Nekromanti Rollspelsrummet på NärCon 25-28 juli

Pilzefrau

hon/henne
Hej alla indierummare! Och alla ni andra också, såklart!

Jag har äntligen fått klartecken från NärCon, en konventsfestival i Linköping om några veckor, att Föreningen WRNU ska hålla ett rollspelsrum där! Det är tyvärr väldigt nära inpå, för vi har haft otur i våra kommunikationer.

För det första vill jag såklart hälsa alla som vill välkomna dit. Konventet är i övrigt mer av ett japankonvent; med cosplay, anime, lustiga lekar och shower och en massa tv-spel; och mindre av ett spelkonvent; du kommer hitta S.A.R.Z. spelbar, någon mer brädspelsbar, och rollspelsrummet. Men du kommer i alla fall hitta rollspelsrummet! Jag har tänkt vara där hela konventet, så då kan du vara det också om du inte är så förtjust i anime.

Konventet är väldigt annorlunda från t ex GothCon och LinCon, men rollspelsrummet brukar vara en liten bubbla som funkar precis likadant som indierummet brukar.

Det finns färre än hundra biljetter kvar enligt hemsidan, så skynda på om du vill komma som besökare!

För det andra behöver vi arrangörer! Har du någonsin spelat något i indierummet så borde du ha vad som krävs. Om du aldrig träffat oss och tar med dig helt andra spel är du också välkommen, så länge de går att spela (eller demonstrera) med nybörjare på under ett par timmar.

Vi är tre personer just nu; jag och två icke-forumiter. Jag har inte stolpat upp villkoren med NärCon så noga men litar på att alla som är med på att jobba minst en hel dag får göra det utan att betala besöksinträde, och att alla som tar 5 st 4-timmarspass får sovsal och matbiljetter. Upp till rimliga gränser – jag tror inte vi kan ha ett team på mer än tio heltidsspelledare men dit lär vi inte nå.

Jag behöver säga åt NärCon vilka tider vi kommer ha öppet och jag är inte säker än eftersom det beror så på hur många vi är. Min plan är dock kl 12-24 varje dag fredag och lördag, och att sedan lägga till torsdag och söndag förmiddag i takt med att vi fyller teamet.

Ping till Vicotnik, RasmusL och Genesis som pratade om att de ville komma, plus Cissi som jag inte minns vad hon sade men som inte bor så långt därifrån. Någon av er som kommer dyka upp?

Cissi

Up to no good.
Om någon ser till att jag har material till det så kan jag hålla i Utpost och Keep it Sunny under lördagen. På söndag kan jag tyvärr inte närvara men hela lördagen kan jag vara där.
:gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Hörde i chatten på Kongregate.com (sida för flashspel) att NärCon var på gång nu. :gremsmile: Jag hade så jävla kul förra året att jag gärna dyker upp igen. Denna gång med en mer klar version av This Is Pulp samt Kagematsu och en massa smärre gratisspel.

Om vi listar alla spel som vi tar med oss och vill spela i denna tråd så kanske jag kan göra en spelmeny som folk kan bläddra i och som vi kan sprida på konventet. I själva rummet kan vi ha hela menyn på tavlan som förra året.

Möjlighet till utskrift vore ett enkelt och vettigt krav.

/Han som undrar om efterfrågan efter Drakar och bananer kommer att vara lika stort i år som förra året

RasmusL

Champion
Jag har tyvärr inte möjlighet att vara med :gremfrown:

...men kul att det rullar på, förra året var ju en riktig fest! Kör så det ryker!

Pilzefrau

hon/henne
Han said:
Jag hade så jävla kul förra året att jag gärna dyker upp igen.
Vad kul! Från hur det var förra året gissar jag att svaret är nej, men jag ska ändå fråga: kommer du vilja sova i arrangörssovsal? Alternativ är att sova på annan ort eller sova i rollspelsrummet.

Jag, Linn och Anton åker från Göteborg på torsdag förmiddag och öppnar nog direkt när vi kommer dit torsdag eftermiddag. Vi kommer ha samma rum som förra året, förresten.

Pilzefrau

hon/henne
Han said:
Om vi listar alla spel som vi tar med oss och vill spela i denna tråd så kanske jag kan göra en spelmeny som folk kan bläddra i och som vi kan sprida på konventet. I själva rummet kan vi ha hela menyn på tavlan som förra året.
Vi kommer ha:
Dungeon World
Drakar och Bananer
GxB
Microscope
Hollowpoint
Mumin
Monsterhearts
Apocalypse World
Utpost
InSpectres
Lady Blackbird
Null State
The Quiet Year
The Cat of Excellence

från vårt håll i alla fall. Jag packar antagligen lite mer men eventuellt är det saker jag inte är så pepp på att spela eller inte kan ordentligt.

Rickard

Urverk speldesign
Pilzeman said:
... men jag ska ändå fråga: kommer du vilja sova i arrangörssovsal? Alternativ är att sova på annan ort eller sova i rollspelsrummet.
Jag måste nog sova över. Om det sker i rollspelsrummet eller i arrangörssalen spelar ingen roll.

/Han som kan höra sig för med folk i staden om de har en soffa över, men kommer nog inte orka det

Rickard

Urverk speldesign
Han said:
Pilzeman said:
... men jag ska ändå fråga: kommer du vilja sova i arrangörssovsal? Alternativ är att sova på annan ort eller sova i rollspelsrummet.
Jag måste nog sova över. Om det sker i rollspelsrummet eller i arrangörssalen spelar ingen roll.
Jag har fortfarande inte bestämt mig huruvida jag ska sova över eller inte. Det känns som om jag borde göra det, så att jag slipper åka två timmar bil (fram- och tillbaka) varje dag.

Dungeon World
Drakar och Bananer
Microscope
Hollowpoint
Mumin
Monsterhearts
Apocalypse World
InSpectres
Lady Blackbird
Null State
The Quiet Year
The Cat of Excellence
Skulle du kunna ge en sammanfattning av dessa spel, i stil med foldern jag länkade förut? Hollowpoint vore kul att testa. Fick det gratis av spelskaparen och det verkade schysst när jag skumläste det.

/Han som kommer att närvara fredag och lördag

Pilzefrau

hon/henne
Spelbeskrivningar

3-4 timmar:
Dungeon World
DnD-inspirerat, skatter, monster, svärd, magi
En alv, en dvärg och en hob går ner i en grotta...

The Quiet Year
Postapokalyps, kollektiv, utforskande, socialt experiment
Efter långt krig får vår lilla by ett lugnt år... Vad ska vi göra med det?

Microscope
Icke-kronologiskt, episkt, människoöden, Roms uppgång och fall
Välj en bit världshistoria (verklig, fantasy eller sf) och utforska den!

Hollowpoint
Agenter, ett uppdrag, alla medel, inga fångar
Bad people doing bad things for bad reasons.

Utpost
Isolerat, avlägset, trångt, drama, sci-fi
Kan ni hålla sams på en rymdstation?

Kagematsu
Samuraj, te-hus, mörka hot, dating-sim
Få Kagematsu att älska dig så att han stannar i byn!

4-6 timmar:
Monsterhearts
Vampyrer, féer, high school, drama
Inspirerat av Buffy, Twilight och liknande.

Apocalypse World
Smutsigt, hunger, psykiska malströmmen, motorcykelgäng
Världen är trasig. Vad gör du?

Mindre än två timmar:
Null State
Nanoteknologi, svarta hål, AI, hemliga laboratorier
När något går fel och ingen vill ta ansvar, får ni städa upp.

Mumins värld
Saftkalas, busstreck, strövtåg, fisketur
Något spännande händer i Mumindalen... just som vi skulle plocka äpplen!

The Cat of Excellence
Prisutdelning, pep-talk, trash-talk, tacktal
Det ärofyllda priset Guldkatten ska delas ut, och du är nominerad!

GxB
Spirande kärlek, gå på dejt, kärleksrektangel, japanskt
Vem kommer Momoko välja? För fyra spelare.

Dessa har du redan i din folder, så använd de gamla texterna:
Drakar och Bananer
InSpectres
Lady Blackbird

Jag frågar igen eftersom du läser den här tråden: kan du Kagematsu? Vi är lite luddiga på slutspelet; det finns en tråd om det i Rollspelsforumet.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Spelbeskrivningar

Perfa! Vad gäller Kagematsu, så är den tryckta versionen rätt annorlunda rent spelmekaniskt. Det är bättre att du får läsa boken som jag tar med mig än att jag ska sitta här och förklara.

/Han som verkligen gillar designtänket i Kagematsu

Genesis

Ni dés ni maître
Jag kommer nog att dyka upp, men inte imorgon torsdag. Fredag eftermiddag/kväll, kanske.

Genesis

Ni dés ni maître
Också: måste jag anmäla mig i förväg eller kan man bara dyka upp, som jag brukar?

Rickard

Urverk speldesign
Genesis said:
Jag kommer nog att dyka upp, men inte imorgon torsdag. Fredag eftermiddag/kväll, kanske.
Vilka spel tar du med dig som du vill spela? Psychodrame? In A Wicked Age? The Shab-Al-Hiri Roach?

/Han som vill spela det sistnämnda spelet

Genesis

Ni dés ni maître
Han said:
Vilka spel tar du med dig som du vill spela? Psychodrame? In A Wicked Age? The Shab-Al-Hiri Roach?

/Han som vill spela det sistnämnda spelet
IaWA har jag nog inte tillräcklig koll på, och kackerlackan äger jag inte, och utan korten är det svårt att spela. Psychodrame kan jag såklart lira, men det tar ju en stund. Best Friends, InSpectres, Sjätte inseglet, Utpost, Svart av kval, Keep it Sunny, Remember Tomorrow (med oneshotregler), Don't Rest Your Head, Prosopopée, D&B … jag skulle kunna köra speltest av Anatman också, om någon skulle vara intresserad. Och typ improvisera ett generiskt SL-löst spel i valfri genre (roterande scensättning, förgenererat relationsschema, enslagskonflikter, klart!).

Rickard

Urverk speldesign
Genesis said:
Best Friends, Sjätte inseglet, Keep it Sunny, Remember Tomorrow (med oneshotregler), Prosopopée,
Kan du göra beskrivningar av dessa i stil med Pilzes ovan?

/Han som bara känner till två av dem

Genesis

Ni dés ni maître
Såhär? Skriver på mobilen, så orkar inte med formattering.

Best Friends
Sex and the City, flörta med killar, baktalande, socialt maktspel
På ytan är ni de bästa vänner, men innerst inne hatar ni varandra. Alla spelar tjejer!

Prosopopée
Surrealism, sagor, Spirited Away, strukturerat berättande
Ett drömskt spel om underliga hjältar i en overklig värld som kommit ur balans.

Remember Tomorrow
Cyberpunk, megakorporationer, dystopisk nära framtid, antologiberättelser
Ett spel om drivna människor utanför systemet. Är du redo, villig och kunnig nog att nå ditt mål utan att megaföretagen kan dra ned dig i gyttjan?

Det sjätte inseglet
Ångest, swashbuckling, zeppelinare
Under ytan på varje hjälte döljer sig en mörk svaghet. Kan du behålla ditt rena hjärta eller kommer du att falla offer för din egen mörka sida? För tre spelare.

Keep it Sunny
Sitcom, galna planer, sjuk humor
Baserat på TV-serien It's Always Sunny in Philadelphia, om ett gäng idioter som äger en bar.

Rickard

Urverk speldesign
Bra allihopa. Genesis sade inte hur lång tid spelen tog, så jag slängde in de i fyra till sex-timmarspassen. Jag tänker inte ändra. :gremsmile:

Det kommer att bli en A5-folder där spelen är på mittuppslaget. Jag skrev en kort förklaring över rollspelsrummet, men jag vet inte om den blev för flummig. Jag ville väcka nyfikenhet.

/Han som bifogar bladet med spelbeskrivningarna

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Han said:
Bra allihopa. Genesis sade inte hur lång tid spelen tog, så jag slängde in de i fyra till sex-timmarspassen.
Neeej! Keep it Sunny tar ju max två timmar!