Jag har rätt nyligen börjat arbeta på mitt första rollspel. Började att skapa ett mer generellt regelsystem som ska gå att använda oavsett setting (och är hittills rätt nöjd med det). Nu när jag har en grund att stå på i regler har jag börjat fila lite på en setting också. Det blev en scifi-värld, ca 200 år i framtiden, när mänskligheten börjat kolonisera solsystemet. Försöker hålla det "realistiskt", på så sett att det mesta bygger på teorier om hur det skulle kunna gå till (exempelvis luftstäder i Venus atmosfär, Bishop Rings, och kolonier i utgröpta asteroider).
Nu när jag börjat få ihop ett ramverk tänkte jag öppna upp världsskapandet genom att låta de som vill vara med och skriva. Outsourca det lite, liksom. Har funderat på att köra det med hjälp av en wiki, där den som är intresserad har möjlighet att lägga till delar i världen. Om någon är grymt sugen på att skapa en rymdstation i omloppsbana runt Mars är det fritt fram att göra det - så länge några grundläggande regler följs.
Jag tror det kan vara ett kul och givande sätt att skapa världar på. Visserligen en aning riskfyllt om en blir för förälskad i sin egen skapelse och andra kommer och "förstör" den, men med den inställningen kanske en inte ska köra kooperativt alls.
(Nu är jag i full gång att försöka hitta ett namn till det också. Helt hopplös på sånt... Om ni har några idéer på coola namn för pseudorealistiska kolonisationsrollspel i en seminära framtid i yttre rymden får ni gärna kasta dem på mig.)