Nekromanti Rollspelsmakande som lagarbete eller ensamaktivitet?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har ärligt talat bara egentligen testat att göra det själv. Fördelen är väl att man faktiskt får full kontroll över allting och slipper potentiella konflikter; man behöver aldrig känna att den produkt man släpper är sämre än den kunnat vara bara för att man inte lyckats driva sin linje. Samtidigt skulle jag aldrig kunna jobba helt ensam. Jag använder ju WRNU som mitt bollplank och brukar lyckas hyfsat med att få folk att läsa det jag skriver och lämna kommentarer; utan de elementen skulle jag nog knappt bli klar med något, och det jag blev klar med skulle bli mycket sämre.

Jag har funderat på att försöka hitta folk att samarbeta med kring något projekt framöver, alternativt försöka snacka in mig i teamet kring något annat spel. Om inte annat för att göra mig den erfarenheten.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Nu har jag aldrig skapat ett RPG alls men har filat på idéer lite då och då (både kring stories och tärningssystem), tror det finns för- och nackdelar kring både ensamarbete och team work. I ett team kan man producera saker snabbare (efter att man käbblat färdigt om saker man tycker olika kring ofc) och man får även chansen att dela idéer och brainstorma saker, men som solokvist kan man leka runt helt fritt utan att någon ska bråka om att de vill göra någonting helt annat.

SIDENOTE: Det skulle vara superintressant och se om det skulle vara möjligt att skapa ett RP som är coherent från "ingenting" genom "community suggestions and community votes" likt http://omnisregion.tumblr.com gjort med deras "custom Pokémon generation".

Tre solar

Hero
Det spel jag för tillfället håller på med skulle kommit ut för tre år sedan om jag gjort det själv, för då var jag klar. Å andra sidan har jag hunnit göra om exakt allt i spelet under de tre år som gått så just nu är jag väldigt glad att det dragit ut på tiden.

Det bästa med att vara själv är att den estetiska visionen blir väldigt klar. Det blir inga jävla ankor i spelet, punk och slut. Det bästa med att vara flera är att man får större variation och att spelet därför blir mer mångfacetterat.

I den bästa av världar skulle jag föredra att många arbetade tillsammans på ett gemensamt spel. I den nuvarande världen föredrar jag att vara ensam men försöka suga in andra i processen. Till exempel genom att sno saker från när de spelleder.

kwarnberg

Swordsman
Jag har rätt nyligen börjat arbeta på mitt första rollspel. Började att skapa ett mer generellt regelsystem som ska gå att använda oavsett setting (och är hittills rätt nöjd med det). Nu när jag har en grund att stå på i regler har jag börjat fila lite på en setting också. Det blev en scifi-värld, ca 200 år i framtiden, när mänskligheten börjat kolonisera solsystemet. Försöker hålla det "realistiskt", på så sett att det mesta bygger på teorier om hur det skulle kunna gå till (exempelvis luftstäder i Venus atmosfär, Bishop Rings, och kolonier i utgröpta asteroider).

Nu när jag börjat få ihop ett ramverk tänkte jag öppna upp världsskapandet genom att låta de som vill vara med och skriva. Outsourca det lite, liksom. Har funderat på att köra det med hjälp av en wiki, där den som är intresserad har möjlighet att lägga till delar i världen. Om någon är grymt sugen på att skapa en rymdstation i omloppsbana runt Mars är det fritt fram att göra det - så länge några grundläggande regler följs.

Jag tror det kan vara ett kul och givande sätt att skapa världar på. Visserligen en aning riskfyllt om en blir för förälskad i sin egen skapelse och andra kommer och "förstör" den, men med den inställningen kanske en inte ska köra kooperativt alls.

(Nu är jag i full gång att försöka hitta ett namn till det också. Helt hopplös på sånt... Om ni har några idéer på coola namn för pseudorealistiska kolonisationsrollspel i en seminära framtid i yttre rymden får ni gärna kasta dem på mig.)

Ond bråd död

Swashbuckler
Fördel med ensamarbete: Man får bestämma allt själv. Nackdel: Inget blir gjort.
Fördel med lagarbete: Det kanske blir gjort. Nackdel: Det blir inte exakt som jag vill ha det.

Jag kan egentligen bara tänka mig ensamarbete, med följden att inget blir gjort.

Genesis

Ni dés ni maître
Guran89;n103061 said:
Nu när jag börjat få ihop ett ramverk tänkte jag öppna upp världsskapandet genom att låta de som vill vara med och skriva. Outsourca det lite, liksom. Har funderat på att köra det med hjälp av en wiki, där den som är intresserad har möjlighet att lägga till delar i världen. Om någon är grymt sugen på att skapa en rymdstation i omloppsbana runt Mars är det fritt fram att göra det - så länge några grundläggande regler följs.
Erfarenheten säger att det här är en jättesvår linje att gå. Att komma med ett projekt man själv satt upp grunden för och sedan försöka ragga ihop folk som vill ansluta sig är tufft. Det funkar nog om man har ett etablerat rykte, som Arfert, men generellt tenderar folk att vara väldigt svårtflörtade om de inte är med från början. Vilket inte betyder att du inte bör försöka, och jag önskar dig all lycka i projektet!

Gällande trådämnet, jag gör helt klart spel som enstöring. Resultatet blir som andra sagt att det tar lång tid att få klart något. En spelbar version är snabbt klar, men spelet kan vara färdigt i åratal innan det blir nedskrivet, layoutat och släppt i någon form av form. Det spel jag faktiskt gjort i grupp (Det sjätte inseglet) blev klart på under 24 timmar, från idé till regelmotor till speltest till text, layout och publikation. En annan nackdel är att det är svårt att ragga ihop speltestare. Det kan kännas lite tungt att om och om igen komma till kompisarna och föreslå att man speltestar ens nya spel. Är man en grupp kan man ju speltesta tillsammans.

.113

Swashbuckler
Jag gör det mesta själv men bollar med eventuellt er här lite då och då, sen med några av mina vänner. Att sitta och fila på reglerna blir mestadels egenjobb sen när man kommer på något bra så kollar jag gärna med kompisar för att se vad de tycker, om det låter så pass vettigt som jag tycker det känns osv.

Zadrith

Hero
Jag har tyvärr bara jobbat ensam men det hade varit kul att ha någon att samarbeta med. Precis som Genesis påpekade är det nog svårt att få någon att hoppa på något man börjat på och jag är inte så sugen på att hoppa på något som någon annan börjat på. Men det känns som ganska många har regelsystem men inte har kommit så långt med sina världsbyggen och där någonstans befinner jag mig också. Jag har för all del ett par världar som jag kommit ganska långt med men jag behöver en ny också. Så är det någon som är sugen på att skapa en ny värld tillsammans med mig så är jag öppen för lite samarbete.

Det jag har tänkt mig är en postapokalyptisk fantasyvärld. Framför allt för att det ger en naturlig förklaring till varför det finns massa ruiner och annat att utforska och varför rollpersonerna kan starta med nästan noll koll på världen för att sedan upptäcka mer och mer. Men jag är öppen för andra förslag och kan tänka mig att börja helt från grunden. Jag har ett system men världen kan ju byggas systemlöst så att var och en kan använda sitt eget system / favoritsystem.

Tanken är att jag ska använda världen i ett app-baserat rollspel. Jag hade egentligen tänkt presenter det i en egen tråd men om någon är intresserad av att samarbeta med mig kring spelvärlden så kan jag ge lite mer information om det och vad jag har tänkt mig.

Krille

Super Moderator
När det gäller att bli klar spelar det ingen roll huruvida man arbetar i grupp eller inte. I båda fallen rinner det ut i sanden och dör.

Undantaget är om det finns en klar och tydlig projektplan. Den behöver inte finnas med en gång och den behöver inte vara komplett med leveransdatum, men den ska komma till rätt tidigt när spelet börjar ta form i synopsisform. Då kan man sätta upp en lista med leverabler – "det här spelet behöver A, B, C, D E, och F" – och sedan är det bara att leverera.

Arbetar man i grupp har man fler att sprida ut jobbet på, men då har man nackdelen att det krävs en projektledare som driver in leverablerna. Arbetar man ensam så behövs "bara" en klase jävlaranamma för att faktiskt leverera enligt projektplanen.

Max Raven

T12-kultist
Jag föredrar feedback, men sånt är oftast mer närvarande i början av konstruktion eller när man är nästan klar. :p

Krille har helt rätt vad gäller en plan. Jag skriver faktiskt rätt fort när jag skriver. En plan för vad som ska skrivas hjälper rejält där.

Återkommer när jag gjort klart minst ett spel och har mer koll på hela processen.

IcarusDream

Anti-populist
Jag föredrar 70% egenskapande och 30% lagarbete.

Jag har lärt mig att man måste sålla lite mellan vilka man tar till hjälp. Tex att outsourca texter funkar hitills ganska bra. Men när det gäller typ korrektur och feedback måste man överväga varje persons fördelar kontra nackdelar. Vissa personer vill antingen bara driva igenom en politisk agenda, skiter i spelet i stort, så länge den får göra förändringar som denna kan skryta om för sina kompisar/idoler som är lagda åt samma politiska håll. Sen finns det de som igen skiter i spelet i stort och bara vill slita sönder det i småbitar för var enda liten detalj som de potentiellt kan anmärka på, lite som vid en ventilering av examensarbeten, man märker vilka som "tänder" på att se den andra lida.

Men hittar man personer som kan vara konstruktiva så är det väldigt bra.

kwarnberg

Swordsman
Genesis;n103100 said:
Erfarenheten säger att det här är en jättesvår linje att gå. Att komma med ett projekt man själv satt upp grunden för och sedan försöka ragga ihop folk som vill ansluta sig är tufft. Det funkar nog om man har ett etablerat rykte, som Arfert, men generellt tenderar folk att vara väldigt svårtflörtade om de inte är med från början. Vilket inte betyder att du inte bör försöka, och jag önskar dig all lycka i projektet!
Helt medveten om att det sannolikt inte kommer bli något större med det. Men gillar att hålla dörren öppen om någon skulle vara intresserad. Särskilt tänkte jag låta mina spelare i en framtida spelgrupp med Novum Solari (som spelet nu är döpt till) skriva lite om ställen de besökt och så. Typ som en reseguide med citat från recensioner.