[Rotsystem] Det här med baksidestext

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Flera av förslagen ovan är bättre. Att den här ”ormen” pekar på texten blir lite besynnerligt. L-formen i förslagen ovan känns mer intuitivt rätt.
Ja, det är min slutsats också. Jag hade fortfarande nån tanke om att för mycjket uppmärksamhet drogs bort från texten och att en rejäl pil-orm kanske kunde peka vägen… Samt att jag fastnat för idén med en sån där böj-grej sedan tidigare.

Men nä, det blev inte alls bra. Värt ett försök, men inget jag går vidare med.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Ja, det är min slutsats också. Jag hade fortfarande nån tanke om att för mycjket uppmärksamhet drogs bort från texten och att en rejäl pil-orm kanske kunde peka vägen… Samt att jag fastnat för idén med en sån där böj-grej sedan tidigare.

Men nä, det blev inte alls bra. Värt ett försök, men inget jag går vidare med.
Ja, stora böjda pilar kan säkert vara bra grafiska element på vissa sidor (eller kanske ännu hellre hela uppslag?). Möjligen är de mer intressanta om man har text i dem.

Vad jag dock funderar på här är kulhålet till höger om texten. Det är onekligen också ett grafiskt element. Vad händer om du flyttar ner det en bit eller tar bort det helt? Jag ser att det förhåller sig hyfsat symmetriskt till kulhålet på framsidan, men det ser man ju aldrig när man bara tittar på baksidan. Baksidan är grafiskt fristående.

Förmodligen hade jag också knackat ner hela baksidestexten en del. Flera centimeter.

Last edited:

krank

Vad jag dock funderar på här är kulhålet till höger om texten. Det är onekligen också ett grafiskt element. Vad händer om du flyttar ner det en bit eller tar bort det helt? Jag ser att det förhåller hyfsat symmetriskt till kulhålet på framsidan, men det ser man ju aldrig när man bara tittar på baksidan. Baksidan är grafiskt fristående.
Tyvärr har jag inte tillgång till originalfilen; hela illustrationen är en enda stor lager-lös bild jag fick från illustratören typ… 2014 (det här är det alternativa Rotsystem-omslaget som jag kunde köpa loss tack vare den framgångsrika indiegogo-kampanjen back in the day).

Jag kan antagligen använda lite Photoshopmagi för att plocka bort det, ska ge det ett försök imorgon. Flytta tror jag dock blir svårt =)

clarence redd

FrostByte Books
Att flytta ner texten lite är nog en bra idé. Kulhålet stör inte mig så mycket däremot.

Om du vill testa att flytta kulhålet så finns ”magic move” i de senaste versionerna av Photoshop. Det är två ihopslingrade pilar (ligger under någon annan verktygsknapp, minns inte vilken - möjligen Healing Brush?). Man markerar området och flyttar sedan objektet med dra och släpp. Photoshop försöker sedan passa in objektet på den nya platsen så bra det går. Ibland är det faktiskt som magi!

krank

Fippel, fippel…

OK, så texten på baksidan är nedflyttad några millimeter för att linjera med ryggtexten. Kulhålet är borta; spot healing+content aware funkade OK där. Magic move ville inter riktigt ge något vettigt resultat.

Jag börjar nog bli ganska nöjd, tror jag. Skulle vara om jag fick in nå't nere till höger, men det behövs nog inte. Vill inte att det ska bli för överladdat heller.

En sak jag funderar lite på är hur tydlig undertiteln är. Jag vill ju säga vad det är (en kampanjmodul till rotsystem) och att det är första delen i en serie ("Lika bra att sluta drömma").

Tanken är alltså att nästa del blir "En kampanjmodul till Rotsystem – Lika bra att sluta drömma, del 2".

EDIT: OK, hur många olika typsnitt har jag lyckats använda på det här omslaget egentligen? Jag får det till… 9, tror jag. Det är egentligen typ 6 fler än jag egentligen är bekväm med att använda till saker, men… hey, if it works, it works.

Omslag.jpg

Provtrycket transporteras av posten: det hann inte komma fram idag så jag håller tummarna för måndag.

Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Vill bara säga att senaste postade verket här är mycket snyggare än det första. Angående undertiteln så är den inte så tydlig nu. Olika sätt att sätta emfas på den skulle vara att ge den en annan färg då all annan text är vit, ha den på separat rad eller kanske till och med ha den längst ner, helt frikopplad från den övriga texten i meningen.

Rickard

Urverk speldesign
Jag gillar inte flödet på "Vem vill leva för evigt, egentligen"? Min tanke är att kasta om det till "Vem vill egentligen leva för evigt" men det blir ändå knas, så jag testade med "Vem vill ändå leva för evigt?" så blev det snäppigare, men ändå inte rätt. Så mitt slutförslag är "Vill någon ändå leva för evigt?"

Linjen på baksidan känns inte helt rätt. Kunde ha gjort något intressantare med den genom att den får gå ned 5 mm ungefär en fyrkants avstånd innan den svarta tonplattan och sedan låta linjen löpa "nedsänkt" över plattan.

Du borde sätta "Rotsystem" längst ned på bokryggen, om du vill ha någon sorts reklam om boken skulle stå i en affär.

Testade du att lägga framsidesbilden ned på baksidan? Tror det hade skapat ett intressant öga.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
En detalfråga om innehållet i texten: om de tre matiga äventyren som hänger samman i en större berättelse är möjliga att spela som en kampanj (jag antar att det är det du menar), så borde det väl stå i texten? Syftar modulens titel på kampanjen (alltså större gemensam berättelse)? Eller är kampanj helt enkelt ett ord som inte ingår i spelets vokabulär? Det är frågor som infinner sig för mig - sett enbart till baksidestexten.

Last edited:

krank

Linjen på baksidan känns inte helt rätt. Kunde ha gjort något intressantare med den genom att den får gå ned 5 mm ungefär en fyrkants avstånd innan den svarta tonplattan och sedan låta linjen löpa "nedsänkt" över plattan.
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Pratar du om den heldragna linjen som utgår från loggan på framsidan?

Du borde sätta "Rotsystem" längst ned på bokryggen, om du vill ha någon sorts reklam om boken skulle stå i en affär.
Kan testa, men är inte säker på att det blir snyggt. Bryter också mot alla tidigare Rotsystem-bokryggar, vilket i och för sig inte nödvändigtvis är ett jätteproblem.

Testade du att lägga framsidesbilden ned på baksidan? Tror det hade skapat ett intressant öga.
Jag gillade inte resultatet av några av de tester jag gjorde.

krank

En detalfråga om innehållet i texten: om de tre matiga äventyren som hänger samman i en större berättelse är möjliga att spela som en kampanj (jag antar att det är det du menar), så borde det väl stå i texten? Syftar modulens titel på kampanjen (alltså större gemensam berättelse)? Eller är kampanj helt enkelt ett ord som inte ingår i spelets vokabulär? Det är frågor som infinner sig för mig - sett enbart till baksidestexten.
Jag tänkte att "äventyr som hänger ihop i en gemensam berättelse" är en typ av kampanj.

Som det är tänkt: "Lika bra att sluta drömma" är spelets Stora Kampanj. Denna Stora Kampanj är tänkt att bestå av (typ) tre delar, där varje del i sin tur består av 3-4 äventyr som hänger ihop, plus bindvävnad i form av äventyrfrön. Det här är den första av dessa delar; och den delen har jag döpt till "Alla kungens hästar, alla kungens män".

Jag har brottats med lite olika sätt att formulera detta som inte bara blir rörigt. Jag mottar gärna förslag, givetvis utan att lova att jag använder några av dem =)

krank

Har justerat texten lite iaf:

1671297944983.png

EDIT: Och genast insåg jag att jag borde lägga in utrymme mellan punkterna för extra tydlighet. Så, fixat!

EDIT 2: Om nån vill kolla på / citera texten så finns den här.

Jag har fått meddelande om att boken borde dyka upp på måndag, så alla kommentarer och förslag som kommer innan måndag eftermiddag kommer att tas i beaktande =)

Attachments

Quadrante

Grisbonde
Tre matiga äventyr, som hänger ihop i en gemensam större berättelse.
Tre -- äventyr som binds samman till en gemensam större berättelse "Lika bra att sluta drömma".
alt
Tre -- äventyr som hör till den större berättelsen (kampanjen) "Lika bra att sluta drömma".

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Har justerat texten lite iaf:

View attachment 10956

EDIT: Och genast insåg jag att jag borde lägga in utrymme mellan punkterna för extra tydlighet. Så, fixat!

EDIT 2: Om nån vill kolla på / citera texten så finns den här.

Jag har fått meddelande om att boken borde dyka upp på måndag, så alla kommentarer och förslag som kommer innan måndag eftermiddag kommer att tas i beaktande =)
Att kampanjen och dess titel nu finns med i texten gör det hela mycket tydligare. Jag missade först att det redan stod på framsidan. När du är klar med alltihop kan du förstås göra en samlingsvolym med lite extra fluff och illustrationer. Översätt till engelska/japanska och sälj via Kickstarter!

krank

Jag tänker skicka efter ett nytt provtryck ikväll (för att ge tryckeriet maximalt med möjligheter att ge mig boken innan nyår), och då med det här "slutgiltiga" omslaget. Förutom färgkorrigeringen – de svarta fälten är nu "rich black" vilket nog inte syns på den här bilden – så är texten uppdaterad enligt ovan och jag har lagt in ett litet "K1" på ryggen.

Tanken är att det ska stå för "Kampanjdel 1", och syftet är att när man har de olika delarna ståendes i bokhyllan ska det vara lätt att se vilken ordning de ska vara i.

Omslag.jpg