Rondellkörning…

Nässe

Myrmidon
Nu håller mitt huvud på att explodera och jag undrar om någon kan förklara det här för mig.

Det finns en tvåfilig rondell i Malmö (helt vanlig, fyra vägar ut/in), vid Emporia. Nu har samma konstiga situation uppstått två gånger och jag börjar undra vad som händer.

Jag kommer från ena hållet (från Bunkeflo) och ska köra rakt fram (mot Bellevuetorget). Jag placerar mig i höger körfält. Bredvid mig på samma väg finns en bil i vänster körfält. Vi närmar oss rondellen samtidigt, bredvid varandra. Vi kör in i den samtidigt, jag i höger körfält, han i vänster. Ingen av oss blinkar. Det finns inga speciella markeringar i gatan eller skyltar som inte finns i andra rondeller.

När vi kommer in i rondellen, sida vid sida, och närmar oss första avfarten börjar han blinka ut (höger) och svänger mot utfarten. Men eftersom han kör i vänster fil och jag är i höger och kör rakt fram är ju min bil i vägen för hans. Vi får båda bromsa för att inte krocka.

Nu har det här som sagt hänt två gånger och det är ju ett mönster. Är det något jag missar. Varför kör man in i vänster fil om man ska köra ut direkt? Det var liksom inte mycket trafik, typ ingen. Malmö-fylla eller finns det en regel jag inte känner till?

ceruleanfive

Bläckfisk
Nu håller mitt huvud på att explodera och jag undrar om någon kan förklara det här för mig.

Det finns en tvåfilig rondell i Malmö (helt vanlig, fyra vägar ut/in), vid Emporia. Nu har samma konstiga situation uppstått två gånger och jag börjar undra vad som händer.

Jag kommer från ena hållet (från Bunkeflo) och ska köra rakt fram (mot Bellevuetorget). Jag placerar mig i höger körfält. Bredvid mig på samma väg finns en bil i vänster körfält. Vi närmar oss rondellen samtidigt, bredvid varandra. Vi kör in i den samtidigt, jag i höger körfält, han i vänster. Ingen av oss blinkar. Det finns inga speciella markeringar i gatan eller skyltar som inte finns i andra rondeller.

När vi kommer in i rondellen, sida vid sida, och närmar oss första avfarten börjar han blinka ut (höger) och svänger mot utfarten. Men eftersom han kör i vänster fil och jag är i höger och kör rakt fram är ju min bil i vägen för hans. Vi får båda bromsa för att inte krocka.

Nu har det här som sagt hänt två gånger och det är ju ett mönster. Är det något jag missar. Varför kör man in i vänster fil om man ska köra ut direkt? Det var liksom inte mycket trafik, typ ingen. Malmö-fylla eller finns det en regel jag inte känner till?
Skit bakom den andra ratten. Enda förklaringen.

Zire

Swashbuckler
Bilen i vänster fil ska hålla sig i vänster fil. Tänker han att han ska köra ut ur rondellen i din fil, gör han fel.
Han kan ju också göra filbyte innan han kör ut, men har såklart väjningsplikt då och gjorde alltså fel. Vänstra körfältet (innervarv) har alltid väjningsplikt mot körfältet som man korsar, även när man kör ut. Blir det fel så är det generellt tråkigt att ligga i vänstra körfältet...

Troberg

Sinister eater
En liten varning med den bilden. Om det finns utmärkt hur man ska köra, via skyltar eller via vägmarkering, vilket det oftast finns i cirkulationsplatser med två filer, så gäller de. Typiskt är de "höger fil åt höger och rakt fram, vänster fil åt vänster och rakt fram". De är att betrakta som påbjuden färdriktning. Ser det ut så, så är u-svängen i bilden inte tillåten, och folk har blivit av med körkortet på det.

Inte många vet det, och de flesta har gjort så, även de som vet det, men kolla att det inte finns en polisbil i närheten.

Också en språkgrej: Rondell är gräsplätten i mitten, det du kör i är en cirkulationsplats. Det finns en underbart tråkig bok som heter "Vägtrafikteknisk nomenklatur" om du vill fördjupa dig i ämnet.

Edit: Min stavning sög. Nu suger den mindre.

Last edited: