Nekromanti Rollspelsmakarens XT6 stadier

Max Raven

T12-kultist
Slog mig att jag har märkt av en del trender i min utveckling. Får se om någon annan känner igen sig och har tillägg/rättelser:

(Obs, exempels överensstämmelse med verkligheten är ren slump. Mestadels):
0: Total nybörjare: Rollspel är awesome! Vågar inte ändra i reglerna riktigt - de är ju där av en anledning. Finns det en tabell för om borden är runda eller fyrkantiga i världshuset?
1: Första husreglerna: Rättningar av "fel" i reglerna (spoiler: de är inte fel): "Det är klart att tornerskölden ska tåla mest stryk och täcka mest. De måste ha råkat byta ut två siffror"
1.5: Husregler : Nya prylar: "Klart vi ska ha laserlansar i Riddle of Steel!"
2: Husregler: Tilläggsregler: "Vi måste ha med något i initativsystemet för att visa att knivar är snabbare vapen än yxor!"
3: Karbonkopior av favoritsystemet, med husregler och ny setting: "Det är DoD 91, men jag har bytat namn på alla grundegenskaperna. Och så har jag fler dvärgar."
3.5: Avsmak för andra system: "De har inte några bra regler för undervattensstrider! Kasst!"
4.X: Enkla hemmabyggen. En rad misslyckanden ("Klart man ska ha 1t4+1t7 som färdighetsslag!") och några fungerande.
5: Fungerande hemmabyggen. Man börjar få pli på hur man bygger och hur spelmekanik fungerar. Nästan organiserade regeltexter. Massvis med kringregler som inte skrivs: "Visst, jag har en jättebra idé för ett system till magi men jag orkar inte skriva ut alla krafter..."
6: Fler spelidéer och byggen än du rimligen kommer hinna bygga inom en rimlig framtid.
6.5: Acceptans att andra system kan vara bra till vissa grejer: "Okej, Mutant City Blues är ganska schysst deckarspel. Men det har inga laserlansar."
7: Man gör nya fungerande regelsystem på några timmar.

Genesis

Ni dés ni maître
Hey, det där stämmer rätt väl in på mig! Förutom att jag lyckats hoppa över steg 6.5 …