Story now innebär att spela med en fråga istället för ett färdigt äventyr och istället för att spela genom äventyret så spelar ni för att se hur frågan besvaras. Att besvara frågan innebär rent konkret att handla med sin karaktär. En sådan här fråga kallas för premiss. Svaret innebär ett tema.
Bomber innebär konkreta situationer som på något sätt innebär att karaktären måste handla eller låta bli att handla och på så vis säga något om frågan, på något vis besvara den.
Så om vi säger att vi spelar fantasy, spelarna är dvärgar på väg att försöka ta tillbaka sitt hem från svartfolk, frågan som jag som SL bär med mig till spel kanske är: Vad är ni villiga att göra för att åter placera er som härskare i långa bergets salar?
En bomb är nu när jag presenterar situationer där spelarna kan handla med sina karaktärer och besvara denna fråga.
Så, ni är villiga att deala med skogens andar för att få hjälp? Ok! Är ni villiga att sluta fred med alverna? det med? Koolt, är ni villiga att offra några av era egna? Ok, inte det. Men nu då? När det visar sig att det är släkten Dnool som ligger bakom svartfolkets seger vid de stora portarna? De är förrädare? Är ni villiga att väcka bergets fasa för att tömma det på svartfolk? Är ni villiga att rämna salarna för att göra det obeboligt för alla för all framtid?
Och om det inte var klart, frågorna här är helt enkelt konkreta situationer. Presenterade av mig som sådana och inte som frågor. Att sluta fred med alverna innebär helt enkelt att jag beskriver hur de möter en stor alvtrupp när de är påväg upp för berget, hur deras vapen skramlar, hur de bär orkhuvuden på sina spjut, hur de hånar dvärgarna i deras infantila försök att med så få mannar försöka ta de långa bergets salar, hur en av deras befäl frågar om de behöver nån hjälp? Kanske mot betalning? Kanske mot en gentjänst? osv. Och, det är viktigt att dessa situationer är öppna, inte innehåller tvång. Spelarna ska kunna neka, säga "Nej, vi är inte villiga att sluta fred med alverna, de hånar oss, erbjuder oss en deal som är skamlig, aldrig, aldrig någonsin!"
OCH, nu har jag förklarat det som att allt är synligt, framme och uttalat. Det här är frågan, såhär frågar jag och här svarar ni. Men många spel döljer det här i sina system, genom att följa reglerna är det här vad du gör utan att aktivt behöva tänka på det. Genom att spela spelet svarar spelarna på frågan. Osv. Det är därför flera av oss som spelar dessa spel tjatar så mycket om att inte hacka, inte ändra regler, spela som spelet är skrivet, osv.