Nekromanti [Rotsystem] - Arkologi, cyberpunkmiljöer

Simon

Swashbuckler
krank said:
Hm.

Jag funderar på arkologins form.

Vidsträckt och oformlig som en amöba, eller begränsad och fyrkantig?

Hittills har jag nog tänkt mig något sånt här:

(version 2 är den jag lutar mest åt. Haha, lutar, fattar ni...)

Dvs en ganska uniform konstruktion, som inte växer speciellt mycket eller krymper - ett begränsat utrymme med viss bunkerkänsla alltså. På toppen tänker jag mig att det sticker upp en del halvfärdiga, delvis raserade, övergivna etc. hus som innan Grönskan kom var schyssta utkiksplatser och populära bostäder för överklassen.

Vad tycker ni? Är det ballt med en sån tanke, eller borde det vara mer som Mega-City 1, en oformlig megastruktur som sträcker sig så långt ögat kan se?
Tvåan är tuff!

Jag tycker nog den kan ha drag av både den slutna strukturen och den öppna, vidsträckta. Att det finns en kolossal och sluten central formation, och att det finns anslutna anläggningar och områden utanför. Det viktiga är att det finns gränsområden som är så att säga contested mellan Gaia och Arkologin.

Också viktigt är att inte all volym inom arkologin används effektivt, utan att det finns slum, övergivna delar och så vidare, men det tror jag du redan har pratat om.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Simon said:
Jag tycker nog den kan ha drag av både den slutna strukturen och den öppna, vidsträckta. Att det finns en kolossal och sluten central formation, och att det finns anslutna anläggningar och områden utanför. Det viktiga är att det finns gränsområden som är så att säga contested mellan Gaia och Arkologin.
Det är roligt att du och Hellmer båda gillar samma arkologivariant, men har hela olika åsikter om "gränsen" mellan arkologin och Gaia.

Min nuvarande tanke är att det finns utblåsta, oskyddade delar av arkologin, framför allt kring markplan. De förstördes i korporationskrigen och är idag ungefär den sorts gränsland jag får för mig att du talar om. Under Koalitionens ledning arbetar megakorporationerna för att pressa tillbaks Grönskan, som letat sig in och tagit rot under de år sektionerna stod obevakade.

Simon said:
Också viktigt är att inte all volym inom arkologin används effektivt, utan att det finns slum, övergivna delar och så vidare, men det tror jag du redan har pratat om.
Absolut. Jag tänker mig slum framför allt nedåt; under marken där man producerar närings-slemmet, där ljuset inte längre når för att ljusschakten rasat igen, där bor samhällets avskräde. Tekniskt sett äger olika megaföretag själva slemfarmerna, men kontrollen finns egentligen bara där - det finns ingen patrullerande poliskår, så att säga. Kriminalitet och gäng, och allt det där.

Sedan givetvis områden högre upp också. Alla områden som förlorats av någon megakorporation i kriget är ju öppen för nya bosättningar; från underliga kulter, anarkistiska gäng och så vidare.

Dharkos

Veteran
En fördel med de raka sidorna är ju dock att du skulle kunna montera flera stycken till ett modulbygge som inte är kvadratiskt ifall man behöver mer plats.

/Dharkos

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har funderat en hel del på inomhusmiljöerna och arkologin som helhet.

Jag tänker mig att det är mörkare längre ner, för ljusschakten delas också upp i våningar av genomskinliga tak, och när taken inte städas så når ljuset inte hela vägen ner.

Jag tänker att det finns artificiellt regn, för i vissa områden är det billigare att pumpa runt vatten än att anställa gatusopare. Det blir inte lika rent, såklart, men man får bort det värsta och dessutom kanske man får bort några av samhällets bottenskrap från gatorna - iaf tillfälligt.

Så i de nedre regionerna kan vi absolut ha mörker och regn i klassisk 80-talsstil. Neonskyltar och reklam som enda ljuskälla. 24 timmar om dygnet.

Slemfarmarna och de kriminella elementen nere i bottensektorerna vaknar i märker, går till jobbet i mörker, jobbar i mörker, kommer hem i mörker och går och lägger sig i mörker. Mörker och darrande lysrör bakom skitigt och grafittitäckt skyddsglas.