Nekromanti [Rotsystem] - Cyberware och utrustning?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag funderar lite på det här med cybernetik...

Kort om spelet:
Grön postapokalyps plus retrocyberpunk. Rollpersonerna är frilansande problemlösare som i utbyte mot licens också ibland får göra regeringsuppdrag. Man bor i en jättestor stad som typ är en enda stor byggnad, alltså en arkologi. Utanför arkologin har Gaia tagit över allt. Gaia är ett bortommänskligt medvetande som formats av en massa växtlighet som fått telepati via radiovågor. Naturen är med andra ord ond och dålig.

Teknologimässigt har vi legat bättre till tidigare; man kunde 3D-skriva ut mat och allt var trådlöst. Nu är vi tillbaks i trådad och välskyddad teknologi (alltså tjocka sladdar till allting), internet är ett minne blott (allt är små separata nätverk).

Jag vill ju att det här trots allt inte ska vara något supercinematiskt actionlir. Inte så mycket Ghost in the Shell, liksom, med over-the-top-ninjaaction i första hand. Även om jag givetvis inte kan utesluta existensen av techno/cyber/företagsninjas.

Men, vad skulle man kunna tänka sig?

Ryggrad - har ett antal slots för saker som extra lagringsutrymme och så.
Arm/armar - ger mer styrka, kräver ryggrad. Kanske upptar mjukvaran för att styra armarna en "slot" i ryggraden?
Inbyggda vapen - i armarna, kanske?
Cyberögon - för att sikta med? IR? Flera olika, kanske?
Käkar - jävelvasst bett?
Cyberjack - man kan koppla in sig mot VR-terminaler.
Hudpansar - mindre rörlighet, men man har alltid rustning på sig.
Ben - hoppa skitlångt, kräver ryggrad.

Vad kan man mer tänka sig... Inbyggda första hjälpen-grejer, CSI-kits? Jag har några cyberpunkrollspel att stjäla saker från (Eclipse Phase, Mutant RYMD, Interface Zero, Ex Machina, Neotech 1...) men jag tar gärna emot idéer och förslag på cybersaker.

Jag har egentligen inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med uploading och sånt. Hur mycket transhumanism kan man komma undan med? Jag tänker mig att det kan finnas, men dels att den filosofiska frågan kring det inte alls är lika "löst" som i Eclipse Phase och där man dels är jävligt paranoid när det gäller det digitala och så. Så det är inte som att de flesta springer runt och byter kroppar till höger och vänster...

God45

#PrayersForBahakan
Re: [Rotsystem] - Cyberware?

Jag har alltid gillat tanken på extra minnesbanker och neurologiska fixar. Som Dyslexi fixaren de smugglar saker i i Johnny mnemonic. Jag bara gillar tanken på att man kan koppla sitt närminne till Wikipedia eller så och få en massa kunskap om ett ämne snabbt och tillfälligt. Tex "I know how to fly a helicopter/Kung-fu" scenerna i Matrix filmerna

krank

Jag funderar på det här med utbytbara program och kunskaper.

Det vore ju lite coolt med mjukvaru-slots och så; men samtidigt vill jag inte att det ska leda till att alla är bra på allt alltid eftersom det ju bara är att byta ut sin mjukvara.

Så det behöver ligga hinder ivägen...

Jag undrar om det inte ska vara lite som att ladda ner mjukvara på 90-talet. Man får inte alltid tag på senaste versionen, olika saker finns givetvis på olika nätverk och ges ut av olika företag, oftast får man bara hem irriterande trialware-versioner och om man laddar ner crackade versioner är det väl en 50/50 att man får med ett virus eller sju...

Hur man representerar det mekaniskt utan att landa i enorma listor med mjukvaror vet jag inte, men jag har lite tankar om en (ganska kort) lista över nackdelar, och att all mjukvara har just nackdelar. Och för nackdelarna får man tärningar att använda i olika situationer. Exempel på nackdelar blir då saker som "virus", "trialware", "lågkvalitativt", "illegalt".

krank

Jag tänkte lite idag.

Implantatdator: en liten motsvarande handdator eller smartphone som är inopererad. Den ligger ganska nära huden för att kunna uppgraderas eller bytas ut. Den projicerar data på interface på armen eller andra ytor, eller speciella glasögon som kopplas in via sladd. Med en implantatdator kan man använda databanker. Har plats för 1-2 databanker.

Neuroimplantat: "Datorn" är ens hjärna, och hjärnan har en massa små spröt i sig som läser av saker och tolkar till maskinkod. Med neuroimplantat kan man använda färdighetsbanker och databanker, men nackdelen är att om man råkar ut för ett hackningsförsök så är man liksom rökt. En implantatdator kan krascha och brinna och man överlever; har man neuroimplantat kan det gå väldigt åt helvete. Därför ser de med neuroimplantat till att ha riktigt jävlig military-grade svart is om de kan.

Databanker: Typ som wikipedia, eller kanske mer som de gamla ordböcker man kunde köpa på CD-rom. Eftersom internet inte längre finns som globalt nätverk får man förlita sig på sånt här istället.

Färdighetsbanker: Förmågor; tänk Neo som snabblär sig Kung Fu. Så länge du har relevant databank har du också tillgång till färdigheten den ger.

Is: Brandväggar och andra skyddsprogram.

Cyber-ryggrad: Förstärker skelettstruktur i överkroppen, och medger 3-4 data- eller färdighetsbanker eller is. Nackdel: Kan låsa sig.

Trimmat nervsystem: Snabbare rörelser. Nackdel: Klumpighet, svårt med finmotoriken.

Cyberarmar: Starka. Nackdel: kan låsa sig.

Tanke om graderingar: Normalgrad, företagsgrad, militärgrad. Normalgrad har 1:a fördel och nackdel, företag kan ha 2 fördelar och en nackdel, militärgrad kan ha tre fördelar och en nackdel, eller två fördelar och ingen nackdel. Företag och militärgrejer får man via spel och kontakter, och innebär den inbyggda nackdelen att företaget eller militären får stoppa skrot i dig, som du inte vet om du kan lita på riktigt, framför allt inte om du nån gång skulle vända dig mot dem...

Som sagt tidigare tänker jag mig att alla cybergrejer har nackdelar, som inte alltid är regelmekaniska i traditionell mening. Det kan röra sig om mjukvara som har virus eller DRM cyberkroppsdelar som låser sig. Jag tänker mig att misslyckade slag i vilka man använt cyberdelen innebär att SL kan aktivera grejens nackdel.

krank

En annn grej; jag tänker mig definitivt att det finns kosmetisk cyberware, och dessutom stora communities som testar gränser eller som har som grej att bygga om sig på mer eller mindre groteska vis. Att typ ge sig Mojo-liknande spindelben är inte så praktiskt "i fält", men passar bra om ens mål är att se fucking creepy ut. Så jag tänket mig helt klart att SLP:er kan ha alla möjliga opraktiska cybergrejer för sig.

Simon

Swashbuckler

krank said:
En annn grej; jag tänker mig definitivt att det finns kosmetisk cyberware, och dessutom stora communities som testar gränser eller som har som grej att bygga om sig på mer eller mindre groteska vis. Att typ ge sig Mojo-liknande spindelben är inte så praktiskt "i fält", men passar bra om ens mål är att se fucking creepy ut. Så jag tänket mig helt klart att SLP:er kan ha alla möjliga opraktiska cybergrejer för sig.
Coolt.

Kaffe å Cigg

Veteran

krank said:
Jag funderar lite på det här med cybernetik...

Men, vad skulle man kunna tänka sig?

Ryggrad - har ett antal slots för saker som extra lagringsutrymme och så.
Arm/armar - ger mer styrka, kräver ryggrad. Kanske upptar mjukvaran för att styra armarna en "slot" i ryggraden?
Inbyggda vapen - i armarna, kanske?
Cyberögon - för att sikta med? IR? Flera olika, kanske?
Käkar - jävelvasst bett?
Cyberjack - man kan koppla in sig mot VR-terminaler.
Hudpansar - mindre rörlighet, men man har alltid rustning på sig.
Ben - hoppa skitlångt, kräver ryggrad.

Vad kan man mer tänka sig... Inbyggda första hjälpen-grejer, CSI-kits? Jag har några cyberpunkrollspel att stjäla saker från (Eclipse Phase, Mutant RYMD, Interface Zero, Ex Machina, Neotech 1...) men jag tar gärna emot idéer och förslag på cybersaker.
Förslag på cyberattiraljer:
Cyberhand med press.. eller alltså en hydraulisk press i handen, som klämmer ihop långsamt men inte släpper förrän innehavaren vill och tillräckligt stark för att mosa (krama ihop) en metallklump som mjukt franskbröd...

Cyberögon med mörkersyn e ju coolt, men kanske lite dyrt. En budgetvariant kan ju vara att ha en strålkastare monterad på axeln. Dessutom kan den användas till att blända fiender med.

Elektrodnät i handen som kan användas som en chockbatong... (?)

Inbyggd sköld: Sköldram fälls ut ur underarmen och ett kraftfält startas i ramen...

Förstärkt luktsinne, kanske i kombination med gasmask...

Hörselkåpor: som täcker öronen. Gör att man kan rikta sin hörsel, förstärker "vanliga" ljud och skyddar mot skarpa knallar (liknande hörselskydd som finns redan nu, fast bättre).

Vad jag kommer på nu, kanske något kan vara användbart...

krank

Jag tänkte på en droginjektor; även den kan naturligtvis ha ett antal "slots" för olika droger. Jag tänker mig att man kan ha både saker som är rent rekreativa, läkedroger och "aggro"- droger. Sedan nån snygg mekanik för beroende på det...

Fundering om nackdelar och mjukvaror och grejer: Jag tänker mig att det mesta, t.ex. cyberarmar, behöver ett "styrsystem" som tar upp slots. Om man har en cybrad ryggrad har man då, säg, fyra slots. Har man cyberarmar med inbyggda vapen blir det två slots som måste användas till styrsystemen.

Om man misslyckas med cyberarms-styrka tänker jag mig att NÅGOT går fel. Armen man lyfter med låser sig (specialnackdel just för cyberarmar), eller så kanske styrsystemet ballar ur. Och styrsystemet har samma nackdelar som annan mjukvara, dvs den kan vara trialware, buggig, ha virus... Om man då skaffat dubbla styrsystem så kan man låta backuppen ta vid, annars måste man spendera en stund med att meka.

Hmmm... Tanke om eskalering: Misslyckas med cyberarmarna, styrsystemet får ta smällen. Armarna kan fortfarande användas. Väljer man då att använda cyberarmarna igen så innebär det att "felet" sprider sig, och ryggradens nackdel aktiveras. På så vis kan man envisas med att fortsätta även efter att ens system börjr gå åt helvete, men då kommer också systemen att gå mer och mer åt helvete...

krank

Om vapen:

Pistol och gevär gör samma skada, dvs 2x lyckade slaget.

Pistol har fördelen "kan gömmas", gevär har fördelen "längre räckvidd".

Automatvapen har fördelen "gör två skador vid träff", eller något liknande.

Prickskyttegevär har fördelen "jävligt lång räckvidd" men nackdelen "otympligt".

Typ så tänker jag; utrustning får specifika undantagsregler i form av för- och nackdelar.

Och givetvis ska det finnas styrsystem man kopplar från vapen till sin interna dator eller neuronät (med kabel!). Då får man dock nackdelarna som gäller med alla cybernetiska styrsystem...

Jag vet inte, är det här överhuvudtaget begripligt? Jag ska försöka skriva ihop ett dokument i gdocs som strukturerar upp det lite mer...

krank

Jag har börjat samla lite tankar här:

https://docs.google.com/document/d/1bqP_sS4_b_wouTiCamEPVm8wKSjXB8ttNaQ-n2GtYtA/edit?usp=sharing

Där kommer jag också att fylla på med cyberware allt eftersom; längst ner har jag en lista över grejer jag hittat i t.ex. Mutant RYMD och som jag ska kolla på och bestämma för/nackdelar till.

En viktig fundering: Räcker det med att låta allt ha för/nackdelar och risker, eller ska jag låta cybernetik och sånt kosta någon form av poäng under rollpersonsmakandet också?

Kanske rentav köra den traditionella vägen och ha pengar som något slags "sekundära poäng", dvs att man först får poäng att köpa rollpersonens kompetens för, och sedan pengar att köpa utrustning för...

krank

Sereg said:
Utbildning kostar pengar. Varför inte ha en startsumma som spelaren kan köpa utrustning, cybertech och färdigheter för?
Nackdelen med alla såna system är balansering. Jag har skjutit det problemet framför mig hittills... Jag är dessutom inte helt förtjust i att man då i princip påstår att alla kunskaper kommer via köpta utbildningar, vilket jag inte riktigt, öh, köper (pun intended).

Men jag ska definitivt fundera på saken. I speltestet imorgon tänker jag köra det gamla "sätt ut ungefär så mycket som ni tycker känns lämpligt"- systemet för balans och ser var vi hamnar.

Troberg

Sinister eater
Just det där med balansering av cybernetik är ett problem.

Pengar är ingen vidare lösning, för då kommer speltillfällena snart att handla om att samla pengar till coolaste cybernetiken.

Humanity-grejan som de körde i Cyberpunk kändes väldigt konstlad och påhängd.

Den lösning jag valt, som inte är perfekt, men bättre, är att man får välja om man vill betala karaktärspoäng eller inte. Betalar man så får man bra grejor som garanterat funkar. Betalar man hälften så får man grejor av okänt ursprung som har en risk att vara problematiska. Betalar man inte alls så får man något av skräpkvalité som troligen innehåller buggar. Tex: "Det här chippet gör dig till en skitbra racerförare. Använd det inte på natten bara, då fnattar det och gör en skarp vänstersväng ibland.". Antagligen känner man inte till buggarna förrän man "upptäcker" dem.

Spelmässigt så kan man se det som att man utnyttjar sina kontakter för att få bra stuff, därav poängkostnaden.

krank

Troberg said:
Den lösning jag valt, som inte är perfekt, men bättre, är att man får välja om man vill betala karaktärspoäng eller inte. Betalar man så får man bra grejor som garanterat funkar. Betalar man hälften så får man grejor av okänt ursprung som har en risk att vara problematiska. Betalar man inte alls så får man något av skräpkvalité som troligen innehåller buggar. Tex: "Det här chippet gör dig till en skitbra racerförare. Använd det inte på natten bara, då fnattar det och gör en skarp vänstersväng ibland.". Antagligen känner man inte till buggarna förrän man "upptäcker" dem.
Den lösning jag skissat på ovan är ju en liknande: Saker som finns på konsumentmarknaden har en fördel och en nackdel. Nackdelen aktiveras om man misslyckas med ett tärningsslag med prylen. Envisas man med att fortsätta använda den efter att nackdelen aktiveras så sprider det sig till övriga system som också börjar fnatta, ett efter ett.

Saker som finns tillgängliga för "corporate ninja"_ typer och andra som kan betala E-creds för sina prylar kan få saker med en fördel och ingen nackdel, eller två fördelar och en nackdel. Och military grade kan tänkas vara ytterligare ett steg upp, så att säga.

Jag gillar ditt exempel! Ska helt klart utöka listan med nackdelar med random skit i samma stil.

EDIT: Och jag ogillar också humanitylösningar. Det här ska ju inte vara ett tekniknegativt spel, tvärtom ska det vara naturfientligt och teknikpositivt. Och "humanity" och annat känns ju mest som en ideologisk grej från spelskaparnas sida, åtminstone för mig som ligger åt det transhumanistiska hållet.

Cybot

Mest spelbar
Inbyggda kemsensorer i fingrarna (ger uppgifter om någonting är giftigt och ett visst hum om hur det smakar bara genom att röra det).
Nackdel: Sämre känsel i fingrarna (minus på att klättra, lättare att bli avväpnad). Information som ingen människa borde ha. Du vet på ett ungefär hur allting skulle smaka, även andra människor eller insidan på en handske.

krank

Cybot said:
Nackdel: Sämre känsel i fingrarna (minus på att klättra, lättare att bli avväpnad). Information som ingen människa borde ha. Du vet på ett ungefär hur allting skulle smaka, även andra människor eller insidan på en handske.
Also tänkbara nackdelar: Hyperkompensation, förlorad kontroll...

Tyr

Hero
krank said:
Glitchy (bättre namn!) - cybernetiken aktiveras eller avaktiveras slumpmässigt och blir svårkontrollerad.
Oberäknelig

Andra potentiella nackdelar:
Okompatibel - Hamnar lätt i konflikt med annan mjukvara och får sådan att krascha.
Tidsfördröjning - cybernetiken överbelastas lätt vilket leder till dålig responstid.

krank

Cybot said:
Buggig är väl också ett ord som skulle kunna fungera.
Mjao, fast jag har gärna ett ord som handlar om själva hårdvaran; buggig har jag redan som nackdel till mjukvaran som styr cybernetiken...

"Glapp i kontakten"? =)