Nekromanti Rollspelsmusik till Eon

Aralion

Veteran
Någon som vet någon bra rollspelsmusik till Eon.

Själv har jag hittills bara Gladiatorskivan och Garmarnaskivorna som jag tycker funkar...

Någon som vet något som påminner om garmarna... alltså gammal medeltida musik eller någon musik som är mäktig och passande för strid samt någon musik som ilar i ryggmärgen när man lyssnar på den, som är bra att ha på när rollpersonen går i ett gammalt tempel etc.

Med vänliga hälsningar //Aralion Yani sìol Néayana t'un Léarama t'an Elasaid t'an Alean t'an Shoni

Belzambix

Warrior
om man spelar en alv så får man ta med sig en harpa =))
nää... jag tycker man inte ska lyssna på musik när man spelar rollspel... pga. distaherande, stämningsförstörande... om man nu måste lyssna på musik så räcker det med nått man tycker är bra... spela inte abra för högt

Arjna Sokkrat, Schaman
(www.spelaroll.net/naug)

Aralion

Veteran
Oj oj vad olika man är

Utan musik så dog stämningen direkt.

Därimot så måste det vara rätt musik... annars så blir det raka motsatsen.

Jag kan dra ett exempel:
Vi är två SL i våran grupp...
Jag tog hand om två nya som aldrig spelat förrut medan min SL-kollega tog hand om två halvnya spelare.
Jag satt i ett rum med riktigt bra fantasymusik medan den andra gruppen satt i ett tyst rum...
Vi levde oss in reält och mina spelare fixade riktigt bra karaktärer... Nä vi sedan bytte rum så föll den speciella känslan av dom och dom tappade stinget direkt medan dom andra som varit halvsega hela kvällen i det TYSTA rummet fick upp glöden och helt plötsligt förstog allting och det gick jättebra.

Fast det handlar juh bara om min spelgrupp... Alla är juh olika

Någon som håller med mig att musiken är BLAND det viktigaste vid ett rollspelsmöte??

Med vänliga hälsningar //Aralion Yani sìol Néayana t'un Léarama t'an Elasaid t'an Alean t'an Shoni

Magnus L

Hero
Re: Oj oj vad olika man är

Tycker också att musik är bra stämningsfixare. Dock tycker mina spelare med Belzambix i spetsen att musik stör. Dessutom har vi vad man kan kalla motsatta åsikter om vilken musik som är bra.

Vår grupps hemsida:
www.spelaroll.net/naug

Ymir

Liten kantbaron
Re: Rollspelsmusik till Eon - en mindre avhandling

Enya, Loreena McKennit, Áine Úi Chellaigh, Capercaillie, Clannad, Slainte med mera fungerar utmärkt i keltiska miljöer (Alarinn, Tokon), även om speciellt Enya är ultimat som fantasyrollspelssoundtrack typ var som helst. I övrigt är Hildegard von Bingens musik (som Garmarna gjort covers på) gjuten i sakrala miljöer (komponerad på 1100-talet), eller andra platser där det gregorianska stuket passar bra. Vidare finns Era, tillsammans med Enya det bästa rollspelssoundtrack som finns, som jag använt oerhört flitigt under vår långkörarkampanj i Eon. Enigma kan fungera, men har en mer varierande stil än Era, som hållit sig strikt till gregoriansk musik i modern tappning. Adiemus fungerar, och övrigt kan diverse filmsoundtrack rekommenderas, främst Jerry Goldsmith - The 13th Warrior, Vangelis - 1492, Yoko Kanno - Visions of Escaflowne, Braveheart, etc. Japanska tvspels-soundtrack tenderar att fungera märkligt bra, speciellt då rollspel som Zelda, Final Fantasy och Secret of Mana.

'Klassisk' medeltidsmusik finns i form av grupper som tex Väsen och Wisby Waganter, men de förmedlar en glad folklig medeltidsstämning som inte är helt rätt i Eon, imho. (Upplever inte Eon som överdrivet medeltida).

Till mindre traditionella miljöer finns en del lite 'modernare' musik, som ändå fungerar utmärkt i dåtidsrollspel. Wench är utmärkt som skum musik i orientaliska miljöer, och Dadawa passar perfekt i pseudo-Kina eller Tibet-liknande platser. Nåid hade nog kunnat användas i polartrakter, men lär låta lite obskyrt. Mysigt är det, likväl.

Och ville du ha Garmarna-liknande musik så är Nordman bäst. Sedan finns de underbara grupperna Otyg och Vintersorg, varav den senare är folkmetal och betydligt hårdare än den första, även om det är samma personer som står bakom båda grupperna. Personligen föredrar jag Otyg. Ranarim lär göra Garmarna-liknande musik, men jag har inte fått tag i något av dem än. Sedan finns det väl en kasse grupper till, men jag kommer inte på dem just nu.

Just, ja...gamla utslitna klassiker som Richard Wagner - Valkyriornas ritt och Carl Orff - Carmina Burana skall inte heller glömmas. De kan göra underverk med vissa scener.

- Ymir, borde skriva doktorsavhandling om det här.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2001-10-02 19:36.</EM></FONT></P>

Hawkmoon

Veteran
AYREON!!!!

Har fyra skivor som går varm hemma hos mig. Tycker varenda låt är bra. Rekomendas varmt! Mäktiga låtar blandat med mer balladliknande. Underbart bra låtar! Fattar inte att de är mer kända än de är.

"Fredda the mean" som tycker Ayreon är bäst!!!

Hawkmoon

Veteran
Re: AYREON!!!! (rättning)

*suck*
Ok... Felskrivning...
Rätt mening är följande:
"Fattar inte att Ayreon inte är mer kända än de är."
Nöjd?

"Fredda the mean" som själv retar sig på felskrivningar ibland...

Targon

Hero
Cool Edit Pro

Hittar du soundtracket till Conan barbaren så kan du skatta dig lycklig. Skaffa dig därtill ljudbehandlingsprogrammet Cool Edit Pro och en brännare, så har du alldeles enorma möjligheter att få fram ett Eon-soundtrack som helt och hållet passar dina egna önskemål.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

Big Marco

Läskig
Jag använder mig att EON-dataspelets soundtrack, men jag kanske är privillgerad där. ,-)

-Marco Behrmann

Targon

Hero
Dataspelssoundtrack

Vem har komponerat den musiken? Bara lite nyfiken i en strut.

- Targon

Targon

Hero
Re: Cool Edit Pro

Därför att du får ljudslingorna precis som du vill ha dem. Du kan klippa var du vill, modifiera frekvenserna hur du vill, loopa och "fejda" såsom du själv önskar. Till slut har du kanske ett ljudspår på ett par minuter speciellt anpassat för en specifik rollis-situation, t ex "spänd stämning i mörka skogen" eller "nu drar det ihop sig till strid, grabbar!", och som du kan köra i repeat. Fatta vad mycket bra rollisgrejer man kan redigera ihop med hjälp av Cool Edit. Ok, det tar lite tid att lära sig programmet, men när man väl har gjort det så har man full tillgång till en superresurs vad det gäller rollismusik.

- Targon

Krille

Super Moderator

"Därför att du får ljudslingorna precis som du vill ha dem."

Och det går inte att göra med andra ljudediteringsprogram, menar du?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Targon

Hero

Jag har inte sagt att andra ljudediteringsprogram inte klarar av vad Cool Edit Pro gör. Jag kan bara utgå från vad jag själv känner till. Jag rekommenderar Cool Edit därför att jag vet hur det fungerar. Jag vet tyvärr inte hur andra ljudbehandlingsprogram fungerar och kan därför inte yttra mig om dessa. Om någon säger att det finns bättre program än Cool Edit så lyssnar jag nyfiket.

- Targon

Rosen

Myrmidon
Re: JAG rockar!

(tittar på brevtiteln...)
Ser nu framför mig ett gäng som sitter och spelar medan Belzambix står bredvid och musicerar med mick och gura. (-:

--
Åke, som också tycker att musik är rätt störande.