Okej, nu har mitt projekt till slut koagulerat till en form jag känner mig nöjd med. Det har vandrat från tabelltung postapokalyps till spelig Sword & Sorcery och nu har det slutat på snutspel. Närmare bestämt undersökande sådant. Spelet blir en Story Now-variant av Gumshoe, typ. Det kan användas för att emulera tvserier som Castle eller Fringe, där man löser mysterier, samtidigt som man brottas med personliga problem. Buffy eller Arkiv X borde också gå utmärkt att spela med det. Tanken är att det skall finnas olika playsets som i Fiasco, som definierar färdighetslista och liknande och därmed anpassar spelet till en viss genre.
Systemmässigt har jag tagit de undersökande färdigheterna från Gumshoe och blandat med spelarmakten från InSpectres. Resolutionssystemet är ganska eget, men hämtar influenser från Shock: Social Science Fiction, med ett småspeligt expanderat konfliktsystem som i Solar System. Till detta kommer Issues som i PTA.
Tanken är att själva undersökandet sker spelardrivet. Istället för att SL hittar på information som spelarna försöker gissa, som i Gumshoe, så hittar spelarna på informationen själva genom sina färdigheter. Detta gör att den undersökande delen drivs av spelarna så att spelledaren kan koncentrera sig på scenmekanik och issues. Systemet drivs av kort, vilket jag tror kommer ge ett skönt flyt eftersom man inte behöver använda så många regeltermer i spel utan istället kan låta korten sköta regelsnacket medan snacket håller sig ingame.
Jag är väldigt spänd på att se hur detta kommer att se ut i speltest; det känns jättebra just nu, men saker och ting brukar alltid förändras i speltest. Nu gäller det bara att hitta folk som vill speltesta med mig, vilket brukar vara den svåra biten med att skriva ett rollspel.
Den här tråden kommer att få typ två svar, för jag har ingen frågeställning eller så. Men det gör inget, för jag är så glad över att ha hittat fram.