Caen Ka-sun-dor
Hero
Jag har tänkt lite på D&D och hur det ska spelas om man nu har en förkärlek för wizards, om man nu kan säga så( och därmed vara lite one-sided eller nåt.) Jag gillar att spela magiker(Wizard) och har börjat inse att mycket av den riktiga actionen hittar man på högre lvl. På lägre lvl kan man inte göra så mycket med sin rollperson rent praktiskt med magin, det är först efter ett tag som man får till gång till allt ifrån planar binding till dimension door och andra spells som ger charm och krydda till rollpersonen. Det är inte det att jag saknar spells vid lägre lvl, utan jag saknar spells som är nyttiga. Det finns alltid möjlighet till rent rollspel vid lägre nivå, men inte den typen av rollspelande då man karakteriserar en verklig spellcaster. Man får typ nöja sig med att använda en crossbow mot sina fiender och gå över berg i stället för att flyga över dom. Lite tråkigt. Å andra sidan är jag verkligt glad att det går snabbt att gå upp i lvl i början, så att man ganska snabbt kan få 2: lvls spell casting ability. Nu var det sagt i varje fall.
Hursomhelst så har jag börjat tänka på hur man ska gestalta det här i rollspelstermer, dvs hur man ska gestalta att man inte är en riktigt helt solid spell caster. Personligen har jag tänkt mig att man kanske ska introducera sig för sällskapet man äventyrar med som apprentice wizard, eller något annat som förklarar varför man inte är så haj. En annan ide som har jag spånat lite på är att rollspela en person har blivit drainad till lvl 1, och då tänker jag mig en normal spellcaster som har råkat ut för ett något olyckligt öde. Hur ska D&D gestaltas i rollspelstermer( inte siffror och värden)vid lvl 1 annat än på detta sätt? Jag börjar få brist på idéer faktiskt. Har ni några originella idéer så kan ni väl säga till!
PS Skriv gärna liknade rollspelsuppslag till lvl 1 rollpersoner från andra classes. Det är ju också intressant, om än kanske inte lika knivigt på något sätt. DS
Hursomhelst så har jag börjat tänka på hur man ska gestalta det här i rollspelstermer, dvs hur man ska gestalta att man inte är en riktigt helt solid spell caster. Personligen har jag tänkt mig att man kanske ska introducera sig för sällskapet man äventyrar med som apprentice wizard, eller något annat som förklarar varför man inte är så haj. En annan ide som har jag spånat lite på är att rollspela en person har blivit drainad till lvl 1, och då tänker jag mig en normal spellcaster som har råkat ut för ett något olyckligt öde. Hur ska D&D gestaltas i rollspelstermer( inte siffror och värden)vid lvl 1 annat än på detta sätt? Jag börjar få brist på idéer faktiskt. Har ni några originella idéer så kan ni väl säga till!
PS Skriv gärna liknade rollspelsuppslag till lvl 1 rollpersoner från andra classes. Det är ju också intressant, om än kanske inte lika knivigt på något sätt. DS