Nekromanti Rostropovitj-Musikstycke?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I fredags hjorde jag givetvis mitt bästa för att se tvåans dokumentär/intervju med/om Mstislav Rostropovitj. Hade inte hört något med honom tidigare, men blev helt hänförd av ett stycke, som var med upprepade gånger i programmet. Olyckligtvis missade jag stora delar av programmet pga pratglada kamrater som inte alls var lika intresserade av ryska musiker...

Stycket ifråga hade tydligen filmats, och man såg Rostropovitj fila på sin cello som en vansinnig; det var ett mäktigt och lätt kaotiskt stycke... rytmen var lite PAM-Pam-pam, pam-pam-pam-PAM-Pam-pam... Fast det säger säkert ingen någonting...

//Krank, avdelningen fråga-forumister-om-obskyra-saker-med-få-ledtrådar

krank

Nu när jag tänker efter så borde det här ha lagts under Kultur...

Brior

Swordsman
Nu såg jag inte inslaget och är ingen expert på klassisk musik men eftersom en av mina favoriter är Allegrettot ur Schostakovtj Cellokonsert skriven direkt för Rostropovitj så kan det vara värt att kolla stycket. Jag karaktäriserar det som "haunting" och starkt rytmiskt och det är i själva verket min personliga overtyr till Trakorien (fantasilandet som jag skriver om).

Kolla: Schostakovitj Cellokonsert, allegretto. Skitcoolt helt enkelt för att tala som en P2-kritiker.

Big Marco

Läskig
Har du kollat SVT.se? Finns programmet där kan du ju läsa i eftertexterna vilka stycken som fanns med och sedan leta upp dem och lyssna av.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Dessutom fick jag känslan av att John Williams måste ha lyssnat på det här innan han skrev musiken till Episode IV.

Utsökt komposition. "Haunting" är rätt ord. :t6r-5: :t6b-5: :t6r-6:

krank

Det där var riktigt bra, men det var inte det jag tänkte på...

ARGH! Och självklart finns inte skiten på SVT play eller så heller.