Nekromanti Romanen om de tre kungarikena

Tell

Hero
...har jag just hittat via en gutenbergliknande sida. från det lilla jag har läst hittills, förefaller den vara som gjord för att göra om till kampanj.
De två frågorna är 1) finns det flera liknande verk (och detaljer på dessa)? 2) finns denna filmatiserad i någon full version (och var skaffar man den)?

Tack på förhand, ni som vet.

Storuggla

Champion
Eh, det finns ju en kinesiskt tvserie i 84 delar. Om den är tillgängligt på dvd vete fan, dock. Sen ska det komma en nästa år också på kinesisk tv dessutom. Den finns av förklarliga skäl inte på dvd än.
Om man vill spela det lär väl dock Qin vara biets knän.

Storuggla, eller hundens kulor

Ymir

Liten kantbaron
John Woo är ju kåt på böset och har filmatiserat röda klippan-segmentet under en väldigt logisk titel. Del två av den filmsviten borde komma närsomhelst.

Jag har inte sett ens den första av rullarna än, dock, så jag kan inte uttala mig om huruvida de är bra eller ej. Oddsen pekar väl emot det, eftersom John Woo bara har gjot skit sedan han blev sellout i Hollywood.

Edit: å andra sidan upptäckte jag nyss att Tony Leung Chiu-Wai har huvudrollen, och han är bara världens bäste nu levande skådespelare. Takeshi Kaneshiro och Zhao Wei är också med, och de är skitbra båda två. Så jag får väl ta och se de här filmerna omgående, trots allt. Mest att jag lovat mig själv att bara se fransk och spansk film den här månaden...hmm..jag behöver ett kryphål..

- Ymir, tipsar iaf

kefka

Hero
Efter att ha sett båda filmerna är omdömet ok+. Dock så handlar filmerna bara om Slaget vid den röda klippan, så endast en del av boken. Jag tyckte att stridsscenerna var alldeles för långa och utdragna (om än snygga), däremot funkade de lugnare karaktärsscenerna bra. Det märktes också att filmen var gjord för en asiatisk publik som känner till karaktärerna och storyn, handling och karaktärer etableras väldigt litet. Bäst i filmen var Zhang Fengyi (Farväl min konkubin, kejsaren och mördaren) som skurken Cao Cao. Hurshelst, inga perfekta filmer men väl sevärda.

Info på imdb

Storuggla

Champion
"Vad heter tv serien?"

Pantertanter. Vad fan tror du, Romance of the Three Kingdoms såklart! :gremwink:
Eller okej, den heter något vämjeligt på det där låtsasspråket de har där borta: 三国演义. Gjordes av CCTV. Har en wikipediasida.

Storuggla, Bolivia kanske?