Nekromanti Rollspelsmarknaden

neomind

Veteran
Jag håller för närvarande på med lönsamhetskalkyler för rollspelsutveckling. Problemet är att jag inte kan hitta statistik över rollspelsmarknaden någonstans. Framför allt är siffror för den internationella marknaden intressanta. Det jag vill veta är marknadens omsättning, och försäljningssiffror för kända och okända rollspel, gärna över en period på flera år efter lansering.
För datorspel är dessa siffror relativt lätta att hitta då datorspelsföretag ofta lägger ut sina årsredovisningar på nätet. Samma verkar inte gälla rollspelsföretag. Är det någon som vet var jag kan hitta den här informationen?

/Neomind (del av Criosphinx Studios)

Pale Imp

Swordsman
Eh, tror jag inte

Jag tror inte att det ligger så mycket pengar i rollspel. Många på marknaden har problem att överleva som de är idag (vad jag har förstått) och de är ändå folk som styckar upp sina böcker så att man tvingas spendera ganska mycket pengar innan man får ett någotsånär komplett rollspel.

Ska man bygga ett rollspel och ge ut det är det helt enkelt för att man brinner för sitt intresse till den grad att man kan tänka sig en hel del arbete för en mycket begränsad lön (som kanske inte täcker konstnaderna ens).

Impen - Som inte trör på pengar-genom-rollspel teorin

neomind

Veteran
Re: Eh, tror jag inte

Nu är det inte riktigt så enkelt som en fix idé om att "vi ska göra rollspel och tjäna pengar". Utan att gå in på vår affärsidé alltför mycket kan jag iaf säga att vi är mycket medvetna om rollspelsbranchens begränsningar, men likväl har vi orsaker att inkludera rollspel i våra kalkyler, och om dessa ser ut som vi förväntar oss kan rollspel vara lönsamt för oss. Men för att ta några beslut måste man ha ett bra underlag, och det är det jag söker.

/Neomind

Krille

Super Moderator
"Framför allt är siffror för den internationella marknaden intressanta. Det jag vill veta är marknadens omsättning, och försäljningssiffror för kända och okända rollspel, gärna över en period på flera år efter lansering."

Den uppfattning som jag har fått av den utrikiska marknaden är att 2000 sålda ex av ett spel är OK, 5000 ex är bra, och 10 000 ex är årets hit.

Såvida man inte heter Wizards of the Coast eller White Wolf - de två spelar i en helt egen liga.

neomind

Veteran
Tack för dom siffrorna! Det är alltid något, även om jag nästan måste ha siffror ur kvartalsrapporter eller liknande för att det ska bli trovärdigt.

Pale Imp

Swordsman
Re: Eh, tror jag inte

vi ska göra rollspel och tjäna pengar

Det var inte så jag menade, heller. Poängen jag ville ha fram var; det är väldigt svårt att göra sig så mycket som en smågodis på rollspel (tydligen), och att alla som gjort sig mer än en smågodis håller på med den lite fula idén "Vi säljer rollspelet en bit i taget så att man måste köpa jättemånga böcker".

Jag tycker det borde finnas ett bättre sätt än så, bara.

DanielSchenström

Swashbuckler
Vissa handlingar är ju offentliga, om du snackar marknadskalkyle4 bör du ha koll på vilka saker som svenska och främst amerikanska bolag måste släppa. Jag villa mínnas att årsredovisningarna är offentliga handlingar. Om du då kollar in dem för de största företagen bör du hitta vad du letar efter.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Omsättning av amerikanska rollspel...

...ligger runt 80 - 100 miljoner dollar om året. Av det har WotC cirka 40%, White Wolf cirka 10%, SJG cirka 5% och sen en massa under 1% (Chaosium tex).

Mer info i nästa Sverox, av en händelse.

MVH

Magnus

PAX

Jordisk Äventyrare
Kanske

Men då får du nog starta med en stor summa pengar. Ha en engelsk översättning och en tung marknadsföring i Europa och Amerika. Möjligen då.

w176

Förlorad dotter
Re: Omsättning av amerikanska rollspel...

Hade inte Srerox utgått som tidning eller något eller är jag helt ut och cyklar just nu?

/Elin förvirrad