Nekromanti Rollspelskort projekt gymnasiet!

exige_88

Veteran
Hej! Vi är 3 grabbar som går i 3an på gymnasiet. Som projekt så ska vi hålla på med rollspel, fast med kort.

Vårat mål är att trycka ut korten och sälja dom i låda. Och om det går bra, så fortsätter vi att sälja dom.

Vi behöver all hjälp och tips vi kan få inom det här området om det finns saker som vi verkligen måste veta för att inte göra bort oss eller misslyckas :gremsmile:.

Färdigheter:
*2, Jag(Carlos) och Niklas, av oss går inom området av att trycka färg på papper eventualt andra material tex plast.
*3 av oss har kunskaper inom området att skapa bilder till tryck som inte får bilderna att se förstörda ut, som i att man använder Adobe@Illustrator till detta, vilket vi har utbildat oss rätt så bra i.
*1, Daniel, går i en riktlinje i att designa förpackningar.

Vad vi ska göra:
1: Komma på vilken slags genre vi ska ha.
2: Skaffa information om Rollspel (Bara en av oss spelar rollspel igentligen) och en handledare.
3: Börja me grunden, och bygga upp rollspelet med alla regler, skissa bilderna och skissa lådan.
4:Fin slipa allt.
5:Trycka
6:Skära allt
7: Få produkten klar till lansering till affärer.

Som ni säkert har märkt, så har vi bara haf 2 lektioner av ämnet "Projekt".

Om det finns länkar som ni kan dela med som kan hjälpa oss, så skulle det vara toppen!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ni menar kortspel?

Som projekt så ska vi hålla på med rollspel, fast med kort.
Den nhär meningen får mig att klia mig i huvudet. Vad är det ni försöker göra? Allt låter som ett vanligt kortspel. Var kommer rollspelsbiten in? Hur har ni tänkt där? Stilla min nyfikenhet! :gremwink:

exige_88

Veteran
Re: Ni menar kortspel?

Vi vet igentligen inte, bara han som spelar rollspel vet igentligen antar jag och niklas, så det var en riktiga bra-a frågor du gav oss, vi ska diskutera, tackar för frågorna.

Arfert

Facit
Re: Ni menar kortspel?

låter som en cool idé, rollspel där allt är kort... frågan är hur man ska bygga upp det så det så det är nån vits med just kort... Nya färdigheter på olika kort, olika attacker.. hmmm *tänker tänker tänker*

Arfert

Facit
..förresten

..jag äger ju redan ett rollspel som baseras på kort: Everway!

Måste ta fram lådan ikväll och friska upp mitt minne!

/T

Krille

Super Moderator
Ett praktiskt tips

Ett tips: det finns plastfickor för kortspel avsedda att skydda korten så att de inte slits medan man spelar med dem. Ultra Pro Deck Protector är ett känt märke, och finns i mängder med färger och utföranden.

Dessa kortfickor är suveräna för att skapa kort när man utvecklar sådana kortspel. Man skriver helt enkelt ut en uppsättning kort på vanligt skrivarpapper, klipper ut dem och stoppar ner dem i plastfickorna. Det enda man behöver se till är att man skaffar plastfickor som är ogenomskinliga (dvs motivsidan är klar och baksidan är ogenomskinlig).

På så sätt så kan ni speltesta ert spel och göra förändringar om och om igen, tills ni vet att det funkar. Först därefter gör man en ordentlig version för tryck.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Ett praktiskt tips

"På så sätt så kan ni speltesta ert spel och göra förändringar om och om igen, tills ni vet att det funkar. Först därefter gör man en ordentlig version för tryck."

Hear, hear!

Speltesta verkligen ert spel, med folk som inte är ni själva när ni tror att ni är klara. För ett bra spel med enkla komponenter lär bli mycket mer populärt än ett dåligt spel med påkostade komponenter.

vandraren

Swordsman
Ta reda på vad ni ska göra först, sen kan ni ju börja ställa frågor. Kortspel är som sagt inte lika med rollspel.

PS. Ni stavar rätt dåligt för att gå i trean på gymnasiet, särskriver gör ni också. Men det kanske är för att ni hade bråttom eller något liknande? Det är viktigt att uttrycka sig korrekt för att göra ett seriöst intryck. Detta säger jag med tanke på att det verkar som att ni ska lansera spelet inom en snar framtid. DS

Allt ovan skall läsas som tips från coachen, inte som påhopp eller annan ondska.

Rising

Vila i frid
Svar och förslag:

2: Skaffa information om Rollspel (Bara en av oss spelar rollspel igentligen)
Okej. Det rollspel vi talar om på det här forumet är bordsrollspel (till skillnad från levande rollspel och datorrollspel): Man sitter en fyra-sex personer runt ett bord och spelar. Alla deltagare har varsin karaktär som de bestämmer över i spelet, utom en särskild deltagare som kallas för spelledaren. Han styr istället över allt det andra; monster, bifigurer, statister och omgivningar. Han kan exempelvis säga:
"Okej, efter tre dagars ritt kommer ni fram till lägret. Det är en hemsk syn som möter er; överallt syns spår från en grym och blodtörstig strid." Efter att ha beskrivit stridsskådeplatsen ytterligare kan han fråga spelarna vad de väljer att göra.
En spelare: "Gör era vapen redo! De som gjorde det här kan fortfarande vara närvarande! Adam, du kommer med mig, vi måste söka efter överlevande!"
En annan spelare (Adam) "Okej, jag följer efter honom, alldeles grön i ansiktet eftersom jag mår illa av att se blod."
En tredje spelare "Jag går iväg mot en av kadavren. Hur har de bragts om livet, egentligen?"
Spelledaren: "Det behöver du medicinska kunskaper för att avgöra."
Den tredje spelaren: "nämen alltså, har de pilar i kroppen, skärsår, är de brända till döds; vad har hänt med dem?"
Spelledaren: "Ah, okej. Alltså, de ligger i blodiga stympade, illa tilltyglade stycken. De kan ha skurits upp och sedan blivit slagna, de kan ha krossats under något tungt och fått kropsdelar avklämda, de kan ha blivit bitna och fått kroppsdelar avslitna... Det kan inte du avgöra. Men medan du undersöker kropparna så ser du några märkliga spår..."
Den tredje spelaren: "Tre-Rävar! Jag har hittat några spår, kom och kolla!"
Den första spelaren (avbryter): "Sch! Jag sade ju att de fortfarande kan vara här!"
En fjärde spelare: "Okej, jag går fram till spåren som Sam hittat. Vad får jag ut av dem?"
Spelledaren: "Vad hade du i Spåra, nu igen?"
Den fjärde spelaren: "65%"
Spelledaren: "Då ska vi se..." (slår några tärningar dolt för sig själv, bakom en skärm.) "mm... Det är emotsägliga spår. Bland spåren efter de döda hittar du någon som tagit lätta steg; såsom en ung indianpojke med mockasiner, men som har lika stora fötter som en kraftfull, fullvuxen man. Och, konstigast av allt... detta:" (lämnar över en lapp till spelaren, där det står "dels har kropparna flyttats, utan att ha släpats = angriparen stark. Dels ser det ut som om angriparen har klor.")
Den tredje spelaren: "Tre-Rävar? Vilka har gjort detta?"
Den fjärde spelaren: "En stor man. Stora fotspår. Kropparna har dessutom blivit burna - inte släpade - till platserna där de ligger."
Den tredje spelaren: "Är det allt du kan se?"
Den fjärdje spelaren: "Jupp. Det är allt."

Det är typ rollspel i ett nötskal. Man säger vad ens karaktär gör och vad ens karaktär säger, och spelledaren ger svar och - med hjälp av regler - berättar vad rollpersonernas handlingar ger för resultat.

Är ni säkra på att ni vill göra ett sånt här rollspel med kort? Har ni någon idé om hur det ska gå till så ger vi (iaf jag) gärna respons, men jag gissar att ni tänkte mer på datorrollspel eller något. Typ, att ni ville göra ett World of Warcraft-liknande kortspel. Det tycker jag nämligen låter enklare. (Jag ger gärna respons på något sådant också, eftersom jag hobbypulat med kortspel under en längre tid)

---

När det gäller den praktiska delen av kortspelsutveckling så råder jag er att fråga tryckeriet om råd gällande en grej. En viktig del är nämligen att ni får veta vilken opacitet som krävs av papperet. För låg opacitet och man kan se igenom arken och se vad det är står på baksidan av korten. Samtidigt vill man inte hålla i för tjocka kartongbitar. Så det behövs ganska tunna papper som ändå har tillräckligt hög opacitet.

Rickard

Urverk speldesign
När ska ni vara klara? Var bor ni? Två rätt viktiga frågor.

Om det är berättarrollspel (populärt benämnt "bordsrollspel") så finns det två kortspel att ta inspiration från: Everway, som är rätt svårt att få tag på, och Once Upon a Time.

Om det är ett simulerat datorrollspel så finns det samlarkortspel typ Magic eller WarCry.

Ett tips är att skissa upp era idéer, hur man vinner, hur man ska ta sig till målet och vilka moment kortspelet ska innehålla. Ska man kunna sabba för andra; ska man kunna "smyga "sig till målet; kunna gå på råstyrka? Och så vidare. Efter att ni har skrivit ihop en bas och speltestat lite (men spara bildritandet till sist!) så kan ni snegla lite på de kortspelen som jag länkat till och sno lösningar därifrån. Men det tar lite tid, så därför undrade jag när ni ska vara klara med projektet.

Spring också på konvent eller ta kontakt med kort- och rollspelare i trakten för att söka speltestare och få lite input från vad andra tycker. Stockholms Spelkonvent går av stapeln 8:e september exempelvis. Därför undrade jag lite var ni bor.

/Han som inte kommer ihåg var han läste om hur man gjorde ett kortspel, alltså om det var här på forumet

Eksem

Champion
"Ni stavar rätt dåligt för att gå i trean på gymnasiet"

Ungdomarna stavar rätt risigt nuförtiden*, men framförallt verkar det ju röra sig om ett gäng blivande formgivare. Alla som någon gång jobbat med formgivare vet att 90% av dem inte kan skriva alls. Undantaget är äkta gammaldags typografister som Dante som är både formgivare och språkfacister.

* Det var förvisso i en niondeklass, men jag vikarierade en gång för en klass som lämnade in skrivuppgifter där de använde smileys!