Nekromanti (Rost) - sätta flaggor och få veto rätt; lite regler

P@n

Veteran
ja inte är man ledig på julafton. Nä snart ska det bli gott med lite köttbullar och potatis!

Jag har inte bestämt mig för ett namn ännu men bestämmt mig att det kommer få tillfället heta rost just nu. Ni får jätte järna komma med fler namn förslag. Men jag vill kunna härleda till att diskussionen handlar om byggandet av detta rollspel genom att ha (Rost) som diskussions namn.

Nu behöver jag lite hjälp.

Jag har tänkt att använda begreppet flaggor och veto rätt. Innan spelmötet sätter igång ska alla spelare få sätta en flagga, skulle man kunna säga. Det är att beskriva vad de önskar att andra ska dra in i spelmötet. Den spelaren som de tycker gör detta jobb bäst kommer få flaggan, därmed få en bonus. två exempel:

1) komik; den som får oss att skratta så vi dör får min flagga.
2) Sammanhängande story; den som får allt att verka hänga ihop får min flagga.

Men att hålla i flaggan ska ge något, en bonus. Det ska vara motiverande att uppfylla andra spelares önskan. Här har jag tänkt att man ska få veto rätt i olika områden. Normalt har spelledaren all form av makt. Här delas den upp. En flagga kanske ger veto rätt att bestämma över allt geografiskt eller rätten att bestämma över all kulturen. Medan en annan ger rätten att bestämma över naturkatastrofer; om det ska bli jordbävning eller enorma vindar.

Detta med veto rätt är bra och så men jag vet inte om det kommer vara tillräkligt. Samt det finns ganska få områden med veto rätt i som man kan ha. jag funderar på om man ska få en veto rätt samt någon annan form av bonus.

Har ni några ider.

Genesis

Ni dés ni maître
Kolla in Archipelago; där finns det något liknande som det du talar om. De är inte specificerade i förväg, utan man bestämmer ett område som en spelare har auktoritet över. Exempel vi har haft när vi spelat: "Tjänstefolk", "Ljussättning", "Hemligheter", "Våld".

Dream Askew är ett annat spelledarlöst spel som har sådana saker, där aspekterna man har kontroll över är förutbestämda. De som finns där är "The Society Intact" (det är ett postapokalypsspel), "The Psychic Maelstrom", "The Outlying Gangs", "The Varied Scarcities", "The Digital Realm" och "The Queer Enclave". Dream Askew är gratis och är ett fantastiskt spel som man kan lära sig mycket av om man konstruerar spelledarlösa spel. http://buriedwithoutceremony.com/wp-content/uploads/2014/02/Dream-Askew.pdf. Notera speciellt hur valet av vilka aspekter som delas ut till spelarna påverkar spelets innehåll. Någon har auktoriteten över brist, vilket innebär att brist kommer att vara en viktig aspekt som dyker upp igen och igen under spel.

P@n

Veteran
Rätt intressant. Jag kan tänka mig kopiera den iden. Jo Archipelago är spelet jag i grunden fick denna ide ifrån. Nu är min tanke att dessa aktoriteter ska dealas ut till spelare som erhåller flaggorna. Men jag kan tänka mig att Dream Askew stilen på områderna skulle funka ändå.

Genesis

Ni dés ni maître
P@n;n136137 said:
Nu är min tanke att dessa aktoriteter ska dealas ut till spelare som erhåller flaggorna.
Intressant idé. Innebär detta att samma spelare kan få flera av auktoriteterna? I till exempel Dream Askew är min erfarenhet att man tenderar att ha svårt att spela både sin aspekt och sin rollperson i samma scen. Aspekterna spelar man mest på när ens rollperson inte är med i scenen (alla spel som inte främst har alla rollpersoner närvarande samtidigt borde ha något för spelare att göra när de inte är med i scenen, så det är skitbra). Om jag skulle få flera olika aspekter att spela samtidigt känns det som att det finns en risk att jag har svårt att hålla koll på dem, samtidigt som vissa sitter utan. Det betyder inte att det är en dålig idé, men det är nog något man bör ha i åtanke.

P@n

Veteran
Min grund tanke var inte att det skulle vara så detaljerade som Dream Askew verkar vara. Men ja, du kan ha aktoritet i flera aspekter samtidigt. Men det är en åtanke ändå. Jag sitter dock just nu och funderar om jag kan göra något liknande som Dream Askew. Eller om jag kan kompiera deras designe.

(Btw; trodde inte du gillade engelskt :p)

Men det behöver inte vara så att en spelare får veto rätt inom ett område. Det kan vara så att man ska få en annan bonus istället för att uppfylla flaggan. Just nu faller min tanke på veto men jag letar efter andra.