Guran89;n198272 said:
Hej hopp! Jag har blivit erbjuden att låta ungdomar i åldrarna 13-25 testa på rollspel under en kväll. Jag skulle vilja ha lite tips på bra nybörjarrollspel som ni tro skulle fungera till den gruppen. Jag har funderat lite på Äventyr, men det kanske är riktat mer för yngre grupper?
Funderar på om kanske Sci-Fi! eller Fantasy! kan vara något?
Är det ungdomar du inte känner, dvs du har inte möjlighet att göra en individuell bedömning? (Nivå av regelkomplexitet de kan tänkas klara av/uppskatta, genre, etc..)
Lättsmälta regler och spelvärld är nog att föredra isf, som andra skrivit före mig (dock tycker jag inte att det måste begränsa dig till nutid. Jag tycker alla genres fungerar så länge förkravet inte är 1.000 sidor världsbok och en modul för varje stadsdel och yrkeskår).
Nuförtiden känns det som att utbudet av nybörjaranpassade spel är nästan obegränsat så det svåra bör vara att välja genre!
Fria ligans spel (Mutant år noll et al. och Coriolis) uppskattas av alla i vår spelgrupp (med åldersspridning 16, 27, 35 och en som var nybörjare. Regelinställning skiftar från lättnadens suck över färgade tärningar med enkla symboler till närmast perverterad tjusning över att kunna motivera Excelformler som stöd för att räkna initiativordning och blödningstakt..).
Jag minns att jag själv i tidiga tonåren föredrog mer komplexa regelsystem (Allra mest Wastelands! Men å andra sidan föll jag kort på första versionen av Western vid den här tiden) framför de jag bedömde som enklare (Stjärnornas krig, Drakar och Demoner, osv..)
Nu som 35 åring uppskattar jag Mutant och Coriolis regelsystem (nästan) lika mycket som Western IV.
Slutligen är det förmodligen det spel som du själv uppskattar allra mest som är det riktiga valet. Om du har kul som SL så smittar det i regel av sig är min erfarenhet!