Jag bygger på ett äventyr och skulle vilja ta in lite förslag.
Grundtanken är att rollpersonerna ska visa sin kompetens för Tigress, rekryterare för det kriminella gatugänget Legionen. Legionen är i grunden ett boostergäng och kör med mycket cybernetik och transhumanistiska ideal, men all form av kompetens uppskattas. Man behöver med andra ord inte vara en jäkel på att slåss för att få plats. Rollpersonernas uppdrag är att infiltrera gänget, så de ska försöka bli rekryterade -- och Tigress utmanar dem.
Settingen är klubben Singularitet som befinner sig i Frizonen. Frizonen är, för den som inte läst grundboken, ett fristående område som inte styrs av någon megakorporation. Som en pseudo-anarkistisk oas mitt i en i övrigt utbränd sektor. Jag säger "pseudo-" eftersom stället visserligen har extremt lösa tyglar, men samtidigt har ett fåtal tydliga regler och en officiell "härskare" i form av Roberta Reventlov-Giskard. Men tanken är iaf "a worse hive of scum and villainy", i stort sett. En fristad för kriminella element, revolutionärer och så vidare. Ganska mycket darwinistiskt. Men den som riskerar Fristadens skydd mot yttre fiender eller dess inre strukturer/stabilitet hanteras hårdhänt.
Singularitet är tre våningar. Den nedersta har en cirkulär nedsänkning som agerar arena för gladiatorstrider och slagsmål. Övriga våningar har stora hål i golvet så att man kan se striderna. Det är en hel del vadslagning.
Rollpersoner som är bra på att slåss kan givetvis ges utmaningen att slåss ett par vändor i arenan, men vad utmanar man andra med? Gärna något där vi kan ge den SL som läser äventyret mer än bara utgångspunkten, dvs "stjäla från någon högt uppsatt bandit" är mindre intressant än "stjäla plånboken från Stor-John, som bär löst sittande kläder och är omgiven av livvakter och prostituerade av olika kön". I det senare fallet skapas ett par olika "ingångar" som SL kan förmedla och rollpersonerna utnyttja.
Grundtanken är att rollpersonerna ska visa sin kompetens för Tigress, rekryterare för det kriminella gatugänget Legionen. Legionen är i grunden ett boostergäng och kör med mycket cybernetik och transhumanistiska ideal, men all form av kompetens uppskattas. Man behöver med andra ord inte vara en jäkel på att slåss för att få plats. Rollpersonernas uppdrag är att infiltrera gänget, så de ska försöka bli rekryterade -- och Tigress utmanar dem.
Settingen är klubben Singularitet som befinner sig i Frizonen. Frizonen är, för den som inte läst grundboken, ett fristående område som inte styrs av någon megakorporation. Som en pseudo-anarkistisk oas mitt i en i övrigt utbränd sektor. Jag säger "pseudo-" eftersom stället visserligen har extremt lösa tyglar, men samtidigt har ett fåtal tydliga regler och en officiell "härskare" i form av Roberta Reventlov-Giskard. Men tanken är iaf "a worse hive of scum and villainy", i stort sett. En fristad för kriminella element, revolutionärer och så vidare. Ganska mycket darwinistiskt. Men den som riskerar Fristadens skydd mot yttre fiender eller dess inre strukturer/stabilitet hanteras hårdhänt.
Singularitet är tre våningar. Den nedersta har en cirkulär nedsänkning som agerar arena för gladiatorstrider och slagsmål. Övriga våningar har stora hål i golvet så att man kan se striderna. Det är en hel del vadslagning.
Rollpersoner som är bra på att slåss kan givetvis ges utmaningen att slåss ett par vändor i arenan, men vad utmanar man andra med? Gärna något där vi kan ge den SL som läser äventyret mer än bara utgångspunkten, dvs "stjäla från någon högt uppsatt bandit" är mindre intressant än "stjäla plånboken från Stor-John, som bär löst sittande kläder och är omgiven av livvakter och prostituerade av olika kön". I det senare fallet skapas ett par olika "ingångar" som SL kan förmedla och rollpersonerna utnyttja.