Nekromanti Rollspelsmakarforumets inriktning.

Sodivra

Champion
Moderatorkåren diskuterade för ett tag sedan hur rollspelarforumet och rollspelsmakarforumet skulle avskiljas, och nu skulle vi vilja höra era åsikter. Gardener har formulerat tre alternativ för hur forumen kan riktas:

Alternativ 1
Skapande av rollspel. Rollspelsmakarforumet är till för diskussion om att skapa (indie-)rollspel och enbart diskussioner kring skapande av regler, värld, upplägg, tillbehör och utgivning av dessa är tillåtna.

Alternativ 2
Skapande inom rollspel. Allt skapande inom rollspel hör till rollspelsmakandet, så diskssioner om äventyrsskrivande, illustrering av rollpersoner och val av musik till ett rollspelspass hör hit såväl som diskussion om egna regelsystem, världar och liknande.

Alternativ 3
Skapande av och till rollspel. Diskussion om regler och världar i allmänhet, oavsett om det gäller befintliga rollspel eller egna.

Vilket alternativ skulle ni föredra?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker alternativen är lite luddigt formulerade. Alternativ 1 är som det är idag, antar jag. Men vad är den egentliga skillnaden mellan alternativ 2 och 3? Och vad blir kvar på rollspelsforumet i dessa fall?

Dessutom kan jag inte förstå vad musikval har med skapande inom rollspel att göra.

/Dimfrost

Sodivra

Champion
Alternativ 1 tillåter bara att man diskuterar indierollspel man själv och andra producerar. Indierollspelsforumet, så att säga.

Alternativ 2 tillåter allt skapande inom rollspel på makarforumet. Rollspelsmakande, scenarioskrivande, musikkomponering. (Skapa en musiklista, du vet.)

Alternativ 3 är som det är idag. Man kan skriva nya rollspel, eller skriva nya delar av rollspel, som när Storuggla ville ha nya rustningsregler.

Feliath

Swashbuckler
Dito [ANT]

OK, sådana här medhållsinlägg ska man inte skriva, men faktiskt, rollspelsforumet ska väl också vara till för något. Och dessutom är det lite frustrerande hur röstalternativen delats, för om jag förstått alternativen rätt tycker ju de flesta att det inte bör avhandlas äventyr på Makar, men på grund av röstdelningen vinner ju tvåan ändå, som det ser ut. Rena republikanen :gremtongue:

/Feliath - tycker att äventyr klart hör till utövandet av hobbyn och inte spelskapandet, oavsett om de går i tryck eller ej

Gardener

Champion
Att det är svårt att veta skillnaden är förståeligt, jag snubblade över beskrivningarna ganska rejält ett flertal gånger när jag skrev dem då skillnaderna till synes inte är så stora. Att vi tar upp det beror dock på att skillnaderna faktiskt är så stora att det avgör var ett större antal trådar borde hamna.

Alternativ 1 är som forumet var tänkt som, men det har påpekats att det faktiskt inte riktigt används som detta för tillfället utan att det lutar lite åt alternativ 2. Alltså att det handlar om att utveckla indie-rollspel.

Alternativ 2 har förespråkats av flera (bland annat moderatorer) som inte vill särskilja på något skapande inom rollspel.

Alternativ 3 är som alternativ 1, fast det inte bara är indie-rollspel (utan även företagsutgivna spel) samt tillägg till spel. Det är däremot inte andra typer av skapande inom rollspelshobbyn.

Musikval var mitt lilla tillägg för att tydliggöra de subtila skillnaderna i alternativ 2, det har att göra med allt skapande inom rollspelshobbyn, och att välja ut vilket soundtrack som ett specifikt scenario ska ha för att förhöja spelupplevelsen bör därför platsa där likväl som hur man gör bra dramaturgi i ett scenario.

Dimfrost

Special Circumstances
Jaha, och det antas alltså att Rollspelsforumet ska få hand om resten, så att säga? I alternativ 2 så förskuts alltså fokus mot information om nya spel, och sånt?

Men nu kollade jag in vilka trådar som egentligen finns på rollspelsforumet, och inte bara mitt minna av dem, så det här ska väl inte vara något problem, då. Nåja, jag postar väl det här inlägget ändå. Alltid kan det klarifiera något. :gremsmile:

/Dimfrost

Feliath

Swashbuckler
Nu klarnade det

Helst skulle jag nog lägga en anti-röst på förslag 2 i så fall; de andra är lika bra IMO.

/Feliath - provocerar Seter :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
Även efter att ha läst tråden fattar jag inte vad fan det är jag röstar om. Kalla mig dum eller vadsomhelst, men jag tycker att det ska vara som nu.

Däremot finns det en ganska stor lucka jag själv saknat regler om. Om jag vill göra ett inlägg mot en viss målgrupp och inte i ett visst forum trots att det är OT, hur pass okej skulle det vara? Låt säga att jag vill diskutera ett DoD-äventyr ur spelmakarsynpunkt (ett introäventyr kanske?) med just luttrade spelskapare och inte dodfjortiskobolder. Är det OK isf?

Gardener

Champion
Som det är idag, vill du tala om äventyrsskapande så bör det vara i rollspelsforumet, om det inte är specifika dod-grejer frågeställningen gäller. Är frågeställningen generell spelar det inte så stor roll vilket rollspel det är för.

Skulle alternativ 1 eller 3 gälla skulle du också skriva i rollspelsforumet, men skulle alternativ 2 vara aktuell så skulle du skrivit där istället.

Sodivra

Champion
Jaaa...

Vi skulle ju kunna starta en anti-röstning också, vilket av dessa alternativ vill du minst se.. Och sedan drar vi bort den röstningens resultat från orginalröstningen. På så vis så jämnar man ut den splittring och taktikröstning som skulle kunna finnas.

Vad sägs om den idén?

Man Mountainman

Storsvagåret
Precis

Nu har faktiskt både ettan och trean fler röster än tvåan, men jag tycker faktiskt ettan och trean är så pass lika varandra att jag skulle kunna rösta på vilket som helst av dem om det innebar att tvåan inte vann, so to say. Alltså, Arvidos; om det verkar som att tvåan kommer att vinna, så flytta över en röst från alterantiv 3 till alternativ 1 om det skulle hjälpa. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Mitt försök att definiera vad som hör hemma där

Vad jag tycker passar:

Regeldesign, tex stridssystem och tärningsklurigheter.

Världsdesign, tex staden.

Scenariodesign, men bara gällande designcentrerade frågor. Mao, inte specifika scenarios, det finns bättre forum för det, men däremot diskussioner om upplägg, uppbyggnad och liknande högnivåteoretiserande.

Diskussioner om pulsjets. Face it, de passar i alla sammanhang.

Gardener

Champion
Re: Jaaa...

Snarare så att om det blir jämnt mellan två alternativ att man gör en ny omröstning med bara dem i så fall.

Johan K

Gammal & dryg
Det var ju lite klurig tatt välja, känns på nått sätt som alla passade in på nått sätt. Men alt. 2 var nog det som kännses lite mer rätt...

Troberg

Sinister eater
Yay! Vi är två som vill ha pulsjetdiskussion här!

Det trodde jag inte om Magnus!

Det borde väl varit ett ANT i rubriken, men då hade jag inte fått plats med "Yay!".

Zaphod_UBBT

Swordsman
Medhåll! [NT]

Jag kommunicerar via NT-inlägg, som kanske bekant.

Eric Bibb är verkligen underskattad.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ett fett OT

Hoppas du inte blir besviken då jag säger att SC inte innehåller pulsjet. Dock en hel del annat gott. :gremlaugh:

Sodivra

Champion
Vad gör vi nu då?

Startar en poll om ifall scenariodesignfrågor hör hemma, men inte scenarioskrivande?