[Rotsystem] Det här med baksidestext

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
1670843937000.png

Jag har just skickat Rotsystem-modulen "Alla kungens hästar, alla kungens män" till provtryck. Än finns möjlighet att nojja över och ändra saker…

Så en av de saker jag ännu inte inhämtat speciellt mycket korr på är baksides-blurben.

Nu vet jag inte hur viktig sådan är egentligen, men jag tänkte ändå inhämta lite smakråd… Ni har på er tills jag fått hem provtrycket =)

Såhär ser det ut just nu:

Alla kungens hästar, alla kungens män…​
Vem vill leva för evigt, egentligen? Väldigt många, visar det sig. När en högt uppsatt chef jagar odödlighet dras rollpersonerna in i en härva av intriger, mord och artefakter från Det Gröna. Varför vill någon mörda Pelopia Millenkamp? Vilken roll spelar den mystiska robotskallen? Och vad har allt det här att göra med uploading – den mytomspunna teknologi som gör det möjligt att skapa digitala kopior av mänskliga medvetanden?​
Den här modulen innehåller:​
  • Tre matiga äventyr, som hänger ihop i en gemensam större berättelse.
  • Ny teknologi: uploading! Information om tekniken och dess samhällspåverkan, samt flera äventyrsfrön.
  • Flera nya organisationer, med styrkor, svagheter, agendor, platser och tongivande personer.
  • 39 återanvändbara spelledarpersoner utspridda över de tre äventyren – alla med personliga mål, rädslor och relationer.
Jag funderade på ifall jag borde nämna något om illustratören Steven Austin också, att han numera är 2000AD-tecknare och gör Judge Dredd… Lite rennommésnyltning sådär. Men jag vet inte om det är en bra idé eller hur det skulle kunna göras på ett bra sätt. Eller ens om man får använda 2000ADs varumärke sådär…

Rickard

Urverk speldesign
Tyckte texten var bra, alltså både inspirerande och information. Förutom början.

Titeln säger mig ingenting, så den hade jag inte upprepat. Du ställer en fråga som du sedan negerar i nästa mening, vilket gjorde det helt meningslöst för mig att läsa frågan i första fallet (dessutom är det en Queen-låt, så det gör att jag kände att texten var mindre speciellt).

Jag hade skippat de tre första meningarna och bara direkt hoppa in i "När en högt uppsatt chef...". När jag läste om texten utan de tre första meningarna så blev jag direkt insugen i handlingen.

---

Rent grafiskt känner jag att det gråa fältet gör allting för ihopkrämpat. Hade ökat med en millimeter på båda sidor, även på framsidan "En kampanjmodul...". Hade även gjort något annorlunda med omslagsbilden på baksidan. Kanske vänt den 90 grader åt höger och täckt hela ytan?

Hade också kanske gjort någonting roligare med Urverkspelslogan. Kanske grupperat den med ISBN-koden?

DanielSchenström

Swashbuckler
Ingen åsikt om texten. Men att någon är känd för något som vad de illustrerat eller skrivit tidigare är ju vanligt att inkludera som säljargument.

Om det inte är del av den grafiska profilen skulle jag också göra något åt fältet bakom texten, antingen låta den vita linjen gå över den, eller minska hela fältet och flytta ner det till mitten och bara omgärda texten.

krank

Titeln säger mig ingenting, så den hade jag inte upprepat. Du ställer en fråga som du sedan negerar i nästa mening, vilket gjorde det helt meningslöst för mig att läsa frågan i första fallet (dessutom är det en Queen-låt, så det gör att jag kände att texten var mindre speciellt).
Just att det är en queen-låt gör mig nog inte så mycket, jag gillar ju generellt referenser. Men det blir absolut lite kaka på kaka eftersom den första meningen också är en referens. Plockar nog bort titeln.

Rent grafiskt känner jag att det gråa fältet gör allting för ihopkrämpat. Hade ökat med en millimeter på båda sidor, även på framsidan "En kampanjmodul...".
Framsidan får nog vara, men på baksidan har du rätt i att det nog behövs mer bredd/luft.
Egentligen är för övrigt fältet svart, men som vanligt visas CMYK-svart som mörkgrått…

Hade också kanske gjort någonting roligare med Urverkspelslogan. Kanske grupperat den med ISBN-koden?
Något måste absolut göras. Jag ska testa lite. Det funkade bättre och kändes mer balanserat när det var två loggor där; Urverks och Spindelkungen.

Jag har en idé om att lägga ISBN-koden och loggan på varsin sida om det svarta fältet, och eventuellt göra ISBN.rutan till mer av ett grafiskt element (t.ex. ett brett vitt band som kommer upp nedifrån och sedan svänger 90 grader in bakom det svarta fältet). Jag återkommer med experiment.

krank

Ingen åsikt om texten. Men att någon är känd för något som vad de illustrerat eller skrivit tidigare är ju vanligt att inkludera som säljargument.
Mjo. Jag funderar mest på om jag riskerar att begå något slags varumärkesintrång eller så. Vanlig upphovsrätt inbillar jag mig att jag har koll på, men inte varumärkesrätt.

Om det inte är del av den grafiska profilen skulle jag också göra något åt fältet bakom texten, antingen låta den vita linjen gå över den, eller minska hela fältet och flytta ner det till mitten och bara omgärda texten.
Att lägga den vita linjen framför tror jag absolut på, och ska fixa direkt.

Svarta fältet och vita linjen, loggan etc är väldigt lika hur de andra Rotsystem-böckerna sett ut, men de ska jag å andra sidan ganska snart också börja uppdatera och ge ut i nya versioner. Jag har ändå gjort en del andra justeringar av stilmallar och grafisk form jämfört med tidigare produkter, så det gör inte så mycket om jag gör förändringar av yttre formen också… Även om det kanske mer blir evolution än revolution.

krank

Hm. Jag hade en tanke, men jag vet inte om den blev så bra. Dels funkade det vita bandet sämre än jag trodde, dels blev det väldigt tomt där nere…

2022-12-13 19_42_04-_Omslag.indd @ 100%.jpg

Ett till experiment:

2022-12-13 19_51_17-_Omslag.indd @ 100%.jpg

Kanske… bättre? Jag gillar pilmönstret. Givetvis kan loggan linjeras mer med texten. Men jag vill bestämma mig för om jag ska ha det såhär alls först.

(Här fixade jag bakgrundstexten också. Bestämde mig för att följa @Rickard s råd till slut. Döda älsklingar, etc.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Kan inget om formgivning så mina åsikter är förmodligen av ringa värde. Med det sagt så föredrar jag den nedre, den är mer iögonfallande. Upplever att texten blivit bättre nu när den är lite nedbantad.

krank

Jag funderade på om man skulle göra den typiska retro-cyberpunkgrejen och ha lite typ stora vita blockiga scifi-siffror skrivna på tvären i vänster- och högerkolumnerna av bilden. Kanske ett band av korrumperad text eller kod med något påskägg eller två på ena sidan, och blockiga siffror på den andra.

Men jag vet inte, känns som att det skulle bli väldigt busy. Kanske för ljust? Och så kom jag inte på vilka siffror jag skulle avända; för givetvis "kan" jag inte vara ta några slumpmässiga.

Quadrante

Grisbonde
Kan inte låta bli att se det grå/svarta textblocket som en banderoll som hänger ner över sidan ...

Av de två senaste så gillar jag av någon anledning böjen vid sträckkoden framför räserpilen/stripesmärket.

krank

Testade med lite blocktext och kod:

1670960134408.png 1670960170917.png

Spontant är jag inte alls emot det. Jag kan dock inte bestämma mig för om siffror uppe eller nere är bäst. Jag testade siffror över hela; det blev inte så bra.

Testade en version med större blocktext också:

1670960298766.png

krank

All text och siffror är placeholders, ska sägas. Om jag bestämmer mig för att faktiskt göra det här (vilket jag lutar åt) så kommer jag såklart att vilja ha siffror och text som är typ mer… betydelsebärande. Fast i semi-hemlighet då.

krank

Jag tror egentligen att jag vet vilken jag tycker är snyggast; och det är den uppe till höger med lite minde blocksiffror som är nere till vänster mot streckkods-pilen. För det blir ett tilltalande L. Den här alltså:

1670964017589.png

Men jag har också en känsla av att den är den sämsta ur läsbarhetssynpunkt, att den är mest effektiv i att dra läsarens uppmärksamhet från texten.

Hm.

Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag tror egentligen att jag vet vilken jag tycker är snyggast; och det är den uppe till höger med lite minde blocksiffror som är nere till vänster mot streckkods-pilen. För det blir ett tilltalande L. Den här alltså:

Men jag har också en känsla av att den är den sämsta ur läsbarhetssynpunkt, att den är mest effektiv i att dra läsarens uppmärksamhet från texten.

Hm.
Håller med om att den är finast. Tycker inte den drar uppmärksamheten från läsningen.

clarence redd

FrostByte Books
Jag tänker alltid att en rubrik på baksidan lockar in läsaren i texten. Första meningen - ”Vem vill leva för evigt, egentligen?” - funkar bra som rubrik, om du stryker den andra meningen och börjar löptexten med ”När en högt…”

krank

Jag tänker alltid att en rubrik på baksidan lockar in läsaren i texten. Första meningen - ”Vem vill leva för evigt, egentligen?” - funkar bra som rubrik, om du stryker den andra meningen och börjar löptexten med ”När en högt…”
Hm, jag ska kolla lite. Typsnittet jag använt har tyvärr ingen fetstilsversion, men jag har å andra sidan inga problem varken med att byta typsnitt, använda två olika eller särskilja rubriken på något annat sätt (heldraget streck, en rad med likamedtecken a' dstorutskrift…).

Testar när jag kommer hem. Med utgångspunkt i den med L:et då, som jag tror är den som börjat landa hos mig.

krank

OK, lite tester:

1671043669059.png 1671043694766.png 1671043860743.png

Spontant vill jag gilla den längst till höger, den härmar (och inverterar) rubrikstilen inuti boken. Men… I praktiken tror jag att jag föredrar den i mitten, med ett enkelt streck.

Attachments

krank

Jag är nog egentligen ganska klar, men jag fick en idé jag var tvungen att testa. Jag… gillar nog inte resultatet.

1671132769949.png