Nekromanti Rollspelsmakarens XT6 stadier

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Slog mig att jag har märkt av en del trender i min utveckling. Får se om någon annan känner igen sig och har tillägg/rättelser:

(Obs, exempels överensstämmelse med verkligheten är ren slump. Mestadels):
0: Total nybörjare: Rollspel är awesome! Vågar inte ändra i reglerna riktigt - de är ju där av en anledning. Finns det en tabell för om borden är runda eller fyrkantiga i världshuset?
1: Första husreglerna: Rättningar av "fel" i reglerna (spoiler: de är inte fel): "Det är klart att tornerskölden ska tåla mest stryk och täcka mest. De måste ha råkat byta ut två siffror"
1.5: Husregler : Nya prylar: "Klart vi ska ha laserlansar i Riddle of Steel!"
2: Husregler: Tilläggsregler: "Vi måste ha med något i initativsystemet för att visa att knivar är snabbare vapen än yxor!"
3: Karbonkopior av favoritsystemet, med husregler och ny setting: "Det är DoD 91, men jag har bytat namn på alla grundegenskaperna. Och så har jag fler dvärgar."
3.5: Avsmak för andra system: "De har inte några bra regler för undervattensstrider! Kasst!"
4.X: Enkla hemmabyggen. En rad misslyckanden ("Klart man ska ha 1t4+1t7 som färdighetsslag!") och några fungerande.
5: Fungerande hemmabyggen. Man börjar få pli på hur man bygger och hur spelmekanik fungerar. Nästan organiserade regeltexter. Massvis med kringregler som inte skrivs: "Visst, jag har en jättebra idé för ett system till magi men jag orkar inte skriva ut alla krafter..."
6: Fler spelidéer och byggen än du rimligen kommer hinna bygga inom en rimlig framtid.
6.5: Acceptans att andra system kan vara bra till vissa grejer: "Okej, Mutant City Blues är ganska schysst deckarspel. Men det har inga laserlansar."
7: Man gör nya fungerande regelsystem på några timmar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Hey, det där stämmer rätt väl in på mig! Förutom att jag lyckats hoppa över steg 6.5 …
 
Top