Nekromanti Rollspelsturnering!

G

Guest

Guest
Vad tror ni grabbar, skulle man kunna organisera en rollspelsturnering?

Inte som ett konvent, utan snarare som en pågående tävling där olika lag spelar samma äventyr och tävlar i poäng.

Skulle vara kul om det gick att organisera!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
På den gamla goda tiden så hade ju konventsspelledarna en mall för poängbedömning av spelgrupperna, så då tävlade folk faktiskt i rollspel.

En dansk kamrat har sagt mig att där tävlar inte spelarna, utan scenarioförfattarna, konventsbesökarna får rösta om vilket scenario de tyckte var bäst.

Basenanji

Postd20modernist
SL-skola (OT)

Nej, det där tycker jag låter tråkigt. Vi provade någon gång på åttiotalet, men då var spelarna så kreativa att äventyrets ramar sprängdes efter tio minuter. Om du kollar på rpgnow.com finns det några tidiga äventyr till AD&D som visar hur trist ett äventyr kan bli då det måste passa som "tävlingsunderlag".

Men!

Tänk er att man har några rutinerade spelare som får spela samma äventyr men med flera olika DM!

Snacka utmaning för DM:arna! Då skulle man lätt kunna avgöra vad som tex är viktigt för en DM att vara bra på (åtminstone i det äventyret), man skulle kunna ha ett underlag att diskutera; varför den där DM gjorde si men den där så, vad man kan improvisera och framförallt skulle man kunna ha en hyggligt öppen diskussion om hur man egentligen ska DM:a för att det ska bli bra.

Såvida inte någon är med bara för att förstöra.

Jag skulle tom kunna pröjsa ett gäng spelare, om de var rutinerade och kreativa nog, att försöka ge mig så bra feedback som möjligt på hur jag är DM. Typ som en workshop. Det skulle vara grymt spännande!

/Basenanji, tänk bara tanken att få välja ut några spelare som man skulle vilja spela med...!

Rising

Vila i frid
Re: SL-skola (OT)

Tänk er att man har några rutinerade spelare som får spela samma äventyr men med flera olika DM!
Det här skulle faktiskt vara askul. Det finns någon film ute nu, the aristocrats, som visar hur tjogvis med komiker drar en och samma historia om och om igen. Den vill jag se. Det här påminner om samma grej - att se hur olika vinklar man kan ge ett och samma äventyr; vad vissa spelledare broderar ut och improviserar vidare på, och vad andra skär bort för att få en intensivare upplevelse - hur man kan gestalta en och samma spelledarperson på olika sätt, hur man kan beskriva en och samma miljö på olika sätt, och hur olika man faktiskt kan tolka ett äventyr.

Jag menar, alla äventyr jag leder blir ju faktiskt rätt typiska Rising-äventyr, även om de skrivits av någon annan - precis såsom jag modifierar och presenterar roliga historier på sätt som passar min berättarstil. Det skulle vara kul att höra en spelare som lirat ett äventyr med många spelledare försöka förklara för mig vad han tyckte var typiskt med just min version av äventyret och min spelledarstil.

---

Jag tycker generellt att tävlig i rollspel är lökigt, men om spelare skall tävla mot varandra, då är det nog bra att det görs på rena speltermer a la det sätt som Caligula pratar om. Jag har dock aldrig spelat på det viset. Det låter kul, tycker jag, men allra helst konstruerar jag ett riktigt brädspel som är utformat för den sortens spelturneringar.