Morgoth
Swashbuckler
Well, it's back. Först och främst, några små detaljer: jag blev informerad via mess om att ett rollspelsval efter utrikesminister Anna Lindhs bortgång kunde förefalla olämplig, och således ber jag er att, om ni skulle känna obehag inför ett sådant val, hojta till som små rädda kaniner. Själv är jag mer på stadsministerns linje - det är viktigt att visa att man inte medelst mord på stadstjänsteman kan upphäva demokratins naturliga gång. För er som inte har koll på vad Rollspelsriksdagen går ut på, kolla in den gamla tråden, och lite hur det gick till där. De lite mer uppmärksamma av er kanske lägger märke till att den gamla tråden är skapad 18 September, då denna är det tre dagar före. Det kändes naturligt för oss i rollspelsregeringen att lägga denna valomgång i början av en vecka, och sedan se hur många dagar den sträcker sig över (och ja, tiden i rollspelslandet går fyra gånger så fort, weeeee). Dessutom finns det lite förberedelser att ha hand om, inför valet. Se stycket nedan för ytterligare detaljer. Tack för mig, och ha en trevlig omröstning.
<style="text-align: right">-Talmannen, 15 September 2003
Det har gått ett år, och runtom i landet yrkas nyval. Rollspelssverige har under året styrts av en koalitionsregering, bestående av flertalet stadsråd från diverse enskilda partier. Högerpartier, vänsterpartier, mittpartier och flumpartier har alla samarbetat för att föra en proper rollspelspolitik här i Sverige, men nu är det äntligen dags för dig som väljare att få ändra på det du är missnöjd med, och göra din röst hörd. Grattis.
Sju ministrar har under året styrt Rollspelssverige. Deras posteringar och ansvar kan du läsa om här.
Nu är det alltså omval. Nya partier ska röstas in i riksdagen, gamla ska röstas ut, men framförallt så berordras ni härmed att skratta röven av er. Reklama! Visa varför just ert parti är det bästa! Följande partier har mandat i riksdagen:
Riksdagspartier
FMMSL - Folkfront för Minskad Makt åt SpelLedaren
Partiledare: Krille
Politik: En spelarinfluerad spelmiljö med möjlighet till interkation mellan spelare och spelledare, och ett öppet förhållande till regelspel och tärningsspelande.
Natur: Revolutionär
Röster: 24%
Exempelplansch:
Tänkarpartiet Nyskaparna
Partiledare: Rising
Politik: Urballad, nyskapande tänkarvåg för folk som har tröttnat på allt som ingen orkar göra något åt i Rollspelssverige.
Natur: Pseudorevolutionär/flummig
Röster: 23%
Exempelplansch:
REVIHL (P/L/I) - RollspelsEnklaven för Väpnad Invasion av det Heliga Landet (Palestina/Levanten/Israel)
Partiledare: Herr Nils
Politik: Maktgirig, öppet folkförtryckande militärmakt med siktet på politisk makt genom valfusk.
Natur: Militant, knappast att räkna som demokratisk.
Röster: 10%
Exempelplansch:
Allmänna Flumpartiet - Harmonisterna
Partiledare: Arvidos
Politik: Flummig, svårdefiniabel efterkännarneutralism med fokus på Harmoni och Flummighet.
Natur: Flummig
Exempelplansch:
Grottrenoveringspartiet
Partiledare: Morgoth
Politik: Systematiskt omformande av gamla klyschor till nya, och en allmän reform av invanda spelsätt, genomförd av charmig budskapspolitik och anspråkslösa småspel utan egentligt ideologiskt värde.
Natur: Avslappnad/Reformativ
Röster: 7%
Exempelplansch:
Följande partier ställde upp i valet, men kom inte in:
[*]Kobold-konservatistiska Dungeonpartiet (2%)
[*]Det munchkin-vänliga bofferpartiet (1%)
[*]Friformspartiet (1%)
[*]Lajvpartiet Aktörerna (1%)
[*]Forumsneutralisterna Administrationspartiet (1%)
[*]Kalle Anka-partiet (0%)
[*]Nationalforumisterna (0%)
3% röstade på mig, och gav mig sedermera en kram. Dessa röster räknas som bortkastade, men visst, jag är smickrad.
2% av väljarna röstade blankt. (mkt nödvändigt, hörni ni)
106 personer röstade överhuvudtaget. Vi hoppas på ännu fler i år!
Rollspelsriksdagen 2003 - hur kan jag bidra?
Steg 1 - Deklarering av nya partier
Det här året vill vi ge nya partier gott utrymme. Alltså kommer de första dagarna under Rollspelsriksdagen huvudsakligen gå ut på att nya partiledare presenterar sina partier. Inkludera ett ordentligt namn på partiet, och skriv lite kort (eller långt) om partiets politik och politiska natur. Man får bara vara ledare över ett parti åt gången, och alltså kommer inte fler partier än det första en enskild forumsmedlem deklarerar finnas med i omgången. Överväg noga!
Steg 1.2 - Reklam och Debatt
Under hela valperioden, från början till slut, är det okej att göra affischer, hålla valtal och fiska röster i största allmänhet. Även debatt får pågå från början av valperioden, och både reklam och debatt får pågå tills valperioden är över (och lite längre, om så önskas). Se till att inte trampa varandra på tårna!
Steg 2 - Votering
Efter några dagar kommer en poll startas (någon administratör får gärna öppna den den här gången), och alla har tillgång till en (1) röst. Det är givetvis och tveklöst helt tillåtet att rösta på sitt eget parti. Efter några dagar stängs voteringen, och rösterna räknas.
Regler för Rollspelsriksdagen
[*]Man får bara leda ett parti.
[*]Hur det än slutar så kommer regering vara en koalitionsregering med medlemmar ur flera partier, och således är koalitionskampanjer bara roliga, inte nödvändiga. Spelledarministern (det vinnande partiets partiledare) bestämmer ministerposterna.
[*]Smutskastning är givetvis tillåtet! Gör i ordning smutskatapulten, för all del!
[*]Det var ungefär det som spelade roll, men här lägger jag till en extra punkt för att det ska verka mer regelbundet och seriöst... höhöhöhöhö...
20d-DEBATTEN
Det här är inte bara ett partival! Det ska även beslutas om Sverige ska införa "Standarderingssystemet 20d" - en rollspelsstandardisering, iom partivalet 2003. Varje parti måste därför deklarera om dess parti är 20d-vänlig eller inte. Det vinnande partiet förväntas tillämpa eller låta bli att tillämpa en standardisering, beroende på hur de deklarerat sin 20d-politik. Så kom ihåg, ni som ska starta nya partier, att deklarera er 20d-politik.
Å ja ba... ha kul! Vässa pennorna och argumenten! Det är dags!
Edit - tog bort Fredagspartiet, på Yassilus uppmaning.
<style="text-align: right">-Talmannen, 15 September 2003
Det har gått ett år, och runtom i landet yrkas nyval. Rollspelssverige har under året styrts av en koalitionsregering, bestående av flertalet stadsråd från diverse enskilda partier. Högerpartier, vänsterpartier, mittpartier och flumpartier har alla samarbetat för att föra en proper rollspelspolitik här i Sverige, men nu är det äntligen dags för dig som väljare att få ändra på det du är missnöjd med, och göra din röst hörd. Grattis.
Sju ministrar har under året styrt Rollspelssverige. Deras posteringar och ansvar kan du läsa om här.
Nu är det alltså omval. Nya partier ska röstas in i riksdagen, gamla ska röstas ut, men framförallt så berordras ni härmed att skratta röven av er. Reklama! Visa varför just ert parti är det bästa! Följande partier har mandat i riksdagen:
Riksdagspartier
FMMSL - Folkfront för Minskad Makt åt SpelLedaren
Partiledare: Krille
Politik: En spelarinfluerad spelmiljö med möjlighet till interkation mellan spelare och spelledare, och ett öppet förhållande till regelspel och tärningsspelande.
Natur: Revolutionär
Röster: 24%
Exempelplansch:
Tänkarpartiet Nyskaparna
Partiledare: Rising
Politik: Urballad, nyskapande tänkarvåg för folk som har tröttnat på allt som ingen orkar göra något åt i Rollspelssverige.
Natur: Pseudorevolutionär/flummig
Röster: 23%
Exempelplansch:
REVIHL (P/L/I) - RollspelsEnklaven för Väpnad Invasion av det Heliga Landet (Palestina/Levanten/Israel)
Partiledare: Herr Nils
Politik: Maktgirig, öppet folkförtryckande militärmakt med siktet på politisk makt genom valfusk.
Natur: Militant, knappast att räkna som demokratisk.
Exempelplansch:
Allmänna Flumpartiet - Harmonisterna
Partiledare: Arvidos
Politik: Flummig, svårdefiniabel efterkännarneutralism med fokus på Harmoni och Flummighet.
Natur: Flummig
Exempelplansch:
Grottrenoveringspartiet
Partiledare: Morgoth
Politik: Systematiskt omformande av gamla klyschor till nya, och en allmän reform av invanda spelsätt, genomförd av charmig budskapspolitik och anspråkslösa småspel utan egentligt ideologiskt värde.
Natur: Avslappnad/Reformativ
Röster: 7%
Exempelplansch:
Följande partier ställde upp i valet, men kom inte in:
[*]Kobold-konservatistiska Dungeonpartiet (2%)
[*]Det munchkin-vänliga bofferpartiet (1%)
[*]Friformspartiet (1%)
[*]Lajvpartiet Aktörerna (1%)
[*]Forumsneutralisterna Administrationspartiet (1%)
[*]Kalle Anka-partiet (0%)
[*]Nationalforumisterna (0%)
3% röstade på mig, och gav mig sedermera en kram. Dessa röster räknas som bortkastade, men visst, jag är smickrad.
2% av väljarna röstade blankt. (mkt nödvändigt, hörni ni)
106 personer röstade överhuvudtaget. Vi hoppas på ännu fler i år!
Rollspelsriksdagen 2003 - hur kan jag bidra?
Steg 1 - Deklarering av nya partier
Det här året vill vi ge nya partier gott utrymme. Alltså kommer de första dagarna under Rollspelsriksdagen huvudsakligen gå ut på att nya partiledare presenterar sina partier. Inkludera ett ordentligt namn på partiet, och skriv lite kort (eller långt) om partiets politik och politiska natur. Man får bara vara ledare över ett parti åt gången, och alltså kommer inte fler partier än det första en enskild forumsmedlem deklarerar finnas med i omgången. Överväg noga!
Steg 1.2 - Reklam och Debatt
Under hela valperioden, från början till slut, är det okej att göra affischer, hålla valtal och fiska röster i största allmänhet. Även debatt får pågå från början av valperioden, och både reklam och debatt får pågå tills valperioden är över (och lite längre, om så önskas). Se till att inte trampa varandra på tårna!
Steg 2 - Votering
Efter några dagar kommer en poll startas (någon administratör får gärna öppna den den här gången), och alla har tillgång till en (1) röst. Det är givetvis och tveklöst helt tillåtet att rösta på sitt eget parti. Efter några dagar stängs voteringen, och rösterna räknas.
Regler för Rollspelsriksdagen
[*]Man får bara leda ett parti.
[*]Hur det än slutar så kommer regering vara en koalitionsregering med medlemmar ur flera partier, och således är koalitionskampanjer bara roliga, inte nödvändiga. Spelledarministern (det vinnande partiets partiledare) bestämmer ministerposterna.
[*]Smutskastning är givetvis tillåtet! Gör i ordning smutskatapulten, för all del!
[*]Det var ungefär det som spelade roll, men här lägger jag till en extra punkt för att det ska verka mer regelbundet och seriöst... höhöhöhöhö...
20d-DEBATTEN
Det här är inte bara ett partival! Det ska även beslutas om Sverige ska införa "Standarderingssystemet 20d" - en rollspelsstandardisering, iom partivalet 2003. Varje parti måste därför deklarera om dess parti är 20d-vänlig eller inte. Det vinnande partiet förväntas tillämpa eller låta bli att tillämpa en standardisering, beroende på hur de deklarerat sin 20d-politik. Så kom ihåg, ni som ska starta nya partier, att deklarera er 20d-politik.
Å ja ba... ha kul! Vässa pennorna och argumenten! Det är dags!
Edit - tog bort Fredagspartiet, på Yassilus uppmaning.