Nekromanti Rollspelstermer

chawn

Veteran
Tja, jag tänkte höra mej för o försöka få lite klarhet över de olika termer som förekommer inom rollspelsvärlden och kanske göra en lista över dem. Typ som en ordbok ^^ Tänkte lämna in den sen som ett svenskarbete ;-)

Exemepl:

Kobold; Någon som struntar totalt i rollpersonens karaktärsdrag och gör allt
för att bli mäktigare
Powergejma; Att maxxa en karaktärs värden mha kryphål o buggar i regelverk
Boffra; Är jag faktiskt osäker på, antingen se Powergejma, eller att springa
runt på lajv o slå varandra med plastvapen :S Båda kanske?
#T#; Tärningsbeteckningar, först antalet tärningar, T, analet sidor/tärning.
SL; Spelledare
RP; Rollperson

Skulle uppsattas om ni kunde hjälpa mej att komplettera listan med fler termer som förekommer inom rollspelandet, samt att rätta det jag skrivit hittils ;-) :-D

Rising

Vila i frid
Du kan börja med att titta på den ordlista som finns här på forumet. Eller, tja, nu när jag tittar på den så märker jag att den är rätt ofärdig och att många beskrivningar sakns... Så det var väl ingen bra hjälp. Men där har du några vanliga ord, iaf. Om det är något du hittar i listan som är obeskrivet och som du inte vet vad det betyder så kan du ju skriva ett inlägg i den här tråden som uppmanar folk att fylla i just de orden, så att vi kan bygga ut ordlistan med de viktigaste beskrivningar som saknas.

---

Boffra kommer så vitt jag vet från "boffer" och är en ren lajvterm. Jag gissar att det kommer från att det låter "boff boff" när man dunkar på varandra med silverkorvar. Termen avser förstås dumaction där man bara slåss och inte agerar.

"Silverkorv", förresten, är stora klumpiga jättelajvsvärd som smånissar tagit fram på enklast möjliga vis (silvertejp+skumgummi) bara för att de behöver något långt och maffigt i strid.

Men du hittar mer i ordlistan. Kom ihåg att många av termerna är omdiskuterade, såsom exempelvis "friform".

Oldtimer

Slava Ukraini!
Begrepp förändras och ord byter betydelse, men om vi ser till hur de ursprungligen änvändes så är:

Kobold: Liten rollspelsnybörjare, som genom sitt stora antal kan upplevas lätt irriterande, men egentligen är ganska oförarglig. Spelstilen är naiv men entusiastisk.

Powergamer: Rollspelare som har som främsta mål att skapa en så mäktig rollfigur som möjligt. Karaktärsdrag är ointressanta och svagheter är meningsfulla bara om de ger extra poäng och inte egentligen stör spelet (typ min rollfigur är livrädd för nakna hula-hula-dansare från Svalbard). Kraftfulla regelkombinationer är starkt eftersökta. Reglerna skall tänjas och utnyttjas, vilket ibland får andra (till och med spelledaren) att tycka att de går för långt.

Jag håller alltså inte med dig i din definition av kobold. Den ligger snarare närmare det som kallas powergamer. Jag tycker inte heller att en powergamer utmärks av att de letar "buggar" i reglerna. De vill gärna hitta ovanliga kombinationer som ger dem stora fördelar. Om man sedan kallar det buggar eller inte, beror ju på från vilken sida av saken man betraktar det. Det kännetecknande för en powergamer är att de vill spela ur en "position of power". De vill vara den överlägse.

/Mikael

chawn

Veteran
Tack så mycket för responsen =D Precis vad jag behöver :gremsmile: Hjälp mej gärna med fler "termer" & uttryck ^^

//Oskar

chawn

Veteran
Tack så jätte mycket :-D Precis vad jag behöver! Som ni kan se är jag inte så van vid dessa forum/denna site överhuvudtaget :gremwink:

*Bugar & Bockar*