Nekromanti Rollspelsvarianten på tutorials?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
trad-rollspel är i min mening en svårare hobby att komma in i än många andra, vilket är lite tråkigt. Datorspel har ju tutorials, vad är rollspelsmotsvarigheten?

Jarl

Hero
Tony.M.Meijer said:
Hej,
trad-rollspel är i min mening en svårare hobby att komma in i än många andra, vilket är lite tråkigt. Datorspel har ju tutorials, vad är rollspelsmotsvarigheten?
Att du hänger med på ett spelmöte.

Rickard

Urverk speldesign
Eftersom man ska lära sig This Is Pulp medan man spelar det så har jag utformat övningar. Vi gör övningarna allteftersom vi spelar och sedan återupprepar vi dem i samma ordning genom hela spelomgången.

Jag snackar om det här i första avsnittet av talboken till Matiné (1m20s in i filen).

/Han som inte direkt säger att det är övningar utan låter det komma som ett naturligt exempel medan han förklarar något

solvebring

Superhero
Jarl och Han är inne på typ det jag själv skulle säga; man lirar helt enkelt.

Man kan väl kanske se extra pedagogiska rollspel och färdiga scenarion med färdiga rollpersoner som bra tutorials.

Möller

Hubert Hortlax
WhiteWolf testade väl några minivarianter på sina spel. Och WotC släppte röda lådan till Essentials med en steg-för-steg-introduktion till D&D.

Fast, de kanske mer är att jämföra med datorspelens demos än tutorials?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Murkla said:
WhiteWolf testade väl några minivarianter på sina spel. Och WotC släppte röda lådan till Essentials med en steg-för-steg-introduktion till D&D.

Fast, de kanske mer är att jämföra med datorspelens demos än tutorials?
Ja, i White Wolf-fallet är det väl så. Solospelet i Essentials har jag inte tittat på, men det kanske inte är så annorlunda från det i röda lådan från 80-talet? Det tycker jag är rätt jämförbart med de här upplärningssnuttarna i början av datorspel.

Kruxet är väl att en stor del av att lära sig ”tradspel” är att snappa upp de (ofta outtalade) sociala bitarna kring hur spelet går till. Här kanske 80-tals-D&D är förhållandevis tydligt (eftersom det inriktar sig ganska direkt mot grottkrälande), men jag minns inte riktigt hur texten var utformad. Det kanske var dåligt också. :gremsmile:

Att bara lira torde ju vara motsvarigheten till att bara lira i datorspel också (eller möjligen att ha någon som sitter bredvid och berättar hur man gör).

Möller

Hubert Hortlax
Tony.M.Meijer said:
Hej,
Jag vet inte hur det är med er, men jag kom på att jag tycker att jämförelsen haltar.

En tutorial i ett datorspel är ju inte bara för nya spelare. Efter att ha lirat mängder av Diablo och Battlefield hoppar du inte in och bemästrar Civilization sådär hux-flux. Nä, du börjar med tutorialen.

Rollspelens motsvarighet blir väl då snarare försnacket inför nya spelet, då man går igenom vad det borde handla om, testar regelmoment i t.ex. en simulerad strid etc.

Jarl

Hero
DeBracy said:
Att bara lira torde ju vara motsvarigheten till att bara lira i datorspel också
Nej, motsvarigheten skulle nog vara att titta på någon annan som spelar och som samtidigt berättar hur man gör.

Att "vara med" och spela innebär ju också en förståelse för de sociala kontrakt som spelandet innebär, utöver ren regelförståelse och "hur gör jag för att påverka situationen".

DeBracy

Jarl said:
Nej, motsvarigheten skulle nog vara att titta på någon annan som spelar och som samtidigt berättar hur man gör.
Learning by doing = learning by watching? Hä tyck ja låt snett.

Jarl

Hero
DeBracy said:
Jarl said:
Learning by doing = learning by watching? Hä tyck ja låt snett.
Tror jag menar att rollspela är både och, inte bara att man gör, utan väldigt mycket att man studerar vad andra gör, säger, hur de reagerar etc.

DeBracy

Jarl said:
Tror jag menar att rollspela är både och, inte bara att man gör, utan väldigt mycket att man studerar vad andra gör, säger, hur de reagerar etc. [/quote]
Ja, absolut! När jag tänkt två minuter till så kanske det kvittar exakt hur situationen ser ut (dvs. vem som spelar) så länge den där intrapersonella kontakten är med. Det kanske är mer produktivt att bara prata om att lära sig från andra helt enkelt (…vilket var min poäng från början – att lära sig från andra är inte rollspelens motsvarighet till datorspelens tutorials).

Jarl

Hero
Mångas upplevelse av rollspel är ju att de tycker att det är svårt att förklara, men enkelt att visa. Kanske är det såpass simpelt som att rollspel helt enkelt är en aktivitet som råkar vara upplagd så att man kan samtidigt lära sig genom att vara med (learning by doing) och genom att studera andra (learning by watching). I andra spelformer är andra spelares handlade ofta mer dolt och learning-by-watching måste ersättas av förklarande, vilket har sina problem (och kanske aldrig är lika intuitivt).

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jarl said:
Att du hänger med på ett spelmöte.
En tutorial i ett datorspel vissar hur spelets regler fungerar och hur man interagerar med spelet, medans att gå på ett spelmöte är att faktiskt spela spelet.

Det är som skillnaden mellan att veta hur man spelar fotboll och vara med i en match i min mening.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Han said:
Eftersom man ska lära sig This Is Pulp medan man spelar det så har jag utformat övningar. Vi gör övningarna allteftersom vi spelar och sedan återupprepar vi dem i samma ordning genom hela spelomgången.
Okie, jag ska titta efter på den :gremwink:

Jarl

Hero
Tony.M.Meijer said:
Det är som skillnaden mellan att veta hur man spelar fotboll och vara med i en match i min mening.
Läs mitt senaste inlägg (innan detta) istället.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jarl said:
Tony.M.Meijer said:
Läs mitt senaste inlägg (innan detta) istället.
Jo, jag läste det inlägget, men jag vill inte förklara vad rollspel är utan ge en intro till regler och hur spel fungerar :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Forntidschock

När Äventyrsspel publicerade spelet Chock någon gång för väldigt länge sedan innehöll spelet tre böcker. Två av dem var helt vanliga regelböcker -- en avsedd för spelarna och en för spelledaren. Den tredje var intressantare. Den var försedd med texten "Läs mig först!" i stora bokstäver, och även texen "Introduktion" i bokstäver som inte bara var mindre utan dessutom nästan osynliga eftersom de var svarta mot en spräcklig mörkgrå bakgrund. Den var typ 30 sidor tjock, varav ungefär 10 sidor i mitten var kartor och färdiga rollpersoner som man skulle riva ut. Där fick man först en förklaring till hur rollspel går till i allmänhet, en kort allmän genomgång av reglerna, och sedan ett litet äventyr som det är tänkt att man ska kunna spela helt utan kunskap, bara genom att följa instruktionerna. Vad jag kan minnas fungerade det bra.

/tobias