Nekromanti [Rotsystem] - Det första äventyret, en skiss...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Att bygga rollspel man inte kan skriva äventyr är såklart värdelöst. Dessutom är det bra att kunna speltesta. Därför har jag skissat ihop ett litet äventyr till Rotsystem. Det är dock i stort behov av utbyggnad.

SPOILER för min spelgrupp och alla som ev. vill speltesta spelet såhär i början!

Men, ungefär såhär har jag tänkt:

Förberedelser
Rollpersoner skapas, världen förklaras. Premissen är att rollpersonerna är frilansande problemlösare i ett samhälle som håller på att förfalla. De jobbar både åt privata aktörer och åt den koalitionsregering som försöker hindra Grönskan från att ta över.

Inledning/krok
Rollpersonerna får ett uppdrag från sin kontakt inom koalitionsregeringen. Jag tänker mig att de inte får se personens ansikte; de förs till en ganska anonym adress där de får samtala med en person vars ansikte digitalt suddats, via någon form av VR/AR-system.

Uppdraget ser ut såhär: En av direktörerna i megaföretaget Sigmatechs styrelse har dött, och hela området kring hans kontor har spärrats av och satts i karantän. Detta intresserar naturligtvis koalitionsregeringen. Sigmatech är bråkiga och förhalar det hela. Nu vill regeringen att rollpersonerna ska undersöka saken, gärna diskret, och lämna rapport om 1) hur VD'n dog och 2) varför Sigmatech är så osamarbetsvilliga. Om de stötter på något Grönskerelaterat hot har de naturligtvis rätt att neutralisera hotet.

Inbrott
Första delen får exemplifiera det här med öppna "heist"- uppdrag. Jag ritar kartor över de våningar rollpersonerna ska försöka ta sig in i, med säkerhetssystem och hinder och rutiner och grejer. Sedan får rollpersonerna rekognosera och hitta egna lösningar på hur de ska ta sig förbi vakter/larmsystem/etc. Jag ser också till att ha en lagom mängd oväntade händelser i bakfickan, t.ex. saker som brytar rutinen och så.

Någon som har förslag på intressanta hinder i ett sådant uppdrag?

Brottsplatsundersökning
Väl inne handlar det mer om att undersöka brottsplatsen. Förhoppningsvis har rollpersonerna tänkt efter lite och har på sig skyddsdräkter när de ska in i ett karantänområde...

Nå; på brottsplatsen kan de hitta blodsplatter, allmän info om chefen (vad hans fru heter, etc), och annat. Allt tyder på en strid, men det finns inga tecken på att någon mer än chefen varit i rummet.

Blodet, om det analyseras, innehåller spår av klorofyll...

Genom infon om chefen kan de ta sig in i hans dator, vilket dels ger dem en lista med projekt han ledde och hur pengar och budget balanserats. Väldigt mycket har rensats, men inte allt. Säkerhetskamerorna har wipeats, men backupperna finns fortfarande i lokal cache. Rollpersonerna behöver bara ta sig till cachens fysiska plats... Och då ta sig förbi vakter och säkerhetssystem, igen.

De kan också få undersöka chefens kropp, som har ett hål i bakhuvudet. Han verkar dock inte ha skjutits...

Det som egentligen hänt: Chefen har tagits över av Grönskan via pollen, i samband med att företaget satte upp ett labb utanför arkologin, uppe i en av byggnaderna som sticker ut från dess tak. Grönskan har fått honom att kanalisera enorma summor in i projektet.

Och givetvis vill Sigmatech inte att koalitionsregeringen ska få reda på att de har ett illegalt labb, much less ett illegalt labb de nu tappat kontakt med...

Idéer om ledtrådar som skulle kunna leda till de slutsatserna, eller till andra slutsatser är välkomna.

Utforskning
Naturligtvis ska rollpersonerna också ta hand om själva problemet! De får utrusta sig på lämpligt vis och sedan ta sig upp i tornet. Utsida eller insida? Hursomhelst, i slutänden behöver de spränga labbet. Det är fyllt av äckliga övertagna växtzombie-forskare och kanske en och annan skum monstervarelse.

Det här är delen som är mest skissartad. Jag funderar på att helt enkelt göra kartor här också. Fundera på hur stället ser ut och hänger ihop, skapa några monster, och fundera på hur de borde reagera på saker. Vad är mer bra och viktigt att tänka på när man konstruerar "old-school" / SEG-utmaningar?

Så; målet här är alltså att både få med heist, brottsplatsundersökning och utforskning/överlevnad i ett och samma äventyr.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om brottsplatsen:

- Jag tänker mig att det är kallt, med små sporer och grejer överallt. Växande mögelmossa i hörnen. Blått nödljus av något slag.
- Jag funderar på om inte kroppen rentav är kvar, och att en av grejerna som kan komplicera för RP är att det är ett "bodybag"-team på ingång.
- Tanken är alltså att direktören är död för att infektionen i honom gick för långt, och dödade honom. Hålet i bakhuvudet är inget utgångshål för något vapen, utan det som fanns i hans skalle exploderade utåt, typ. Som en sån där äcklig svamp som styr myrors beteende. Tecknen på strid beror på att direktören fick väldigt, väldigt ont mot slutet...

Ledtrådar... Blodsplatter på väggarna, inte bara bakom huvudet. Splattret kan få antyda att han fick upprepade skador, även om det bara syns en. Dessutom att han stod upp när den dödande skadan kom. Några arkivskåp fyllda av typ disketter (eller liksom, något futuristiskt motsvarande) som man kan kolla igenom, och läsa av när man gissat hans lösenord (som är hans frus namn). Ballistik kan säga att såret i bakhuvudet inte är ett skottsår. Jag kan nog kolla på undersökande-färdighetslistan här och försöka hitta på fler ledtrådar...