Re: Rollspelsmusik till Eon - en mindre avhandling
Enya, Loreena McKennit, Áine Úi Chellaigh, Capercaillie, Clannad, Slainte med mera fungerar utmärkt i keltiska miljöer (Alarinn, Tokon), även om speciellt Enya är ultimat som fantasyrollspelssoundtrack typ var som helst. I övrigt är Hildegard von Bingens musik (som Garmarna gjort covers på) gjuten i sakrala miljöer (komponerad på 1100-talet), eller andra platser där det gregorianska stuket passar bra. Vidare finns Era, tillsammans med Enya det bästa rollspelssoundtrack som finns, som jag använt oerhört flitigt under vår långkörarkampanj i Eon. Enigma kan fungera, men har en mer varierande stil än Era, som hållit sig strikt till gregoriansk musik i modern tappning. Adiemus fungerar, och övrigt kan diverse filmsoundtrack rekommenderas, främst Jerry Goldsmith - The 13th Warrior, Vangelis - 1492, Yoko Kanno - Visions of Escaflowne, Braveheart, etc. Japanska tvspels-soundtrack tenderar att fungera märkligt bra, speciellt då rollspel som Zelda, Final Fantasy och Secret of Mana.
'Klassisk' medeltidsmusik finns i form av grupper som tex Väsen och Wisby Waganter, men de förmedlar en glad folklig medeltidsstämning som inte är helt rätt i Eon, imho. (Upplever inte Eon som överdrivet medeltida).
Till mindre traditionella miljöer finns en del lite 'modernare' musik, som ändå fungerar utmärkt i dåtidsrollspel. Wench är utmärkt som skum musik i orientaliska miljöer, och Dadawa passar perfekt i pseudo-Kina eller Tibet-liknande platser. Nåid hade nog kunnat användas i polartrakter, men lär låta lite obskyrt. Mysigt är det, likväl.
Och ville du ha Garmarna-liknande musik så är Nordman bäst. Sedan finns de underbara grupperna Otyg och Vintersorg, varav den senare är folkmetal och betydligt hårdare än den första, även om det är samma personer som står bakom båda grupperna. Personligen föredrar jag Otyg. Ranarim lär göra Garmarna-liknande musik, men jag har inte fått tag i något av dem än. Sedan finns det väl en kasse grupper till, men jag kommer inte på dem just nu.
Just, ja...gamla utslitna klassiker som Richard Wagner - Valkyriornas ritt och Carl Orff - Carmina Burana skall inte heller glömmas. De kan göra underverk med vissa scener.
- Ymir, borde skriva doktorsavhandling om det här.
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2001-10-02 19:36.</EM></FONT></P>