Mitt korta svar är: Nej. Det är inte bra som rollspelstext. Som text är det helt okej, men som rollspelstext är det dåligt.
Längre svar:
Rollspelstext ska skrivas med fokus att erbjuda så bra förutsättningar för bra spel vid spelbordet som möjligt. Varje ord av texten ska vara inriktad på att hjälpa spelare och spelledare att få så bra spel som möjligt.
Din text är skriven med ett helt annat mål. Min intryck att du skriver texten för att du gillar att skriva världsbeskrivning och tycker det är jättekul med världsbygge. Det är helt okej.Är det din grej så för all del skriv hur många tusen sidor världsbygge du vill. Du kommer nog ha jättekul medan du gör det. Är det det din grej kör hårt och roa dig stenhårt.
Det blir däremot inte bra rollspelstext.
Rollspelstext måste skrivas med fokus på att skapa bra spel vid spelbordet. Även om du i slutet återkopplar hur händelserna påverkar i nutid så räcker de inte. Då har du redan skrivit 90% av texten utan att ha fokus på spelbordet, och sen lägger du till ett par meningar i slutet hur det kan användas. Det innebär för mig som läsare 90% av texten var bortslösad och inte gick att använda. Är fokus på skapa bra spel vid spelbordet så är det helt och hållet en felprioritering av texten.
Som du nämner i slutet så arbetar jag utifrån samma princip som Tolkien antar jag. Först skapar jag världen och sen kan jag använda den till vad jag vill, rollspel tex.
Det här är också fel sätt att skriva en bra rollspelsvärld. Skriver man bra rollspelsvärld måste den vara designad för att erbjuda så bra spel som möjligt. Alla delar av spelets design, regler, värld, bilder, språkbruk osv måste ha spelupplevelsen i fokus att stäva i samma håll.
Att skriva en värld att sen hitta på hur den ska användas i efterhand är som att bygga en maskin, och sen när man klar försöka komma på ett användningsområde till den. Det kanske är ett kul experiment, men leder inte till en maskin som är användbar.
Ska du skriva en bra rollspelsvärld måste du har spelet vid spelbordet vid åtanke från första ord du skriver till det sista.
Jag tror att du måste göra ett val:
Är ditt mål att ägna dig åt att skriva en värld för att du gillar världsskapande, eller vill du ägna dig åt designa bra rollspel?
För det är två olika saker. Bägge svaren på frågan är helt okej. Men du måste välja om du vill sikta på det ena eller andra. Som du arbetar just nu kan du inte kombinera det.