En av de saker som uppkom under gårdagens speltest är hur klurig arkologin är som miljö. Spelarna upplevde att det var svårt att föreställa sig riktigt hur det såg ut och kändes när allting var en enda stor byggnad. Det blev lite för mycket kontorskorridor och lite för lite cyberpunk, om man säger så.
För er som inte har läst något om rotsystem förut, en kort sammanfattning:
Hur viktigt är det med "utomhus" i cyberpunk egentligen? Kan man åstadkomma det "utomhus" ger utan att faktiskt ha ett utomhus?
Jag har några funderade lösningar:
- Mer lyfta fram sådant som känns cyberpunk men som inte har med regn eller flygande bilar eller höga hus att göra. Jag tänker att det mycket handlar om förfall. Och att kombinera kulturer. Och visa upp cybertech och annat som känns scifi. Jag är rädd att jag var alldeles för utopisk i mina beskrivningar, och lät området rollpersonerna besökte vara alldeles för välmående och oskitigt.
- Göra arkologin till mer av en stad-med-tak; ha kvar gamla byggnader inuti och vägar. Det gör arkologin mindra arkologi-artad och gör den mer till en "vanlig" skyddad stad, men det kanske är det enda/bästa sättet att lösa dicsonnecten?
Finns andra lösningar? Vad tycker ni känns viktigt att det finns med för att en miljö ska kännas cyberpunk?
För er som inte har läst något om rotsystem förut, en kort sammanfattning:
Retrocyberpunk med tjocka kablar kombinerat med grön postapokalyps. Mänskligheten har flytt undan en natur som blivit fientlig in i gigantiska arkologier, byggnader som är som städer. Spelet utspelar sig i och kring en sådan arkologi.
Hur viktigt är det med "utomhus" i cyberpunk egentligen? Kan man åstadkomma det "utomhus" ger utan att faktiskt ha ett utomhus?
Jag har några funderade lösningar:
- Mer lyfta fram sådant som känns cyberpunk men som inte har med regn eller flygande bilar eller höga hus att göra. Jag tänker att det mycket handlar om förfall. Och att kombinera kulturer. Och visa upp cybertech och annat som känns scifi. Jag är rädd att jag var alldeles för utopisk i mina beskrivningar, och lät området rollpersonerna besökte vara alldeles för välmående och oskitigt.
- Göra arkologin till mer av en stad-med-tak; ha kvar gamla byggnader inuti och vägar. Det gör arkologin mindra arkologi-artad och gör den mer till en "vanlig" skyddad stad, men det kanske är det enda/bästa sättet att lösa dicsonnecten?
Finns andra lösningar? Vad tycker ni känns viktigt att det finns med för att en miljö ska kännas cyberpunk?