Det här är inte den första och inte den sista skissiga layoutidén jag lär presentera.
För oinsatta: Rotsystem är ett retrocyberpunkrollspel. Tjocka kablar och fet cybernetik och inbrott hos megaföretag. Dessutom finns det grön postapokalyps med överväxta ruiner och skitfarlig natur utanför megastadens murar.
Här är en tidig skiss till layout:
https://www.dropbox.com/s/9b2iqfa4d3rd0uf/Layouttest2.pdf
Det här är vad jag tänkte:
En tendens jag tycker mig se: Tidiga rollspel har enkel, lite tråkig layout utan några designelement. Sedan lärde folk sig desktop publishing och började hälla pengar på illustratörer. Då fick spelen mäktiga och inte alltid jättesnygga bårdillustrationer. Det kan funka bra (som i Mitant Chronicles IMHO) eller dåligt (som med D&D 3e's gräsliga fejkädelstenar). Vad som är bra eller dåligt är såklart upp till var och en.
De snygga spel jag gillat på, som bland annat svenska Coriolis, har bara något enkelt återkommande layoutelement högst upp och ett längst ner. Möjligen en lätt, ljus textur kring kanterna, men inget under texten eller alltför nära den. (Många spel som har tunga grafiska bårder låter texten ligga jättenära... Närmast oläsligt. Se t.ex. Interface Zero, Blue Planet).
De har möjlighet till färg på varje sida; det har inte jag. Jag tycker inte att det är värt 'et. Alltså är jag hänvisad till gråskala. Dessutom har jag prioriterat fler illustrationer framför att be någon av mina illustratörer att rita något grafiskt element, eftersom jag hade något ganska minimalistiskt i tankarna.
Därför har jag en smal svart kant högst upp, en tjockare därnere.
Jag gillar luftiga marginaler. Kanske kommer jag att ha några små "sidebar"-texter där, men oftast inte.
Typsnittet som används för rubriker och kapitelnamnet högst uppe till vänster heter Metrophobic. Jag tycker om det.
Brödtexten är satt i Minion Pro. Det ska bytas ut, eftersom jag bara vill använda typsnitt som är släppta via öppen licens (OTF-licens). Ska bara hitta en värdig ersättare som är lika lättläst...
Metrophobic har väldigt tråkiga siffror. Därför har jag använt typsnittet Orbitron till sifnummer.
Rubriknivåerna är ett experiment. Jag gillar lite "blockig" känsla, och avkapade hörn känns cyberpunk för mig.
Jag överväger att begagna mig av lite grunge-brushes för att skapa en sån där lite mer skitig bård och ge pappret lite textur. Isåfall försöker jag nog också smyga in element av växter och sådant.
Jag funderar också på om man skulle kunna texturera de svarta blocken med någon form av bark eller något annat organiskt, eller med någon form av sprickor. Det blir hursomhelst nästa steg i experimentet.
För oinsatta: Rotsystem är ett retrocyberpunkrollspel. Tjocka kablar och fet cybernetik och inbrott hos megaföretag. Dessutom finns det grön postapokalyps med överväxta ruiner och skitfarlig natur utanför megastadens murar.
Här är en tidig skiss till layout:
https://www.dropbox.com/s/9b2iqfa4d3rd0uf/Layouttest2.pdf
Det här är vad jag tänkte:
En tendens jag tycker mig se: Tidiga rollspel har enkel, lite tråkig layout utan några designelement. Sedan lärde folk sig desktop publishing och började hälla pengar på illustratörer. Då fick spelen mäktiga och inte alltid jättesnygga bårdillustrationer. Det kan funka bra (som i Mitant Chronicles IMHO) eller dåligt (som med D&D 3e's gräsliga fejkädelstenar). Vad som är bra eller dåligt är såklart upp till var och en.
De snygga spel jag gillat på, som bland annat svenska Coriolis, har bara något enkelt återkommande layoutelement högst upp och ett längst ner. Möjligen en lätt, ljus textur kring kanterna, men inget under texten eller alltför nära den. (Många spel som har tunga grafiska bårder låter texten ligga jättenära... Närmast oläsligt. Se t.ex. Interface Zero, Blue Planet).
De har möjlighet till färg på varje sida; det har inte jag. Jag tycker inte att det är värt 'et. Alltså är jag hänvisad till gråskala. Dessutom har jag prioriterat fler illustrationer framför att be någon av mina illustratörer att rita något grafiskt element, eftersom jag hade något ganska minimalistiskt i tankarna.
Därför har jag en smal svart kant högst upp, en tjockare därnere.
Jag gillar luftiga marginaler. Kanske kommer jag att ha några små "sidebar"-texter där, men oftast inte.
Typsnittet som används för rubriker och kapitelnamnet högst uppe till vänster heter Metrophobic. Jag tycker om det.
Brödtexten är satt i Minion Pro. Det ska bytas ut, eftersom jag bara vill använda typsnitt som är släppta via öppen licens (OTF-licens). Ska bara hitta en värdig ersättare som är lika lättläst...
Metrophobic har väldigt tråkiga siffror. Därför har jag använt typsnittet Orbitron till sifnummer.
Rubriknivåerna är ett experiment. Jag gillar lite "blockig" känsla, och avkapade hörn känns cyberpunk för mig.
Jag överväger att begagna mig av lite grunge-brushes för att skapa en sån där lite mer skitig bård och ge pappret lite textur. Isåfall försöker jag nog också smyga in element av växter och sådant.
Jag funderar också på om man skulle kunna texturera de svarta blocken med någon form av bark eller något annat organiskt, eller med någon form av sprickor. Det blir hursomhelst nästa steg i experimentet.