Nekromanti [Rotsystem] - En allra första layoutskiss

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Typsnitten är mycket temporära; jag gillar visserligen Exo och Droid men jag använde dem båda i >Human. Iofs inget som hindrar att jag använder dem igen egentligen.
  • Funderar på att lägga in något mer organiskt element; kanske vita rötter i det svarta fältet på vänster sida? Eller blir det för överladdat? Är det kanske rentav för överladdat redan?
  • En annan sak man kan ha det vänstra blocket till: Vertikal text, till exempel kapitelnamn.
  • Skit i typografin. Är väldigt långt från värdig sådan; jag vet att det inte ska vara indrag på första stycket till exempel.
  • Storleken är samma som för More than Human. Vilket också råkar vara samma storlek som regelböckerna till Mutant RYMD och Mutant 2089...

Attachments

krank

Tankar:
Jag skulle kunna gå åt två håll här, om jag inte känner att det här upplägget funkar.

Antingen går jag över till färg eller så och börjar försöka uppnå typ Eclipse Phase / Coriolis / annat. Texturerad bakgrund av något slag, mer avancerade grafiska element. Kollade just lite i böckerna i beginner game-boxen till Edge of the EMpire, de är inte så fula de heller.

Eller så går jag åt andra hållet, och försöker mer efterlikna typ Mutant 2089 eller RYMD eller gamla Cyberpunk v2. Plocka bort hexagonmönstret, bara använda svarta block om ens det. Blockigt och brutalistiskt liksom...

krank

Lekt lite med varianter:

Och ja, jag vet att kapitel ska börja på en högersida. Men dels har jag definitivt inte bestämt hur jag ska göra med utseende på kapitelframsidor (skulle vilja ha någon form av bild) och dels ville jag mest se hur uppslagen skulle komma att se ut...

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Just nu föredrar jag alternativ nummer 1. Jag gillar inte de där svarta strecken. Idén med alternativ 2 är däremot inte så dum. Kanske om du istället för en svart ruta mest hade en ram?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Framför allt känner jag nu, när jag tittar på det och försöker tänka mig att jag står och bläddrar i boken i affären så känns hela klabbet fruktansvärt oinspirerat.

Det där bikupemönstret i bakgrunden känns inte alls som något jag associerar till rotsystem.

Om jag spånar fritt, behåll upplägget du har nu, men texten inramad "ovanpå" bakgrunden. Men istället för bikupemönstret så kör du något slags kretsschema i bakgrunden som letar sig hit och dit över sidan. Lite som loggan var.

Jag gillar idén med vänsterspalten, för övrigt. Men jag hade nog föredraget något mer ramliknande där.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det slår mig som ytterligare idé, att jag gärna skulle se lite va en övergång från kretskort till organiska rötter, dvs på sidorna där du fokuserar mer på reglerna och sånt så har du övervägande del kretsar, men när du kommer in på fluffet och värden så övergår du mer till rötter.

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
Och ja, jag vet att kapitel ska börja på en högersida.
Det där har jag alltid tyckt vara en knasig regel som typografer hittat på för att kunna klaga på folk som gör "fel". Vad är poängen med det?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Faktiskt. Jag ser inget som helst fel i att kapitel börjar på vänstra sidan, så länge det finns en tydlig rubrik så man märker att det börjar ett nytt kapitel.

krank

Genesis said:
Det där har jag alltid tyckt vara en knasig regel som typografer hittat på för att kunna klaga på folk som gör "fel". Vad är poängen med det?
Bokens framsida är på en "högersida" per automatik, iaf i väst. När man bläddrar kommer man att se högersidor lättare.

I grunden är det helt enkelt en fråga om vana. Eftersom alla böcker gör så, så är det lättare för läsaren om man också gör så.

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
I grunden är det helt enkelt en fråga om vana. Eftersom alla böcker gör så, så är det lättare för läsaren om man också gör så.
(Jag hoppas att det är okej att diskutera det här i tråden, i och med att det är en layouttråd. Annars får väl en moderator bryta ut det.)

Fast alla böcker gör ju inte så. Inte de jag har hemma. Och jag verkar inte ensam om att tycka att det är knäppt. Några citat från nätet:

"Well, Judith Butcher seems fairly neutral on whether chapters should start on a recto or follow on. She says 'The main text (introduction or chapter 1) always starts on a right-hand page. Later chapters may start on a fresh page, or may run on, separated from the preceding chapter only by a space. If there are to be offprints of individual chapters (in the case of a contributory volume, for example), the chapters will usually start on a right-hand page.'"

"Hugh Williamson (in Methods of Book Design) doesn’t think much of the idea either:Even when the text needs to be extended rather than compressed, starting new chapters on recto pages does not tend to work well. Some chapters end recto and others verso, so the new chapter heading will sometimes face a blank verso and sometimes a full one, a variation which may puzzle the reader.
He then points out that beginning chapters on recto pages may be necessary for collections of articles (in a technical journal, say) that may also be reprinted as separate papers."

"Chapters, the first chapter should start on the next recto page. The style for the following chapters can vary. One option is to start all chapters on a recto page. This is considered formal and can leave the preceding verso page blank. Another allows for the following chapters to start on either the recto or verso leaving no blank pages. In some cases the following chapter may simply start a few lines after the end of the previous chapter. Although it is rarely done it is seen in some fiction and an occasional non-fiction book" (Från The Elements of Book Layout)

"Both right-hand (recto) and left-hand (verso) opening pages are common, and double page (double truck) openings in which both pages are used as a spread, are also used." (Från en sida som heter "The Book Designer")

krank

Det är möjligt. För min del handlar det mest om att jag tycker att det är enklast och snyggast att börja på högersida. Eftersom jag gör rollspel har jag också fler möjligheter att anpassa saker och ting genom att t.ex stoppa in bilder, så det är sällan speciellt jobbigt att fixa jämfört med hur snyggt jag tycker det blir (och hur lätt jag upplever att det är att missa en kapitelrubrik när man bläddrar igenom en bok om den har rubriker på vänstersida).

Genesis

Ni dés ni maître
Det kan jag köpa! Det är bara när man gör det med hjälp av en blank vänstersida jag tycker att det är förkastligt.

krank

Genesis said:
Det kan jag köpa! Det är bara när man gör det med hjälp av en blank vänstersida jag tycker att det är förkastligt.
Ja, urrk! Det håller jag med om. Då går jag hellre igenom kapitlet och minskar textblockens höjd med ett par rader per sida för att åtminstone få ihop kanske en halvsida text för den där sista sidan =)

krank

Okej, lite tankar och ett par timmars spelande av Prototype senare...

- Jag gillar hexagonerna, men sparar nog på dem. Kanske passar de till ett annat spel, en annan gång.

- Blocket till vänster skulle kunna få sprickor. Med typ antydan till mossa och sådant i.

- Jag gillar nog det där strecket i version 2 som kapitelnamnet står i. Om det ska vara kvar kanske det behöver antydan till sprickor också.

- Kanske någon form av organisk grunge istället för hexagonerna - typ nåt Sånt här? Eventuellt kanske det inte ens behöver gråtonas utan kan läggas som det är typ uppifrån övre högra hörnet. Om jag gör den själv kan jag dessutom kanske blanda med lite kretskort...

- Den här texturen kändes väldigt Rotsystem för mig. Jag borde dessutom kunna göra liknande grejer själv, hyfsat iaf. Är ju rätt OK på att använda PS-brushes. Dock taffligt färgseende, så vi får se.

- Jag tror hursomhelst fortfarande på det här med assymetrisk layout, att vänster och höger sida inte ser likadana ut.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, asymetriskt tycker jag är jättebra! Det gör det hela lite intressantare och passar ett spel som rotsystem väl, i min mening.