Nekromanti Rollspelsmakande på konvent

Zadrith

Hero
Jag är ansvarig för rollspelsarrangemangen på Wexio spelkonvent och eftersom jag tycker rollspelsmakande är en av de roligaste sakerna med rollspel så skulle jag vilja få in det på konventet och hoppas att jag ska få dit några av er som hänger på det här forumet.

Förutsatta att det kommer lite rollspelsmakare tänkte jag använda aulan för att vid ett tillfälle ge alla som vill en möjlighet att presentera sina projekt både spel som redan är klara och kanske till och med finns i tryck till och sådant som man jobbar med.

Jag funderar även på om man skulle kunna ha någon form av workshop eller bara en möjlighet att träffas och diskutera med andra rollspelsmakare.

Det hade varit kul om man kunde få till något av en rollspelsmakarkonferens som en liten del av konventet.

Hade det varit något som ni hade varit intresserade av eller har ni andra idéer på rollspelsmakaraktiviteter som hade fungerat på ett konvent.

Max Raven

T12-kultist
Låter intressant. Växjö är en inte alltför lång tågresa från Malmö/Hässleholm, så jag kanske kan tänka mig dyka upp.

Kan kolla med rollspelsmakargruppen på måndag och se vad de har för tankar, om inte Rickard eller Ola hinner först. :)

Zadrith

Hero
Max Raven;n163134 said:
Låter intressant. Växjö är en inte alltför lång tågresa från Malmö/Hässleholm, så jag kanske kan tänka mig dyka upp.

Kan kolla med rollspelsmakargruppen på måndag och se vad de har för tankar, om inte Rickard eller Ola hinner först. :)
Då håller jag tummarna för att ni kommer och har lite bra idéer

Zadrith

Hero
Tre solar;n163196 said:
Vad är det för inriktning på konventet?
Det är ett allmänt spelkonvent med rollspel bärdspel och figurspel. När det gäller rollspelen tror jag att det kommer att bli mer indie och spontanrollspel än organiserade rollspelsaktiviteter men det kommer att finnas både och.

Tre solar

Hero
Ok. Jag tänker att olika typer av spel skapas ur olika former av logiker. (Vi ser det just nu i bland annat trådarna med tema "tar rollspel för mycket tid" respektive "hur ska man lägga upp sitt spel".) och därför funderar jag över matchningen mellan skapare och publik.

Jag kan vara intresserad, men om det pratas berättarspel - eller om det är vad deltagarna vill höra om - kan jag inte tillföra nåt. Så då skulle det mest bli ett slöseri med allas tid.

Max Raven

T12-kultist
Hej igen!

Tog upp det lite under mötet. Ingen av oss hade egentligen koll på Wexio - hur mycket rollspel brukar det vara på konventet?

da_bohz

Swordsman
Låter som en jättekul idé! Inte för att jag hängt på konvent innan, men det skulle absolut vara intressant att både höra om andras rollspelsprojekt och berätta om sina egna.

Zadrith

Hero
Max Raven;n163776 said:
Hej igen!

Tog upp det lite under mötet. Ingen av oss hade egentligen koll på Wexio - hur mycket rollspel brukar det vara på konventet?
Förra året var det dåligt med rollspel men tidigare år har det varit ganska mycket. Men i år ska vi få till ett riktigt bra rollspelskonvent men det förutsätter ju förstås att rollspelare kommer dit så jag hoppas på er :). Vill någon av er arrangera något så är det också välkommet. Fokus kommer antagligen att ligga på mindre rollspel och spontanspelande men alla typer av rollspel är välkomna.

Zadrith

Hero
da_bohz;n164010 said:
Låter som en jättekul idé! Inte för att jag hängt på konvent innan, men det skulle absolut vara intressant att både höra om andras rollspelsprojekt och berätta om sina egna.
Då hoppas jag att du kommer och både talar och lyssnar :)

da_bohz

Swordsman
Zadrith;n164028 said:
Då hoppas jag att du kommer och både talar och lyssnar :)
Vet inte riktigt hur jag skulle sammanfatta något av mina rollspel till ett föredrag, så det är tur att det är ett tag kvar. Det är i början av Juli va?

Har ni några slags riktlinjer eller tips på vad som skulle vara intressant att höra om ett rollspelssystem?

Zadrith

Hero
da_bohz;n164063 said:
Vet inte riktigt hur jag skulle sammanfatta något av mina rollspel till ett föredrag, så det är tur att det är ett tag kvar. Det är i början av Juli va?

Har ni några slags riktlinjer eller tips på vad som skulle vara intressant att höra om ett rollspelssystem?
Nej, vi har aldrig gjort något sådant tidigare, men jag tyckte det vore kul. De flesta av oss skriver ju de spel vi vill spela och jag tror att man enligt samma princip ska berätta det om sitt system som man själv skulle vilja höra.

da_bohz

Swordsman
Låter nice ändå :) Ska göra mitt bästa för att kunna presentera något!
Tycker ni borde styra upp nån slags workshop efter presentationerna där de som vill kan få prova på de rollspel de fått höra presentationer av medan det fortfarande är någorlunda färskt i minnet.
Vissa presentatörer kanske behöver betatesta en viss del av regelsystemet, och andra kanske kör något kortare (eller längre?) äventyr och/eller karaktärsskapande.
Tror det kan vara nyttigt att som åhörare ha möjligheten att få lite hands-on-experience av det de får presenterat för sig.

Zadrith

Hero
da_bohz;n164240 said:
Låter nice ändå :) Ska göra mitt bästa för att kunna presentera något!
Tycker ni borde styra upp nån slags workshop efter presentationerna där de som vill kan få prova på de rollspel de fått höra presentationer av medan det fortfarande är någorlunda färskt i minnet.
Vissa presentatörer kanske behöver betatesta en viss del av regelsystemet, och andra kanske kör något kortare (eller längre?) äventyr och/eller karaktärsskapande.
Tror det kan vara nyttigt att som åhörare ha möjligheten att få lite hands-on-experience av det de får presenterat för sig.
Vi kommer att ha ett indierum så det är ju bara att gå dit och spela

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tycker det låter som en trevlig idé! Det ser ut att vara på en bra tid också. Som alltid är det snarare en ekonomisk fråga för min egen del, men det låter onekligen som ett bra initiativ.

Max Raven

T12-kultist
Hej!

Hur ser det ut för närvarande med det här? Jag är ledig den perioden men osäker på hur vad folk tycker i Fish Tank (numera namnet på rollspelsmakargänget).

Normalt så sitter vi i det gänget i soffa och snackar kring olika element i rollspel och äventyrsmakande - det är inte super-uppstyrt. Om jag förstått det rätt har vi två möjliga varianter:
* Äventyrs/rollspelsworkshop?
* Diskussionsforum eller alternativt panel?

Det senare kräver nog lite tyngre namn, och även om det finns några stycken så vet jag inte hur sugna de är på det formatet.

Zadrith

Hero
Det blir av och jag ska lägga upp det på WSKs hemsida snart. Det exakta formatet beror lite på hur många som kommer och visar intresse för det samt vad de vill göra. Så det kan bli allt från ett sitta kring ett bord och snacka till mer organiserade presentationer. Det blir ju lite försöksverksamhet i år men jag hoppas att det ska bli ett återkommande arrangemang.