Nekromanti Rollspelsserier

Staffan

Myrmidon
PvP Online är inte primärt en rollspelsserie, utan en serie om ett gäng nördar som jobbar på en datorspelstidning och emellanåt spelar rollspel (bland andra nördaktiviteter). Den bästa strippen är nog den här .

Feuflux

omjonasson.se
Jag är barnsligt förtjust i rollspelsserier.
Vilka serier känner ni till?

Rollspels egna serier
d12
Dungeons&Dorks
Irregular Webcomic!

Hurra! d12! :gremlaugh:

Jag har bara en serie (som inte redan är nämnd) att lägga till listan:
Once upon a table
Den har sina ljusa stunder men är till och från lite för seg.

RPG World som Tyr nämnde är fullständigt underbar btw.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Men...

...du får ju döpa dina länkar lite bättre så man förstår vad det är utan att klicka på dem... Typ "rollspel.nu's egna serier" eller så. *skyller ifrån sig*

anth

Vetefan
Bot och bättring...

Jag är ledsen och lovar bot och bättring i framtiden - jag ska välja bättre namn på mina länkar i framtiden.

Btw, jag såg att du är julkalenderansvarig, är det Sveriges Radios julkalender? :gremlaugh:
(just nitpicking)

Rosen

Myrmidon
Tryckta spelserier

...allas vår Åke Rosenius!

Ja, jo, han också.
För att en gång ha haft världens näst största rollspelsmarknad har vi egentligen märkligt lite rollspelsserier, även om det har förbättrats något på senare år iom online-serierna. I tryckt form har det väl i princip bara varit jag, Blaren och diverse grejor i fanzines så här långt -- även om vissa av zine-serierna har varit riktigt bra (Anton Fahlgrens version av Jonas Nelsons 'Klantalf & Co' hade t.ex kunnat platsa i vilken professionell speltidning som helst).

På tal om det, någon som minns en 12-sidig ultravåldsserie vars enda, inledande replik var "Min bror är död! Jag måste hämnas!"? Den var med i ett fanzine från tidigt 90-tal, men jag har förgäves försökt komma ihåg vilken tidning det var.

Lite i backspegeln ska man inte heller glömma de gamla serier som brukade gå i utländska speltidningar, som Yamara, SnarfQuest och den här gentlemannen (som fö gav upphov till Handbokens idé att ha med tecknaren i serien).

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt
Två på samma sida

Här finns två stycken intressanta serier, Nodwick och Full Frontal Nerdity.

Nightowl

Champion
Wormy

Lite i backspegeln ska man inte heller glömma de gamla serier som brukade gå i utländska speltidningar, som Yamara, SnarfQuest och den här gentlemannen (Thrud, alltså, min kommentar)
Och Wormy. Glöm inte Wormy, som gick i Dragon i urtiden. Den charmigaste fantasyserie som existerat - och den var en spelserie, för huvudpersonerna, främst då draken Wormy, spelade rollspel. Wormy var dessutom 'wanted for wargaming'. Den var fylld med märkliga troll och vättar som huvudpersoner, elaka resar och allmänt suspekta människor och halvmänniskor (de var i princip seriens egentliga monster). Det var en drömsk halvvärld någonstans mitt emellan sådana där illos på HD-knuttars jackor, en saga och den äldsta versionen av D&D.

Serien slutade tvärt mitt i allt, och om jag minns ryktena rätt försvann tecknaren/författaren spårlöst, slutade svara på brev och telefonsamtal, inte ens hans närmaste visste vart han tog vägen.

Ett sorgligt slut på en mycket mysig serie.

Erik

Rosen

Myrmidon
Gamla tecknare

Glöm inte Wormy, som gick i Dragon i urtiden. Den charmigaste fantasyserie som existerat

Ahh, Wormy. Jag var aldrig någon stor fan av den själv, men han kan iaf beskådas här.

om jag minns ryktena rätt försvann tecknaren/författaren spårlöst, slutade svara på brev och telefonsamtal, inte ens hans närmaste visste vart han tog vägen.

På tal om gamla rollspelsserietecknare (vilket ord...) så googlade jag runt lite i höstas efter Vidrig Vandrarens upphovsman, Jesper Almén. Ingen synbarlig hemsida, men det gick att hitta flera Deep Purple-recensioner av honom. Why am I not surprised...
Intressant nog dök han också upp på ett webforum där han talade om att han höll på att skriva en bok om "rockens pionjärer".

--
Åke

G

Guest

Guest
Jag snubblade över den här ikväll, de spelar i.a.f. rollspel sporadiskt...
Den innehåller dock rätt så mycket våld och en hel del prat om könsligt umgänge och kan väl uppfattas som smaklös om man anstränger sig, så ni behöver ju inte läsa den om ni är jättekänsliga för sånt...

http://www.somethingpositive.net/sp04292002.shtml