Nekromanti Romantik i er Westernkampanj - här är några tips

Eagle

Swordsman
Känner ni er illa till mods när ni försöker rollspela romantik, och därför håller er till era kärlekslösa spagettiwestern stereotyper?

Jag tror inte människor under vilda västern var annorlunda människor än vad vi är idag. De hade nog precis som många av oss en längtan efter kärlek. Jag tycker några av er har gett mig så mycket tips på forumet genom åren, så jag berättar gärna om mina erfarenheter som ni kan ha glädje av när ni tillämpar romantik i era westernäventyr.

1. Ta det på allvar

Romans är en utmärkt metod att skapa handling i ett äventyr. Men om spelarna inte fattar att det är en del av handlingen, så är det helt bortkastat. Om de inte är mogna nog att hantera detta ämne (och du borde veta om dina spelare verkligen är kapabla till det) – så är det ingen idé att ens försöka. Ibland händer det att spelarna själva inititerar romantik under sitt äventyrande, om så sker så ge dem fria tyglar, känn dig bekväm med det och flyt bara med :gremsmile:

2. Konflikt Konflikt Konflikt

Om en spelare friar till sin kära flickvän i Santa Fe och de far iväg på en vagn i solnedgången och lever lyckliga i alla sina dagar, så är det väl fint för dem, men det är inte precis bäddat för någon intrig eller spänning. Överväg därför att lägga in lite käppar i hjulet som gör deras kärlek möjlig, men komplicerad. Det kanske är en klishe, men tänk om rollpersonen är förälskad i en kvinna som tillhör "den andra sidan", att hon är dotter till den elaka boskapsbaronen rollpersonerna kämpar mot?

Två karaktärer är förälskade, men de tillhör inte samma sociala klass eller ras. Det är inte säkert att deras kärlek är så accepterad i samhället. Det amerikanska samhället är ju inte på långa vägar lika tollerant som vårt nutida samhälle. På den tiden var det kanske ganska otänkbart att en kvinna från överklassen blev kär och gifte sig med någon low life drifter. En sådan romans skulle dock kunna bädda för en del roliga intriger och förvecklingar i er kampanj.

Tänk om en slp som har i uppdrag att döda eller röja en rollperson ur vägen, istället går och blir förälskad i denne?

Att på olika sätt bygga upp hinder i romanser och sedan låta rollpersonerna hitta sätt att ta sig över hindren kan leda till utmärka intriger i äventyr, eller bidra till korta sidoäventyr vid sidan av det riktiga äventyret.

Tänk på att en relation inte alltid fungerar. Ibland bidrar en karaktärs personlighet till att romansen spricker. Men att spela en misslyckad eller krossad romans kan bli lika intressant som att spela en romans som fungerar trots motgångarna. Jag uppmuntrar er att testa.

3. Lär dig se när det är dags att dämpa belysningen

Det är upp till dig som spelledare att avgöra vad dina spelare känner sig bekväma med. Ofta räcker det med att nämna en kyss och hur fotogenlampan bredvid sängen blåses ut - detta är mer än tillräckligt för att skapa en romantisk situation. När berättelsen blir för detaljerad så upphör det att handla om romantik, då börjar det handla mer om sex - vilket kan vara stötande för många och irriterande för andra. Det bidrar knappast till att föra handlingen frammåt eller skapa stämning. Titta på hur det är i riktiga westernfilmer. Regisören vet när det är dags att dämpa belysningen och avsluta scenen för att låta tittarna dra sina egna slutsatser.

Jag hade en gång en slp som var mexikansk bandit & våldtäcksman i ett av mina äventyr. Vid ett tillfälle så tog jag spelaren åt sidan och talade om för henne att hon blivit tillfångatagen och att slp:n kommer vålta henne. Hon nickade och så var det inte mer med det. Äventyret kom att handla om hur hennes karaktär hanterade situationen som följde – och inte själva våldtäcksögonblicket. Rollpersonen blev ett ”klassiskt offer” och det hela utvecklade sig så att hon blev förälskad i mannen som våldtagit henne, för banditen visade sig ha mänskliga känslor. Det kunde lika gärna ha utvecklat sig som så att hon velat döda honom för vad han gjort mot henne. Jag ska inte gå in på några detaljer, men det blev i allafall en av de mest spännande romanser jag någonsin spelat.

4. Håll dig till karaktären

Gör inte alla karaktärer som är kära till Casanovas. Det blir lätt en lösaktig och billig atmosfär om alla romanser blir puttigullisnutt upp i det blå. Om några av dina viktiga spelledarkaraktärer har andra åtaganden, prioriteringar och plikter så låt dem inte fokusera för mycket på det romantiska. De kan naturligtvis ha ett kärleksfullt förhållande, men tänk på att kärlek kan uttryckas på många sätt.

5. Var inte rädd att gå mot strömmen

Det är tråkigt om alla karaktärer är unga, tillgängliga och ute efter kärlek. Vad är det som är fel med en gift banditledare?Vad är det som är så fel med en spelare som har fru och barn? Det finns inget fel med att använda spelare och slp som redan har bundit de äktenskapliga banden. Det förstör inte atmosfären, tvärtom. Det ger utrymme för nya situationer och skapar variation.

Tänk också på att alla karaktärer inte reagerar på romantik på samma sätt. Några karaktärer kan bli störtkära medan andra tar det lite mer försiktigt när det gäller att visa kärlek.

6. Glöm inte bort – det är bara en karaktär

Om det knepiga inträffar att rollpersonerna är förälskade i varandra så se till så romansen stannar vid spelbordet. Uppmuntra inte till några live-situationer av kyss sekvenser. Det kan leda till en del allvarliga problem om rollpersonens romantiska intresse av en annan rollperson blir en förälskelse mellan två spelare vid sidan av spelet. Och det blir klurigt värre om/när spelarna senare separerar, hur påverkar det då deras rollpersoners förhållande till varandra?

Så var klok. Ta inte med dig rollpersonens kärlek hem efter speltillfället. :gremwink:

Avslutningsvis så vill jag säga några ord till er osäkra spelledare som fortfarande känner er lite skeptiska till att blanda in romantik i era westernkampanjer. Låt det finnas med i kampanjen som en bakgrundssituation, och försök inte rollspela det i detalj alltför mycket. Låt t.ex. en av dina viktiga slp bli förälskad i en annan slp. Kanske ser rollpersonerna hur dina båda slp äter en romantisk middag med varandra eller gör en romantisk utflykt tillsammans. Genom detta så har du fått in romans i äventyret utan att det blir olustigt för dig eller någon av dina spelare.

Hoppas dessa tips har gett er lite idéer och hjälp på vägen mot en mer mänsklig westernkampanj där kärlek och romantik är en naturlig del av vad det innebär att leva.

Hälsningar

Eagle

Rising

Vila i frid
Läckert inlägg. [ANT]

Här tas min western-oskuld. Har knappt ens läst några inlägg på detta forum förr, men det var tur att detta dök upp när jag behövde något att göra.

Man ska egentligen inte skriva sådana här små beröm-inlägg, men jag tyckte det kändes ovärdigt att läsa ett sådant här bra inlägg och sedan bara ge det ett gäng stjärnor i betyg.

Det var läcker läsning, särskilt det där med att avgöra vad som verkligen behöver spelas i en romans, vad som endast behöver antydas och när man kan ta det utanför spelbordet helt och hållet.

/Rising
skall checka fler Eagle-inlägg imorgon. (senare under dagen, menar jag)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Att rollspela sexscener

Jag ser inget problem med att rollspela sexscener när man utan hämningar gestaltar mord, tortyr och andra liknande företeelser. Givetvis lämpar det sig illa i många grupper, men det kan finnas en mening i att rollspela en sexscen, såtillvida att dess skeende kan vara av betydelse för karaktärsutvecklingen eller rentav handlingen, förutsatt att man spelar tillräckligt detaljerat, och om spelaren ifråga är mogen att hantera det tycker jag gott att spelledaren åtminstone kan beskriva vad som sker. Men, givetvis, var sak har sin plats - det hänger helt på spelgruppen.

De flesta sexscener i rollspel är givetvis helt irrelevanta för både handling och karaktärsutveckling, och då kan man lika gärna hoppa vidare till den djuplodande karaktärsutvecklande diskussionen i sängen efteråt, men det finns undantag man bör betänka:

När Yyrkoon spelledde vårt scenario på Gothcon valde en spelare att låta sin rollperson sälja sig till en hallick för att få tillgång till känslig information. Yyrkoon beskrev då scenen då hallicken i princip våldtog rollpersonen ifråga i hyfsat stor detalj, just för att förstärka den ångest och den skräck som var scenariots mening. På samma sätt rollspelade jag och Lycan flera sexuellt laddade scener i en solokampanj, eftersom min rollperson var gravt hämmad på den sexuella punkten efter ett flertal övergrepp, och hur mycket hon egentligen lyckades överskrida sina hämningar var hyfsat relevant för kampanjen. Då fanns det en mening i att rollspela sexscener, så vi gjorde det helt sonika. Och efter det kommer jag alltid att associera Dana Dragomirs 'Mio min Mio' med fantasy-mjukporr, och svettiga Eon-alver framför en brasa. :gremwink:
I samma kampanj rollspelade vi flera våldtäktsscener, och jag tycker inte det är konstigare än att man förväntades rollspela tortyrscenen i White Wolfs 'Giovanni Chronicles'. Allt går att utforska i rollspel, och känner man sig bara tillräckligt seriös och säker i sin spelgrupp tycker jag inte man ska skygga för några teman så länge man känner att de kan tillföra något. Det gör inte jag, åtminstone.

(Och då förstår ni hur alienerad jag känner mig när folk känner sig illa till mods bara det dyker upp romantik i bilden. Kärlek är ju något av det roligaste som finns i rollspel i mitt tycke...)

- Ymir, som för övrigt älskar sexuella spänningar karaktärerna emellan...det kan bli sååå kul.

Johan K

Gammal & dryg
Bra tipps !

Det här var ju bra läsning ! Många klokheter !
Man kan ju använda de här idéerna i fler rollspel ju ! Så man tackar & bugar för detta !