Nekromanti Rollspelsutmaningen: Karaktärer...

Chryckan

Swordsman
[2011-09-19]
Följande kursiva text kan hoppas över om man vill....
En av de saker jag gillar mest med rollspel är karaktärsskapande. Det är något väldigt kreativt tillfredsställande över att hitta på en intressant och häftig karaktär men även att kunna omvandla den vision man har av en karaktär till reella och kvantifierbara värden, med en väldigt öppen tolkning av vad värden är förstås.
Dock så när man sitter och knåpar ihop karaktärer till sitt senast inköpta rollspel så händer det ofta att man kommer på en ide till en karaktär som inte täcks in av reglerna, för att inte tala om när man ser en film eller läser en bok och ser en karaktär som man tycker vore urhäftig att kunna spela men som inte stöds av något system man känner till.
Sådana "omöjlig" karaktärer har jag länge gått omkring och funderat på att göra en tråd om men samtidigt har jag känt att det vore kul att se om någon faktisk lyckas skapa en av dessa "omöjliga" karaktärer i något regel system.
Vilket leder fram till följande utmaning...

Tänkte ge er en lite utmaning.
Jag kommer beskriva spelarkaraktär av det lite mer ovanliga för att inte säga omöjliga slaget och sen får vi se om någon kan lyckas skapa den karaktären med ett befintligt regelsystem.

Karaktärerna i sig kommer inte vara balanserade på något sätt eller anpassade till en specifik setting eller ett specifikt spel. Man får själva välja vilka delar och aspekter av karaktären man vill representera med "värden, förmågor, egenskaper m.m."
Dock så kommer vissa saker framgå tydligare att de bör finnas representerade på något sätt.

Man får använda vilket regelsystem man vill även egna privata man knåpat ihop (dock så är det fördelaktigt och roligt om resten av oss kan hitta information om det någonstans så vi kan förstå hur briljanta ni är). Däremot så kanske man bör undvika de friaste av friform system som inte använder sig av några ”värden”* alls. (T.ex. ett system som enbart använder sig av en beskrivning av karaktären som rollformulär kan tyckas är att göra saker och ting lite för enkelt för sig.)
När man tror att man lyckats så lägger man upp karaktären i en post här i tråden så vi andra får hänföras av er mästerliga karaktärsrullande.

Man kan inte vinna nått utom ära.
Dock om folk tycker det här roligt så tänkte jag att jag (tillsammans med den allmänna opinionen) korar en "vinnare" som får lägga upp en ny omöjlig karaktär som får bli nästa utmaning.

(Vill helst hålla nere antalet karaktärer till en åt gången för att på så sätt uppmuntra till att man får se många olika varianter. Så snälla försök undvika att kidnappa tråden. Vill ni själva posta en omöjlig karaktär så posta i stället först ett rollformulär och försök vinna istället.)

Låter den första karaktären ligga upp en vecka eller två beroende på hur populär den här utmaningen blir.

Här är den första "omöjliga" karaktären:
(Den är ganska så traditionell och av det lite enklare slaget. Se det som en liten mjukstart.)

Mr. Cadabra

Mr. Cadabra är personifikation av världens alla illusionister och trollkarlar. Han består av en elegant klassisk hög trollkarlshatt och ett par fläckfria vita handskar som svävar fritt i luften, med hatten i höjd med där den skulle sitta på en man av medelländ men för övrigt saknar han någon som helst kropp. Hatten och handskarna fysiska existens är även total summan av Mr. Cadabras fysiska existens.
Som avatar för scen magin är Mr. Cadabra en mästerlig illusionist som med lätthet utför alla tänkbara magitrick från stora scenillusioner till enkla korttrick.
Han är även en exceptionell utbrytarkung som kan dyrka upp de flesta lås och ta sig ut de flesta bojor.
I sann trollkarls anda så kan Mr. Cadabra plocka fram i stort sätt vad som helst ur sin höga hatt. Så länge det han drar fram till storlek inte överskrider hattöppningens diameter eller är längre än vad han kan dra fram med ett par dramatiska handgrepp så finns det ingen begränsning för vad det är för saker han kan trolla fram, förutsatt att de faktiskt existera i verkligheten.
Mr. Cadabra försörjer sig som detektiv och har med tiden blivit en framgångsrik sådan med alla de färdigheter det innebär.
Han är speciellt bra på att skugga och dölja sig från misstänkta av naturliga skäl.
Han har även lärt sig att försvara sig och börjar bli en adekvat pugilist. Att kunna försvara sig har blivit nödvändigt för Mr. Cadabra eftersom även om han saknar en kropp som kan ta skada så kan hans hatt ta skada och skulle hans hatt förintas så skulle det leda till att Mr. Cadabras existens upphörde.
Lyckligtvis så är Mr. Cadabra vän med en modist vid namn Mr. Habedasher som kan hjälpa till när Mr. Cadabra råkat ut för missöden.

*(Värden i det här sammanhanget menas något som definierar en karaktärens förmågor/egenskaper etc. Det behöver inte vara kavntifierbart utan till exempel FATE-systemets aspekter skulle i detta sammanhang räknas som ett värde.)

Genesis

Ni dés ni maître
Hm, först tänkte jag "Enkelt! With Great Power... kan hantera det där utan problem. Sätt hatten som aspekt med trolla fram grejer-krafter och sätt Habedasher som relation så är det kirrat!". Men WGP kräver att karaktärer har moralisk kamp inom sig och drivkrafter och Mr. Cadabra har inget sådant i din beskrivning. Så enklare är antagligen att göra honom som weird agent i Inspectres:

Athletics 2
Academics 4
Technology 1
Contact 2
Cool 1
Talent: Illusionist

---

För en mörkare twist på spelet, kör honom i Don't Rest Your Head:

Exhaustion Talent: Pugilism
Madness Talent: Kan trolla fram vad som helst ur sin hatt

Kommer att krävas en förklaring på varför han inte har en kropp, dock, men det kan man fixa i sin kicker.

---

Enklast är nog att statta upp honom i Supergänget, men jag kommer inte ihåg exakt hur det funkade. Det räcker med att speca tre specialförmågor, va? Så:

1: Trolla fram saker ur hatten
2: Pugilism
3: Illusionist-trix

G

Guest

Guest
Nu minns jag inte vem som gjorde det(DeBracy?), men han är superlätt att göra i regelsystemet "13".

Trolla fram något ur hatten? Slå under 13 med en T20.
Slå någon på käften? Slå under 13 med en T20.
Etc.

Pilzefrau

hon/henne
Jag tänker skriva upp Mr. Cadabra i mitt och Arvids uppkommande Nobilis-AW-hack. Regelsystemet är befintligt; det är Apocalypse World. Det är en hemmagjord playbook, dvs en hemmagjord klass, som fortfarande är lite grann under konstruktion (just the Tempest, som jag tänker använda, är typ klar) men jag tänker använda den exakt som den stod när jag läste det här inlägget.

För er som har spelat AW är detta nog rätt naturligt, för er andra: i AW har man ett särskilt rollformulär för sin playbook (typ klass eller arketyp) som man fyller i. Mycket är att välja namn och saker ur listor och kryssa i. Här är bara den information som just Mr. Cadabra behöver, och alla moves osv han inte valde finns här i originaldokumentet .

I Nobilis spelar man alltså en Ädling, en halvgud som personifierar ett koncept – Skogar, Himlen, Minnen, Bröd eller, varför inte, Illusioner. Detta är ens Domän, eller Estate på engelska.

Name
Mr. Cadabra
(fanns inte i listan, men jag och Arvid följer av tradition regeln som föreslogs på AWs forum en gång: om man inte frågar spelledaren först får man ta ett namn som inte står i namnlistan för playbooken)

Look

Clothes: clothes sown from your estate

Face: like your estate

Body: like your estate

("like your estate" får här betyda "som en illusion")

Origin
spirit of the estate

Estate
Illusions (I listan finns "a field of science, art or knowledge" vilket är nära nog)

Stats
noble+2 cool+1 radiant+1 sharp=0 mystic-1

(låg mystic är lite underligt, men den motsvarar weird i AW och moven "listen to the world" är inte något som är viktigt för Mr. Cadabras koncept. Jag tyckte han behövde hög cool för moven "defy danger" om han ska slåss)

Moves
You get all the basic moves, and all the estate moves. You get three Tempest moves.

Bonds
(den här biten var inte klar, så han får inga bonds (motsvarande hx). En brist i mitt förslag.)

Treasures
Detail your place of residence. Its location or nature (or both) is widely known among powers. If you could see yourself ever fighting anyone, detail your weapon of choice and include a piece worth 1-armor in your personal fashion.
(Under första mötet skulle jag berätta att han bodde på en hatthylla hos Habedasher; alla ädlingar vet att han bor på en hatthylla men inte vilken; det perfekta gömstället framför allas ögon. Hatten har alltså också 1-armor)

Tempest moves
[X] Colours in the wind: you can travel far and quickly with, through or in the shape of your estate.

[X] Flow: when you work your estate or instill your estate, on a hit choose an additional option.

[X] Viscount: you get +1noble (max noble+3)

Your estate
What is it to you?

[ ] My most treasured gift
[ ] My true friend in times of need
[ ] A parasite I’ve learned to live with
[ ] A second skin; a symbiotic partner
[ ] My creator and master
[X] My cargo; I am but a vessel
[ ] My vessel; I am its treasured cargo

(Mr. Cadabra själv, det medvetande som finns där under hatten, är bara en form som den samlade essensen av illusionismen i världen tar.)

Regardless, your close bond with it has caused the two of you to grow alike. Anyone who sees you who knows their way around can tell that you’re a noble and what your estate is. Anyone who knows you well can sense your presence in your estate.
Write down a few sentences that define your estate’s nature: what it always does, what it can never do, what it seeks to do, where it is found.

- Illusionists never reveal their secrets
- Illusions can never be caught
- Illusions seek to confuse and bedazzle
- Illusions seek to defy reality and expectations

Which estate does your estate depend on to exist?
- Belief
Which ones depend on you?
- Circus magicians
Which ones would blossom if only you were gone?
- Rationalists, boringness
How is your estate different now from before you were ennobled?
- The previous master of Illusions focused more on mirages and things that seem to be one thing; Mr. Cadabra is more about stage magic. Thus in the rest of the world, things are a bit more predictable and straightforward; on the other hand, even an amateur has an easier time confusing innocent minds and bending reality slightly.
Who dislikes this new behaviour?
- Lawyers, who liked the previous world order where mundane turns of events were easy to muddle to within reasonable doubt; civil engineering students, who hate things they can't explain

Tempest special: when you have sex with another character, they may take on a trait of your estate. If they do, it starts to adore them; if they don’t, it starts to loathe them.

Statsen är typ som i AW; radiant är hot med annat namn och mystic är som sagt sharp. Noble är staten som används för de estate moves som alla ädlingar har minst en av. Det finns tre, och the Tempest har alla tre:

When you work your estate to create, destroy or change instances of it, roll+noble. On a hit, it is so. On a 10+, choose 3; on a 7-9, choose 2:
- your work is durant
- your work is grand
- your work is powerful
- your work is subtle or awe-inspiring
- your work cannot be traced back to you
- there’s no flaw in your work
You cannot work your estate inside an auctoritas.

When you demand service of your estate, roll+noble. On a hit, it obeys. On a 10+, choose 2; on a 7-9, choose 1:
- You don’t suffer side effects
- It reads your will subtly
- The effects can’t be traced back to you
- Your estate can act against its nature
Instances of you estate inside an auctoritas won’t obey you; it will simply follow its nature once it enters.

When you instill your estate in someone or something, roll+noble. On a 10+, choose 3; on a 7-9, choose 2:
- It stays with them for a long time
- It influences them deeply
- The influence may reach a wide area
- The effects don’t drive mortals insane
You can never influence anything within an auctoritas.

Den första kan Mr. Cadabra använda för att skapa illusioner, dra saker ur hatten osv.

Den andra för att ge order åt illusioner han stöter på; det går alltså knappast att lura honom med magi. Stöter han på ett riktigt lurigt fall, där någon verkligen försöker lägga ut blindspår och få något att se ut som något annat, kan han använda den första eller andra moven för att göra något åt det. Med den andra måste han välja "your estate can act against its nature" för att få illusionen avslöjad; det är ju som bekant något den aldrig gör.

Den tredje använder han för att få något eller någon att bli lik hans estate; ett favorittrick är att lägga den på sig själv och säga "Liksom illusioner inte går att fånga, så ska ite heller jag gå att fånga." Med noble+3 och Flow, som låter honom välja ett extra alternativ, är dessa tre moves hans främsta verktyg.

Pilzefrau

hon/henne
Genesis: du behöver 3 krafter, resurser av något slag, och sedan 3 "trick". Så tre förmågor som alltid "finns där" och tre specifika saker han gör med dem, eller till och med utan dem.

Om jag har tid och ork när jag kommer hem ska jag försöka sätta ihop honom i Leverage. (GURPS skulle vara en lite större utmaning, men det lär väl gå där också om man pillar lite.)

Jag tänkte Smallville först, men då behövs det mer information om vad och vem han bryr sig om.

Fienden

Hero
Namn: Mr. Cadabra
EGENSKAPER
3: Illusioner
(Mr. Cadabra kan uppkalla vilka syner och skådespel han vill)
2: Utbrytarkonst
(Cadabra kan ta sig ur alla möjliga knipor med sin minimala fysiska kropp)
1: Fantastiska Småtrick
(Han trollar fram ett valfritt, mindre föremål från sin hatt)

TRICK
Slå om tärningar: Icke-fysisk kropp
(Cadabras speciella existens låter honom agera snabbt och försöka igen)
Byt en tärning till 5: Mästerillusionist
(Cadabra lever som en personifikation av alla trollkarlar i världen. Han är den bäste)
Byt slaget mot Effekt 2: Osynlighet
(För att överraska och chockera försvinner Cadabras handskar och hatt från verkligheten)

Supergänget. :gremsmile: Har aldrig spelat det, men tycker mycket om systemet. Vad sägs?

Pilzefrau

hon/henne
Ser ut att funka. Det är 1-egenskapen som ska få en i trubbel oftast, så jag tycker nästan att "icke-fysisk kropp" eller kanske "bara en hatt och ett par handskar" passar bra där. I de exempelrollpersoner jag sett sitter ofta passiva förmågor där, som Kapten Sveriges skyddsdräkt, Wolverines läkefaktor eller Spindelmannens spindelsinna. Det bästa du kan uppnå är att du ser tuff ut medan andra slår på dig liksom. Men om man ser Mr. Cadabra som en galen trollkarl som drar fram saker ur hatten lite på random, och har han otur får han en limpa när han behövde en hammare, så funkar den absolut som 1:a.

Sodivra

Champion
Pilzeman said:
Jag tänker skriva upp Mr. Cadabra i mitt och Arvids uppkommande Nobilis-AW-hack. /.../
Mr. Cadabra använde också sin första improvement för att plocka en move ur The Treasurer-playbooken:

[x] I got just the thing: when you search your possessions and surroundings for something useful, describe your situation and roll+sharp. The HG’s job is to come up with something for you that she genuinely thinks you’ll find useful. On a 10+, you get it, right now. On a 7-9, it has a flaw or something is needed before you can use it – it’s out of reach, out of juice, needs assembling...

Ser ut som att Mr. Cadabra behöver höja sin Sharp om han vill lösa situationer lika ofta som han komplicerar dem med den här moven. :gremsmile:

För övrigt gör din write-up mig spelsugen. Raaaah!!!

Fienden

Hero
Pilzeman said:
Men om man ser Mr. Cadabra som en galen trollkarl som drar fram saker ur hatten lite på random, och har han otur får han en limpa när han behövde en hammare, så funkar den absolut som 1:a.
Det var lite det jag tänkte. :gremlaugh: Han drar upp NÅGOT. Dessutom är det ju genom 1-förmågan du får hjältepoäng, så det är ju roligt att behöva trolla fram en limpa för att få skapa hallucinerade jätteapor i kedjor som sliter sig och går bärserk i New York.

... Eller något.

Okej, jag gör ett försök med Leverage.

Grifter d4
Hacker d4
Hitter d6
Mastermind d8
Thief d10

Agility d10
Alertness d10
Intelligence d8
Strength d6
Vitality d6
Willpower d8

Distinctions

Hat and Gloves and Nothing Else
Master Illusionist
Curious (Jag lade till denna eftersom den verkar stämma med vad som presenterades ovan och det inte står så mycket om hans personlighet)

Talents
Silent Entry: Kan klämma sig igenom små öppningar och ta sig fram tyst.
Wait, I Have That Here: En variant av Do You Have That Thing I Gave You? som tillåter honom att betala en Plot Point för att dra fram något användbart ur hatten.

Pilzefrau

hon/henne
Ja precis, man använder 1:an för att få hjältepoäng, men den är inte så bra. Så om småtricks är Cadabras 1:a betyder det att han måste använda den lite då och då; det finns inte en enda Cadabra-tidning där han inte försöker jaga bort en skurk genom att trolla fram något oväntat; men det betyder också att det ofta inte går så bra som tänkt. Nu är jag övertygad, det är hatt-trollandet som ska vara hans 1:a.

Chryckan

Swordsman
Många Trevliga små "formulär" redan nu.
Hoppas vi får se fler.

Måste säga att jag tycker det är lustigt att flera verkar ha haft problem med att jag inte la till någon riktigt personlighet när jag medvetet valde att inte göra det för att hålla Mr. Cadabra så enkel som möjligt för den här första gången.

Det har gjort att jag kommit på exakt vilken karaktär nästa utmaning bör vara. Muahahahahahahaha!!! :gremgrin:

Genesis

Ni dés ni maître
chryckan said:
Måste säga att jag tycker det är lustigt att flera verkar ha haft problem med att jag inte la till någon riktigt personlighet när jag medvetet valde att inte göra det för att hålla Mr. Cadabra så enkel som möjligt för den här första gången.
Fast det gör ju att alla system där personlighet är lika viktigt som eller viktigare än vad man är bra på faller, eftersom vi inte kan statta upp saker du inte beskrivit.