Nekromanti [Rotsystem] Att förbereda en expedition

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag minns inte om jag skapat en tråd om det här redan. Jag vet att jag skapade en om utforskning i stort och att skapa intressanta platser att utforska längs vägen, men om jag skapat en specifikt om förberedelser så hittar jag den iaf inte nu.

Min tanke är att göra modulen om expeditioner ganska matig, och där ska givetvis ingå ett kapitel om förberedelser. SL förbereder ju genom att hitta på mål för expeditionen (det är också en grej jag funderar på; hur man konstruerar och klassificerar mål... det kommer kanske en tråd om det också) och rita upp en karta och hitta på platser längs vägen, hinder etc. Men hur förbereder spelarna?

Jag tänker mig att en expedition behöver ha med sig en massa saker, och att spelarna kan involveras i detta. De kan ges en budget, en katalog med prylar och instruktioner om ungefär vilken sorts terräng de kan tänkas vänta sig. Jag tänker mig att man för att skapa lite spänning i det hela kan säga att de krediter som blir över när expeditionen är utrustad tillfaller dem som bonus...

Kan det funka? Jag är också lite sugen på att bry mig om vikt och sådant, eller iaf begränsa vad rollpersonerna kan ta med sig. Ett enkelt system skulle kunna se ut såhär:

Föremål viktklass 1 är ficklampor, rep, hjälmar, pistoler och annat man lätt kan ha i handen. En rollperson kan spänna på sig kanske 5-10 sådana utan större problem.
Föremål viktklass 2 är tält, drönarflygare, kommunikationsstationer, större vattenrenare, elgeneratorer, solceller. En rollperson kan kånka runt på kanske 1-2 sådana i form av en ryggsäck eller så.
Föremål viktklass 3 är motorcyklar, brofästen och annat ingen människa normalt kånkar runt på i en vildmark.

För att bära mer kan rollpersonerna ta med sig bärrobotar a' BigDog eller svävarplattformar eller rentav ha med sig en stor terränggående APC. Alla dessa har en energikostnad per dygn och begränsningar i hur de kan transporteras när det dyker upp miljöhinder. Samt en lastkapacitet av något slag.

Jag har också bestämt att det finns "döda zoner" dit Grönskan av någon anledning inte tycks nå. En del är människoskapade; man har eldbombat all växtlighet åt helvete. Rollpersonerna flygs (till viss kostnad) ut till den döda zon som ligger närmast deras uppdragsmål, och får därefter klara sig själva.

För de spelare som inte gillar den här sortens pill kan man såklart konstruera "standardpaket" som det bara är att köra på om man vill.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
När mina spelare skulle rusta sig för en expedition uppför Kongofloden så fick de förutom alla förnödenheter och sånt också intervjua lite folk som var intresserade av att följa med på expeditionen av olika anledningar, en del dolda. Alla hade nån fördel som man direkt såg kunde användas under färden, en del hade också en väldigt tydlig nackdel som kunde förhindra expeditionen, t.ex att det tekniska snillet hade astma och var stor och klumpig. En el hade också dolda nackdelar som kunde komma att visa sig under resan om spelarna nu hamnade i en sån situation där den nackdelen skulle kunna visa sig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ape of Wrath;n101184 said:
När mina spelare skulle rusta sig för en expedition uppför Kongofloden så fick de förutom alla förnödenheter och sånt också intervjua lite folk som var intresserade av att följa med på expeditionen av olika anledningar, en del dolda. Alla hade nån fördel som man direkt såg kunde användas under färden, en del hade också en väldigt tydlig nackdel som kunde förhindra expeditionen, t.ex att det tekniska snillet hade astma och var stor och klumpig. En el hade också dolda nackdelar som kunde komma att visa sig under resan om spelarna nu hamnade i en sån situation där den nackdelen skulle kunna visa sig.
Det där gillar jag skarpt. Jag får fundera lite på hur det kan göras till ett system; att bara ha en lista med 20 färdiga personer med för- och nackdelar känns ju lite B och som att det lätt tar slut. Kanske listor med exempel på för- och nackdelar? Kanske ett system där rollpersonerna får ange vad för kompetens de söker, och SL bestämmer en öppen och/eller en dold nackdel och genererar en person on the fly?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n101192 said:
Det där gillar jag skarpt. Jag får fundera lite på hur det kan göras till ett system; att bara ha en lista med 20 färdiga personer med för- och nackdelar känns ju lite B och som att det lätt tar slut. Kanske listor med exempel på för- och nackdelar? Kanske ett system där rollpersonerna får ange vad för kompetens de söker, och SL bestämmer en öppen och/eller en dold nackdel och genererar en person on the fly?
Det jag genast såg framför mig var något jag tror är inspirerat av Caroline Death Crawl, där man drar och parar ihop ett fördelskort och ett nackdelskort. Något som sedan kan utvecklas med ett "kroppskort" (alltså nått beskrivande som "lång och tjock", "Kort och atletisk" "rund och hårig") och kanske ett humörkort (Glad och vänskaplig, butter men omtänksam...).

Vissa av "nackdelarna" skulle ju kunna vara "ingen särskild nackdel", för att hindra spelarna från att omgående dömma ut alla som inte har en uppenbar nackdel =)

Bara fritt spånande, medan jag väntar på att en fil skall laddas upp i filsystemet. Det är inte så genomtänkt.