Jag minns inte om jag skapat en tråd om det här redan. Jag vet att jag skapade en om utforskning i stort och att skapa intressanta platser att utforska längs vägen, men om jag skapat en specifikt om förberedelser så hittar jag den iaf inte nu.
Min tanke är att göra modulen om expeditioner ganska matig, och där ska givetvis ingå ett kapitel om förberedelser. SL förbereder ju genom att hitta på mål för expeditionen (det är också en grej jag funderar på; hur man konstruerar och klassificerar mål... det kommer kanske en tråd om det också) och rita upp en karta och hitta på platser längs vägen, hinder etc. Men hur förbereder spelarna?
Jag tänker mig att en expedition behöver ha med sig en massa saker, och att spelarna kan involveras i detta. De kan ges en budget, en katalog med prylar och instruktioner om ungefär vilken sorts terräng de kan tänkas vänta sig. Jag tänker mig att man för att skapa lite spänning i det hela kan säga att de krediter som blir över när expeditionen är utrustad tillfaller dem som bonus...
Kan det funka? Jag är också lite sugen på att bry mig om vikt och sådant, eller iaf begränsa vad rollpersonerna kan ta med sig. Ett enkelt system skulle kunna se ut såhär:
Föremål viktklass 1 är ficklampor, rep, hjälmar, pistoler och annat man lätt kan ha i handen. En rollperson kan spänna på sig kanske 5-10 sådana utan större problem.
Föremål viktklass 2 är tält, drönarflygare, kommunikationsstationer, större vattenrenare, elgeneratorer, solceller. En rollperson kan kånka runt på kanske 1-2 sådana i form av en ryggsäck eller så.
Föremål viktklass 3 är motorcyklar, brofästen och annat ingen människa normalt kånkar runt på i en vildmark.
För att bära mer kan rollpersonerna ta med sig bärrobotar a' BigDog eller svävarplattformar eller rentav ha med sig en stor terränggående APC. Alla dessa har en energikostnad per dygn och begränsningar i hur de kan transporteras när det dyker upp miljöhinder. Samt en lastkapacitet av något slag.
Jag har också bestämt att det finns "döda zoner" dit Grönskan av någon anledning inte tycks nå. En del är människoskapade; man har eldbombat all växtlighet åt helvete. Rollpersonerna flygs (till viss kostnad) ut till den döda zon som ligger närmast deras uppdragsmål, och får därefter klara sig själva.
För de spelare som inte gillar den här sortens pill kan man såklart konstruera "standardpaket" som det bara är att köra på om man vill.
Min tanke är att göra modulen om expeditioner ganska matig, och där ska givetvis ingå ett kapitel om förberedelser. SL förbereder ju genom att hitta på mål för expeditionen (det är också en grej jag funderar på; hur man konstruerar och klassificerar mål... det kommer kanske en tråd om det också) och rita upp en karta och hitta på platser längs vägen, hinder etc. Men hur förbereder spelarna?
Jag tänker mig att en expedition behöver ha med sig en massa saker, och att spelarna kan involveras i detta. De kan ges en budget, en katalog med prylar och instruktioner om ungefär vilken sorts terräng de kan tänkas vänta sig. Jag tänker mig att man för att skapa lite spänning i det hela kan säga att de krediter som blir över när expeditionen är utrustad tillfaller dem som bonus...
Kan det funka? Jag är också lite sugen på att bry mig om vikt och sådant, eller iaf begränsa vad rollpersonerna kan ta med sig. Ett enkelt system skulle kunna se ut såhär:
Föremål viktklass 1 är ficklampor, rep, hjälmar, pistoler och annat man lätt kan ha i handen. En rollperson kan spänna på sig kanske 5-10 sådana utan större problem.
Föremål viktklass 2 är tält, drönarflygare, kommunikationsstationer, större vattenrenare, elgeneratorer, solceller. En rollperson kan kånka runt på kanske 1-2 sådana i form av en ryggsäck eller så.
Föremål viktklass 3 är motorcyklar, brofästen och annat ingen människa normalt kånkar runt på i en vildmark.
För att bära mer kan rollpersonerna ta med sig bärrobotar a' BigDog eller svävarplattformar eller rentav ha med sig en stor terränggående APC. Alla dessa har en energikostnad per dygn och begränsningar i hur de kan transporteras när det dyker upp miljöhinder. Samt en lastkapacitet av något slag.
Jag har också bestämt att det finns "döda zoner" dit Grönskan av någon anledning inte tycks nå. En del är människoskapade; man har eldbombat all växtlighet åt helvete. Rollpersonerna flygs (till viss kostnad) ut till den döda zon som ligger närmast deras uppdragsmål, och får därefter klara sig själva.
För de spelare som inte gillar den här sortens pill kan man såklart konstruera "standardpaket" som det bara är att köra på om man vill.