Nekromanti Rollspelsmakargille?

peterb

Swordsman
Rollspelsmakare vad säger ni om att skapa ett Rollspelsmakargille? En (samnordisk) förening, troligtvis ansluten till Sverok, med syfte att göra livet lättare för alla dem som brinner för att göra egna rollspel och rollspelssupplement.

Den här tråden är mer en start på en diskussion snarare än ett färdigt förslag, så ni får ursäkta om inlägget är lite ostrukturerat :gremsmile: Ni frågar er säker vilken nytta man skulle tänkas kunna ha av en dylik förening, för min egen del kan jag se ett antal funktioner som en förening av det här slaget skulle kunna tänkas ha, nämligen att:

1. Sponsra tävlingar av typen ”Trobergs dogma utmaning”.
  2. Organisera rollspelsmakar seminarier på mässor.
  3. Fungera som ett embryo till en ”bransch” organisation, till stöd för de som vill publicera sina spel kommersiellt.
  4. Reglera frågan om ”ägarskapet” av spelregler.

Jag skall försöka att kort förklara vad jag menar med den sista punkten. Det torde, enligt min mening, vara synnerligen vanskligt och kostsamt att försöka bevisa upphovsrätt till en förklaring eller beskrivning av ett spels regler, metoder eller procedurer. Samma sak gäller alla beskrivningar av metoder, regler eller procedurer som inte är påtagligt särpräglade eller uppenbart originella. Det är i vilket fall som helst klart att regeln som idé inte på något sätt kan skyddas. Den omedelbara konsekvensen av detta resonemang är att det står var och en fritt att låna regler från andra spel och infoga dessa i sitt eget spel. Den som gör detta riskerar dock att bli betraktad som en snyltare, vilket faktiskt är lite synd. En viktig drivkraft för den som skapar egna rollspel och publicerar dessa torde ju vara att få erkänsla bland sina kollegor för sitt arbete och här kan ett revirtänkande när det gäller spelregler faktiskt visa sig vara kontraproduktivt för ”branschen”. Om man istället ser spelreglerna som spelmakarens verktyg och arbetsmetoder, på samma sätt som snickaren har sina verktyg och arbetsmetoder, och erinrar sig att de ett av de medeltida gillenas syften var att alla inom gillet hade fri och rättvis tillgång till gillets ”hemligheter”, så ligger det nära tillhands att komma överens om att spelregler inte kan ägas, utan skall vara fria att använda för alla gillets medlemmar.

Låt mig att ta restaurangbranschen som ett exempel på en bransch som fungerar på ett liknande sätt redan nu. Det skulle kunna hävdas att maträtter är skapelser som skulle kunna tänkas vara upphovsrättskyddade, det är ju förvisso så att det krävs ett stort mått av kreativitet när man kombinerar olika råvaror och ingredienser få fram nya eller i vart fall annorlunda maträtter. Ändå är det ingen kock här i landet som tycker sig ha upphovsrätt till sin mat, restaurangerna bråkar inte om den ena lånar idéer eller till och med hela rätter från den andra. Skälet torde vara att en restaurang inte i första hand konkurrerar med hur maten är lagad utan hur den smakar, det är inte rättens form utan dess funktion som är av intresse för restaurangens kunder. På samma sätt tycker jag det är med rollspel. Det är, i min mening, i de allra flesta fall så att den som köper ett rollspel är ute efter den typ av upplevelse som just det spelet ger medan reglernas ordalydelse är av mindre betydelse. Det skulle alltså kunna hävdas att det inte är ett spels regelmekanik som är dess främsta konkurrensmedel utan den typ av rollspel som användningen av reglerna ger upphov till. Av denna anledning tycks det mig som kontraproduktivt att slå vakt om något som man ändå inte med särskilt stor säkerhet kan hävda rätt till. Det skall här påpekas att jag inte har sett något sådant beteende här i Sverige, utan denna kommentar är mer en reflektion över tillståndet utomlands.

Rollspelsmakargillet skulle kunna administrera ett ”gentlemans agreement” mellan sina medlemmar om att spelregler inte kan ägas. Jag skall här poängtera att denna överenskommelse inte skulle påverka upphovsrätten i övrigt utan endast röra spelreglerna. Det skall stå varje rollspelsmakare fritt att själv råda över sina spel.

Nu skall jag helt ärligt erkänna att dessa skäl kanske inte räcker till som skäl för att dra igång en förening, något som helt säkert kräver en hel del jobb, men som sagt detta är en startpunkt för en diskussion och inte ett färdigt förslag. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Bra förslag.

Krille har ju nått embryo till en sådan förening i sin webring av rollspelsmakare. Själv skulle jag kanske börja leta efter folk att samtrycka med om det dök upp en sådan förening.

Koivandon

Veteran
Äntligen någon som drar upp det jag har strävat mot! jag skulle mer än gärna hjälpa med detta, då blir detta lättare för alla att kunna göra rollspel, så att det kanske blir fler som vågar sig på det... vad vet jag? Jag tycker bara att det är en himla bra idé!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jo. En rollspelsmakarförening skulle nog sitta bra. Om man bara vill ha någon att bolla regelplaner med i realtid så är #rpgonline på quakenet inte så hemskt illa. Fast nu börjar det hela mest likna en kontaktannons, kanske skall flytta oss till forumet för sådant.

peterb

Swordsman
Ja, men frågan är hur man skall gå vidare. Kolla förutsättningarna för att starta en sådan förening som en del av Sverok med Sverok. Annonsera på deras forum för att se vilken grad av intresse som det verkar finnas. Det är de punkter jag kommer på så här omedelbart.

Targon

Hero
Schyst! Jag är med!

Jag tänker framför allt på konventen, där det månne behövs någonting som kan hjälpa till att de lite krut åt sessioner med independentspel som annars riskerar att negligeras och inte få några spelare. Överhuvudtaget spelas det alldeles för lite rollspel på konvent (tänker på SydCon och CalCon). En typ av rollspelsmakarrörelse skulle kanske kunna hjälpa till att skjuta det hela i rätt riktning och sätta lite ljus på de inte sällan mycket intressanta independentrollspel som finns i någon form av anonymt omlopp.

Krille

Super Moderator
Jag har också funderat på ett rollspelsmakargille rätt länge, men huvudsakligen med syftet att skapa en branschorganisation som kan företräda branschen gentemot samhälle och framförallt Sverok. Idén sprang ur behoven kring Sveroks "nationella spelvecka", då Sverok brukar skicka ut ett årligt tiggarbrev till spelproducenter och tigga spel som kan delas ut gratis. Eftersom rollspelsproducenter sitter i en något speciell sits så har de sällan eller aldrig råd att ställa upp på detta i någon utsträckning så att det märks, varför rollspelens närvaro under NSV mest kan beskrivas som "minimal" (och det i ett event som arrangeras av "Sveriges roll- och konfliktspelsförbund").

Eftersom jag inte har varit särskilt nöjd med bemötandet som jag har fått av Sverok när det gäller det här problemet så funderade jag på att samla ihop alla spelproducenter under ett paraply, så att det blir lite tyngd bakom. Ett spelmakargille skulle även kunna belöna välgjorda spel (motsvarande Academy Awards inom filmen, filmindustrins sätt att belöna sig själva), hjälpa till med kontakter för tryck och produktion, eller sätta upp någon form av stipendie för amatörer.

---

Vad gäller ägarskapsreglerandet så tror jag inte att det är så stort behov. För det första så gillar spelskapare att pilla med regler. Det är inte så många som har lust att använda just Westerns system, eller Neogames. De vill använda sitt eget system, av diverse egotrippade skäl. Därför har hittills ingen rollspelsskapare haft skäl till att slå vakt om något.

För det andra, spelskapare lånar gärna ut sina system om man bara frågar. Även detta är av egotrippade skäl: jag är mycket nöjdare om folk använder mitt T10-system oftare. Det visar ju bara att folk tycker att T10-systemet är bra.

peterb

Swordsman
Angående Sverok: Jag tycker ju att ett rollspelsmakargille, eller vad man nu skall kalla det, borde kunna platsa inom Sverok, men det är ju inte säker att Sverok håller med om... :gremsmile: Logiken med detta är som jag anser att skapandet av egna rollspel och rollspelssupplement är en självklar del av hovbbyn, något som Sverok borde stödja. Men det är klart det kanske av politiska, taktiska, skäl är bättre att hålla rågång mot Sverok.

Ägandeskapet till regler: Nej det är mycket möjligt att detta faktiskt inte är ett problem idag, men det kan ju bli ett... Min tanke var mest att det kunde skapa borgfred och på så sätt bidra till att fler spel publiceras.

Krille

Super Moderator
"Logiken med detta är som jag anser att skapandet av egna rollspel och rollspelssupplement är en självklar del av hovbbyn, något som Sverok borde stödja."

Kruxet är att rollspelsskapande konkurrerar med plastkastning, lajv, kortspel, brädspel, musmisshandel, figurknuff och helt vanligt rollspelande om Sveroks resurser. Sverok verkar dessutom mer ha åsikten att rollspelsskapande sysslar kommersiella företag med, inte vanligt folk. Och kommersiellt jox kan man ju inte stödja. Det är ju... inte ideellt.

peterb

Swordsman
Hmm, Krilles svar fick mig att fråga mig om man verkligen behöver uppfinna hjulet på nytt, det kanske (i vårt avlånga välorganiserade land :gremwink: ) redan finns någon organisation som man kan "invadera". Självfallet fanns det det, ett sådant exempel är Författarförbundet ett annat är Konstnärliga och Litterära Yrkesutövares Samarbetsnämnd . Författarförbundet väljer in medlemar... Ni kan läsa om deras intagningskrav här . Som ni ser så blir det nog rätt svårt för en rollspelsskapare att få medlemskap... Ingen av dessa är något klockrent val för någon som mest på hobbybasis skapar rollspel, däremot kan de säkert vara bra sammarbetspartner för en sammanslutning av skapare av rollspel.

Eftersom Sverok, enl. Krille, verkar vara lite ogina gentemot rollspelsskapare verkar det trots allt bäst att skapa sig en egen sammarbetsorganisation, en "bransch förening".

Vad skall kriterierna för medlemskap vara, skall företag kunna vara medlemmar, eller skall det bara vara en förening för upphovsmänn till rollspel och rollspelssupplement?

Är det någon på forumet som har erfarenhet av att starta en förening? För det har nämligen inte jag... :gremsmile:

Targon

Hero
5:e hjulet.

Jag tycker inte att det handlar om att uppfinna hjulet på nytt, utan snarare att försvara existensen av det 5:e hjulet.

Författarförbundet och liknande litterära organisationer är onödigt att blanda in. Rollis är något annat. Konst på sitt sätt, förvisso, men tämligen självständig i förhållande till litteraturen. Så glöm det IMHO.

I stället för att "invadera" och därmed tvingas leka på andras villkor, är det bättre, som du ju också i slutändan själv tycks mena, att starta någonting nytt och någonting helt eget, där vi rollspelsmakare helt och hållet bestämmer var skåpet ska stå. Några andra kriterier än inbetalad medlemsavgift tycker jag inte ska behöva krävas.

peterb

Swordsman
Re: 5:e hjulet.

I stället för att "invadera" och därmed tvingas leka på andras villkor, är det bättre, som du ju också i slutändan själv tycks mena

Jo, du har helt rätt, det är det jag menar. Mitt inlägg "växte" fram medan jag skrev det så det blev lite otydligt...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Råd och rön

Hej!

Några grundsaker ni måste ta ställning till:

- Ska ni vara ett branschförbund? I så fall ska ni rikta er till företag och till yrkesverksamma rollspelsskapare.

- Ska ni vara en förening som riktar sig till hobbyskapare? I så fall ska ni fokusera er på att ta hand om frågor som verkligen rör hobbyskapande, och lämna företagsfrågorna därhän.

Mitt råd är att ni väljer en av dessa två, och inte blandar ihop dem. Om ni vill starta ett branschförbund som består av hobbypulare, kommer ni inte att komma nån vart, om ni vill påverka något i det långa loppet.

Välj er match, och genomför den så gott ni kan. Undvik att spela två matcher samtidigt.

M (som startat tre föreningar och suttit i en branschförbundsstyrelse)

peterb

Swordsman
Wiki sida...

Jag har slängt upp en wiki sida med ett embryo till stadgar som ni kan modifiera/kommentera om ni vill.
Min wiki är delvis lösenordsskyddad, för att redigera sidorna om Rollspelsmakargillet ska det dock inte krävas något lösenord, om ni får upp en lösenordsdialogruta, fyll inte i något utan klicka bara på ok. När du redigerar så kommer du att bli ombed att ange ditt namn, du kan ange dit riktiga namn eller ta ett valfritt alias.

peterb

Swordsman
Re: Råd och rön

• Hur nå konsumenterna, hur nå hyllorna i affärerna
  • Rättighetsbevakning
  • Samtryckning

Troberg

Sinister eater
Re: Råd och rön

- Ska ni vara ett branschförbund? I så fall ska ni rikta er till företag och till yrkesverksamma rollspelsskapare.

- Ska ni vara en förening som riktar sig till hobbyskapare? I så fall ska ni fokusera er på att ta hand om frågor som verkligen rör hobbyskapande, och lämna företagsfrågorna därhän.

Mitt råd är att ni väljer en av dessa två, och inte blandar ihop dem.
Precis min tanke. Om man ska hantera båda bör man åtminstone separera verksamheterna, dvs en avdelning för företag, en för övriga rollspelsskapare (som faktiskt också kan vilja har stöd i denna typ av frågor).

Targon

Hero
Where Do We Go From Here?

Ok, alla är överens om att ett rollspelsmakargille behövs. Schyst att det nu även börjar finnas något som liknar grundläggande mål och stadgar för gillet på RollspelsWiki. Men det känns ändå att det måste till mer krut för att det ska bli allvar med det. Det behövs helt klart en kärntrupp som gör grundjobbet, en grupp på 3-5 personer som i sig själva kan utgöra en rent fysisk grund och bas för gillet. En föreningsstyrelse helt enkelt. Det skadar inte att dessa befinner sig i samma stad, men det är ju knappast nödvändigt mot bakgrund av teknikens under. En intresselista borde snarast upprättas som kan tjäna som grund för medlemsregister.

Som jag ser det är det ytterst viktigt att vi inte glömmer bort detta utmärkta initiativ, utan att adekvata åtgärder vidtas för att det hela inte ska rinna ut i sanden.

peterb

Swordsman
Re: Wiki sida...

Angående lösenordet... så visade det sig att det blev enklast att använda ett riktigt lösenord, vilket är: gillet. Så ange lösenordet "gillet" när du blir ombedd att ange id och lösenord.

peterb

Swordsman
Re: Where Do We Go From Here?

• undersöka lokalfrågan
  • undersöka vilken riksorganisation föreningen bör tillhöra
  • kalla till ett föreningsbildningsmöte (första årsmötet)
  • göra ett förslag på verksamhetsplan och budget
  • föreslå namn på den nya föreningen
  • föreslå storlek på medlemsavgiften
  • undersöka vilken typ av försäkring som behövs för verksamheten

Quadrante

Grisbonde
Bra initiativ [ANT]

Som jag ser det, så finns ett litet krux. Vad ska det vara för organisation ? En intresseförening eller en branchorganisation... Vad ska kriterierna vara för att få gå med ? Ska det vara några hnder överhuvutaget? Om det inte finns kriterier/selektivt urval, kommer denna förening att kunna lägga "tyngden bakom sina argument"... Visst, man kan säga att kriteriet 'är att man har gjort ett spel , men vad betyder det ? Ska det finnas något kvalitetskrav på spelet, måste det vara en unik (eller åtminstonde inte ett ripoff) produkt, att den har verkshöjd... Vem ska administrera det. Kan jag kalla mitt dogmaspelspulande för publisering av produkt ?

Men, jag ska inte vara så negativ..

[kraa kraaa krax olyckfågel]

Det är ett mycket bra initiativ och antagligen ett behövligt element.
Får hoppas att det också blir bra och får legimitet som organisation.

.