Nekromanti Rollspelsordbok Efterlyses

Bassejr

Hero
Om det inte redan finns en tycker jag att folk på egen hand eller på forumet identifierar termer som "Hård SF", "Rolla", "Traddig", eller "Munchkin" och skriver ner det hela i en liten bok man kan slå upp i. Om det redan finns får ni gärna länka till mig.

!Paxen

Swashbuckler
wikipedia har en del.

svenska http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Rollspelstermer

engelska http://en.wikipedia.org/wiki/Role-playing_game_terms

Hård SF får någon annan förklara.

Rolla.. Är det inte när man helt enkelt "spelar" sin karaktär? någon får korrigera mig om jag har fel.

Traddig är för mig ett begrepp som jag helst inte använder, för att det är svårt att förklara begreppet.

Munchkin: An immature player, especially one who is selfishly focused on dominating play, often by seeking to circumvent the normal limitations placed on characters.

Hoppas jag hjälpte något iaf.

Möller

Hubert Hortlax
!Paxen said:
Hård SF får någon annan förklara.
Hård science fiction fokuserar på att, ur ett naturvetenskapligt perspektiv, vara så verkligt som möjligt. En litterär genre, har inget särskilt med rollspel att göra.

!Paxen said:
Traddig är för mig ett begrepp som jag helst inte använder, för att det är svårt att förklara begreppet.
Bah! Trad härleds ur ordet traditionell, och ett trad-spel är alltså ett traditionellt spel. Riktigt vad ett spel ska innehålla för att vara traditionellt tvistar de lärda (dvs jag och Eksem) om.

Vimes

Sillkung
Möller said:
!Paxen said:
Bah! Trad härleds ur ordet traditionell, och ett trad-spel är alltså ett traditionellt spel. Riktigt vad ett spel ska innehålla för att vara traditionellt tvistar de lärda (dvs jag och Eksem) om.
Nä, dessutom är ju indiebegreppet meningslöst utan traddbegreppet. Däremot tror jag att man inte ska färvänta sig att tradd respektive indie sammanfaller med några specifika, avgränsade egenskaper hos spelen. Men det gör det inte till oanvändbara begrepp.