag.

Det ska inte bli något mastodont projekt (har nog med sådana) utan ett kortare rollspel med rätt öppna och enkla regler.

Nedan är grundidéerna om själva spelet som fått namnet SciMagic (är säkert inget bra men har fastnat för det). Vill mest veta vad ny tycker om idén, om det låter coolt eller bara rörigt svamel.

Rollspelet är inspirerat av serien Fringe fast där rollpersonerna är en kombination av ironman och transformers som kan förvandla sig till lite vad de vill genom att absorbera omgivningen.

Spelet:
Bakgrund:
I SciMagic så är rollpersonerna en form av superhjältar med de har alla en och samma kraft kallad scimagic (en typ av mångsidig teknologiskt framställd magi som kan manipulera allt på den mest grundläggande nivån). De har alla kommit till vår värld (utspelar sig i nutid eller några år i framtiden) från långt i framtiden.

Rollpersonenra har någon gång i framtiden genomgått "SciMagic maskinens" porcess för att ge dem kraften. Vem och varför den skapats är okänt då ignen verkar komma ihåg något efter.

Rollpersonernas kraft är att de kan absorbera (pulverisera och suga åt sig) omgivningens materia och energi (te.x en bil eller liknande) för att omsluta sig själva i vad de än vill, pansarrustningar, fordon, föremål, vapen osv. De kan även göra om andra saker till nästan vad som helst. Enkelt sagt så kan de bli lite vad de vill, även stora mech likande saker om de skulle vilja men i grunden så är de själva alltid en del av hela konstruktionen som en pilot eller bärare.

Konflikter:
Okontrollerade tidsresor av allt möjligt från framtiden kommer då och då av okända anledningar. Ibland är det bara föremål som inte bör komma i fel händer och måste tas omhand om av rollpersonerna.

Allt har gjort att ett oerhört lyft i teknologin håller på att vända om hela världsordningen och dra länderna i krig vilket är grunden för konfliker som rollpersonerna kastas in i oavsett de vill eller inte. Huvudkonflikten kommer att handla om när fiender från framtiden kommer och anfaller nutidens mäniskor (de är troligen redan här och har infiltrerat de mesta) men fram till den sluttilltiga invasionen så kan rollpersonerna vara superhjältar eller skurkar. Kanske kan de hindra allt från att hända eller någonsin hänt från första början.

Regler:
Kraftpoäng:
Rollpersonerna har ett antal SciMagic poäng som spenderas när denna absorberar och forma (remanifestera) materian/energin från omgivningen, denna poäng ökas under tiden man spelar, de lär sig att använda kraften och får mer förståelse för hur hela universum är uppbyggt.

Tekniskt kunnande:
För att skapa föremål, fordon, vapnen och annat så kräver det att rollpersonen har kunskapen om hur detta kan göras rent tekniskt annars kan denna endast skapa enkla förmål. Vissa saker kräver mycket avanderad vetenskap inom många olika områden för att manifestera.

Aspekter:
- Mängd, hastighet, varaktighet och avstånd.
Rollpersonerna ska kunna välja att absorbera lite och snabbt och för lång tid. Mycket och långsamt men för kort tid eller kanske också snabbt och mycket men för väldigt kort tid. T.ex en stor sköld av en hel bil för några sekunder, omsluta sig i en högteknologisk stridsrustning för en hel strid eller varför inte "frammana" en stridsrobot som kompanjor för ett tag. Rollpersonen behöver även ibland kunna välja att absorbera/manifestera på avtånd. Normalt sätt så måste det manifesteras direkt på kroppen.

Den naturliga kroppen:
Rollpersonens kropp i sig har ingen kraft och är lika dödlig och ömtålig som vilken annan människas. Men de har troligen försett sig själva med nanomaskiner och annat för att förbättre sina egna kroppar, de besitter ändå en mycket mer avancerad teknologisk kunskap än som finns i nutiden. Rollpersonerna ska också vara väldigt utsatta när de inte omsluter sig själva med det som oftasts benämns för sitt exo-skelett (som kan ha många olika former).

Tidsbegränsning:
Absorberad och manifesterad materia och/eller energy kan inte vara i evigt och pulveriseras tillslut när skaparens SciMagic poäng tar slut, det går inte att återställa det som redan manifesterats och förbrukats till sitt ursprungliga skick men det superkompakta och energirika nanopulvret som blir kvar går att använda igen samt att en viss rest scimagic finns kvar. Man skulle kunna manifestera nanopulvret tillbaka till dess ursprungliga form men det skulle bara pulveriseras igen efter ett tag såvida inte ny scimagi tillgförs.

Allt följer fysikens lagar:
Skapar en rollperson t.ex ett fordon (gör om sig till ett fordon) så måste en energikälla också skapas för att driva motorerna (det som skapas blir helt verkligt och följer de vanliga fysiska lagarna) men normalt sett så kan rollpersonen skapa mycket mer avancerade kraftkällor från nästan inget än vad som normalt finns tillgängligt. De kan även direkt förvandla det mesta till en hög nanopulver om de skulle vilja. Det har t.ex. uppstått en internationell marknad för just detta nanopulver.

Olika svårigheter:
Olika material är olika effektiva att omvandla till andra. Trä är t.ex. inte lika effektivt för att använda till metal och vatten/luft är nästan helt värdelöst. Energi kan ändras till materia men det kräver stora mängder. Detta är ett sätt att istället för att förstöra omgivningen så kan rollpersoner använda el och annat. Till och med dra från portabla enheter.

Spelexempel:
SL:
Det stor skeppet som vålsdamt demolerar staden med sina kanoner rör sig saktas fram över himlen, folk springer i panik och försöker fly bäst de kan. Ni landar superhjälteaktigt och kraftigt på gatan vars asfalt krossas efter er överljudhastighets flygtur från Indien där vi slutade förra gången. Ja "Spelare A" du flyger upp ur vattnet och kastar bort din super ubåtsform och landar brevid de andra. Du dränker närliggande båtar medans du gör det... Var det inte ni som skulle göra mindre destruktiva entréer härdanefter, sa ni med tanke på Inden incidenten...

Spelare A:
Äh det ska ju gå fort... Vad är det största fordonet jag ser?

SL:
Du ser en maffig lyftkran en bra bit längre ner på gatan men brevid dig står en stor pickup truck.

Spelare A:
Okej jag springer fram till den och absorberar allt så fort jag kan, jag ska bli en rejäl antiskepps kanon!

SL:
Nanopartiklar i ett moln dras från trucken till dig och ditt exoskelett som börjar manifesteras till den nya formen. Slå för färdigheten vapenkonstruktion +10 för att komma fram till en passande tekniska konstruktion.

Spelare B:
Du inser väl att det där skeppet kommer att blåsa skiten ur sig så fort du börjar skjuta? Hur stor är det egentligen?

SL:
Stort, hundra meter långt kanske...

Spelare A:
Hmm, sant... jag ser till att jag får hjul eller nått på den också.

SL:
Det finns inte tillräckligt med material i pickupen för det, såvida du inte gör själva vapnet mindre...

Spelare A:
Nej det räcker ju säkert inte, fan skulle ha tagit lyftkranen.

Spelare B:
Men jag absoberar nån lagom stor bil i närheten och gör om mig till ett fyrfotat chassi som han kan bygga sig på... Det ska var rejäla ben som kan hoppa över vrak om det behövs. Det ska bli värsta kombi-transformersen.

SL:
Visst, slå för din färdighet Fordonskonstruktion +20 och båda för Samkonstruktion +20... Ni sätter igång, absoberar, manifesterar och kombinerar er till en stor "några ton tung antiskeppskanon på fyra ben" som klampar och hoppar fram längst gatan medans ni bekjuter skeppet vilket mycket väl märkt av er närvaro. Ett antal kapslar med stridsrobotar skjuts ner mot er.

Spelare C:
Medans de hoppar runt så absoberar jag närmaste bil och bygger på mitt exo-skelett med pansar och tunga vapen fast fortfarande i humanoid form, typ ironman fast tyngre, jag tar han om det inkommande infanteriet.

SL:
Låter som en bra idé, folket som gömmer sig runt om er jublar när ni sätter igång och hoppas på räddning, troligen så har de inte hört om indien incidenten.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Genesis said:
:gremsmile: Tackar, svårt att få bättre feedback än så... nått speciellt du tänker på eller hela idén?

Det jag sitter och funderar på är vilka färdigheter, egenskaper och liknande som rollpersonen ska ha. Det jag tänkte är olika färdigheter för att kunna manifestera olika typer av föremål, fordon osv. som i det givna exemplet. Men hur mycket ska t.ex styrka, smidighet och annat spela in och vilka kan vara intresanta och för vilka ändamål.

Styrka spelar inte så stor roll när man kan göra om sig till en gående tank genom att absorbera tillräckligt med material.

En tanke skulle kunna vara att man inte har 100% koll på vad resultatet blir och att det återspeglar ens grundegenskaper/personlighet. Har man mycket styrka så kommer man att få större och kraftigare exo-skelett, fordon och vapen. Har man mer i smidighet så får man mindre men snabbare samt att vapnen går åt att fungera mer på längre avstånd kanske. Högre intelligens gör att man kan få sköldar och liknande mer super avancerade saker? Kanske ska det bara bli enklare att göra sådant som matchar ens egenskaper. Man specialiserar sig automatiskt på att manifestera sådant.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Lite mer regler och sådant som kommer att stå på rollformulären..

Jag tror inte det blir några vanliga egenskaper som styrks, smidighet osv utan då mer att man kan skriva dit egenskaper som man är extra bra på t.ex. stark, smidig, våghalsig osv.

Kraftaspekter
För att överskrida sin nivå i en aspekt så måste någon annan minska med lika mycket. När rollpersonen skapas så får 10 aspektpoäng sättas ut för att höja nivå på de olika aspekterna. Specialregel är att dessa poäng kan användas för att på extra kraftpoäng istället, det blir då 25 extra kraftpoäng per varje aspektpoäng. En rollperson kan då använda svagare kraft med till flera saker.

(H) Hastighet:
Hur snabbt en rollperson kan absorbera hela sin angivna mängd.
Nivå x 100kg per runda.

(V) Varaktighet:
Hur lång tid som hela sin manifesterade mängd kan hålla kvar sin nuvarande form utan att få ett tillskott av ny kraft.
Upp till 15 minuter per nivå.

(A) Avstånd:
Hur långt bort den manifesterade mängden kan vara från rollpersonen utan att förora sin form.
Upp till 10 meter per nivå.

(M) Mängd:
Hur mycket som rollpersonen maximalt kan absorbera och forma efter sin vilja.
Upp till 100kg per nivå.

Kraftpoäng
Kraftpoängen används för att se hur mycket mer en rollperson kan använda till poängen tar slut nya mpste fås genom att vila. En rollperson börjar med kanske 100 kraftpoäng.

När en kraft används så används en eller flera aspekter upp till rollpersonens nivå på varje. Den valda mängden från alla aspekter som använd dras från kraftpoängen.

Exempelvis: 0 A, 8 M, 5 V och 8 H används 0+8+5+8 = 21 kraftpoäng förbrukas. Upp till 800kg i över en timme kan absorberas och manifesteras under rundan.
 
Top