Nekromanti Rollspelsmusik

Rahvin

Veteran
Någon som kan ge några tips om bra musik till spel som Warhammer, Gemini eller Eon?
Funderar på BS: Dracula och Gladiator

"Bara en?.." (ej läst LotR och ser en nazghúl)

Bjorn

Hero
Xena: Warrior Princess soundtracksen passar bra till det mesta fantasy... Så kallad "arenarock" typ Meatloaf eller Bonnie Tylor (sp?) är också maffigt å bra.

/Bjorn

Zire

Swashbuckler
TIPS: Therion och Enigma..

(OBS! Alla låtar är inte lämpliga)

- Zire, äger bränd.. hrm.. specialcd's med musik

Poohnkarn

Veteran
Meatloaf?

Skulle nog föredra Queens tre första skivor.

Ifall man nu ska ha kända musikstycken? Själv föredrar jag instumental musik till Fantasy spel.

Rekommenderar annars Sandinista av the Clash till nutid& framtids spel, få skivor har så varierad stil.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Meatloaf?

Nu är det så att jag bara har ... uhm.. vad heter den... öhm.. den med Should I stay och andra godbitar.. . nu har jag tappat namnet... men du vet säkert vilken... på cd och sen har jag London calling på Vinyl ...

Hur menar du att den är varierad? ... jag tycker det är jobbigt när man har en skiva som ändrar stil totalt mellan olika låtar som bakgrunds musik... Därför tycker jag om skivor som håller sig balancerade men skiftar något... KMFDM - XTORT tex... om man bortser från det något vulgära bonusspåret så är den lysande...

Andra plattor jag tycker passar till framtidsspel kan man ju läsa om i Codex 003 men omman inte har den kan jag ju ge några tips... : Covenant - Dreams of a cryotank... Det är en helt underbar platta... dessutom avslutas den med 23 minuterlångt parti som är nästintill instrumentalt och helt lysande... TOKBRA! platta... Annars så duger de instrumentala bitarna PIG har gjort... eller nin's ... osv...

chrull - diskofil

Poohnkarn

Veteran
Sandinista/the Clash

Jag menade inte att hela skivan skulle stå på under spelmötet. Då skulle det bli underligt.

Men ifall man behöver udda låtar till en scen kan man ganska ofta hitta något på den skivan. Den är väldigt experimentell dock, en hel del av den är ganska mysko musik. Dessutom är det inte mycket kända låtar på skivan så ingen av spelarna kommer dra konstiga assossiationer till diverse fester etc...(om man nu inte har en massa clashfanatiker i spelgruppen).

Combat rock heter skivan med Should I... föresten. Från den finns det också ett flertal bra stycken till rollspel om man bortser från hitsen. Ghetto defendant eller straight to hell tex.

London Calling funkar väl för kanske för folk som inte hört den innan de spelar. Men i min spelargrupp finns det alldeles för många som hört skivan(alla).

The clash's andra skivor är otroligt bra men lite väl röjiga och högljuda för att spela rollspel till.

Det finns massor med bra förslag på Filmmusik/Musik som passar till rollspel på Foxtail.nu.. bara att förlja länken nedan.

http://www.foxtail.nu/filmmusik/index.htm //Nicklas "PeGe" Westerlund

Stranger

Veteran
Skulle vilja säga Canto Gregoriano (stavningen är super)det är skit bra munk sång. Som passar till det mästa inom fantasy annars finns Upsaliensis Eksilensis(ännu bättre stavat) gycklar musik passar till värdshus etc. och sedan finns ju fin gammal skotsk eller irlänsk musik.

Stranger - din apa på trumman