Nekromanti [Rotsystem] - En layoutskiss

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det här är inte den första och inte den sista skissiga layoutidén jag lär presentera.

För oinsatta: Rotsystem är ett retrocyberpunkrollspel. Tjocka kablar och fet cybernetik och inbrott hos megaföretag. Dessutom finns det grön postapokalyps med överväxta ruiner och skitfarlig natur utanför megastadens murar.

Här är en tidig skiss till layout:

https://www.dropbox.com/s/9b2iqfa4d3rd0uf/Layouttest2.pdf

Det här är vad jag tänkte:

En tendens jag tycker mig se: Tidiga rollspel har enkel, lite tråkig layout utan några designelement. Sedan lärde folk sig desktop publishing och började hälla pengar på illustratörer. Då fick spelen mäktiga och inte alltid jättesnygga bårdillustrationer. Det kan funka bra (som i Mitant Chronicles IMHO) eller dåligt (som med D&D 3e's gräsliga fejkädelstenar). Vad som är bra eller dåligt är såklart upp till var och en.

De snygga spel jag gillat på, som bland annat svenska Coriolis, har bara något enkelt återkommande layoutelement högst upp och ett längst ner. Möjligen en lätt, ljus textur kring kanterna, men inget under texten eller alltför nära den. (Många spel som har tunga grafiska bårder låter texten ligga jättenära... Närmast oläsligt. Se t.ex. Interface Zero, Blue Planet).

De har möjlighet till färg på varje sida; det har inte jag. Jag tycker inte att det är värt 'et. Alltså är jag hänvisad till gråskala. Dessutom har jag prioriterat fler illustrationer framför att be någon av mina illustratörer att rita något grafiskt element, eftersom jag hade något ganska minimalistiskt i tankarna.

Därför har jag en smal svart kant högst upp, en tjockare därnere.

Jag gillar luftiga marginaler. Kanske kommer jag att ha några små "sidebar"-texter där, men oftast inte.

Typsnittet som används för rubriker och kapitelnamnet högst uppe till vänster heter Metrophobic. Jag tycker om det.

Brödtexten är satt i Minion Pro. Det ska bytas ut, eftersom jag bara vill använda typsnitt som är släppta via öppen licens (OTF-licens). Ska bara hitta en värdig ersättare som är lika lättläst...

Metrophobic har väldigt tråkiga siffror. Därför har jag använt typsnittet Orbitron till sifnummer.

Rubriknivåerna är ett experiment. Jag gillar lite "blockig" känsla, och avkapade hörn känns cyberpunk för mig.

Jag överväger att begagna mig av lite grunge-brushes för att skapa en sån där lite mer skitig bård och ge pappret lite textur. Isåfall försöker jag nog också smyga in element av växter och sådant.

Jag funderar också på om man skulle kunna texturera de svarta blocken med någon form av bark eller något annat organiskt, eller med någon form av sprickor. Det blir hursomhelst nästa steg i experimentet.

Cybot

Mest spelbar
Om du vill skapa struktur så tycker jag att det skulle vara coolt om du i kanterna hade en mycket svag svart löv/bark textur medans de svarta blocken har en svag vit circuitboard textur.

Typ så här fast mycket svagare.

krank

Sum Caligini said:
Första radens indrag brukar man sätta till ca en "helfyrkant" - man kan säga att indraget skall vara lika stort som radavståndet.

Du efterfrågade typografi-/layoutkurser men en bra typografibok gör susen - tex:
http://www.bokus.com/bok/9789170370885/typografisk-handbok/
Typografin har jag inte ens rört vid annat än "välja typsnitt". Jag har flera bra guider jag brukar använda mig av, men jag tänkte vänta med det tills jag åtminstone valt typsnitt för brödtexten. Just nu experimenterar jag mest med layout och designelement.

Men tack för kommentaren!

Caligo

Swashbuckler
krank said:
Sum Caligini said:
Första radens indrag brukar man sätta till ca en "helfyrkant" - man kan säga att indraget skall vara lika stort som radavståndet.

Du efterfrågade typografi-/layoutkurser men en bra typografibok gör susen - tex:
http://www.bokus.com/bok/9789170370885/typografisk-handbok/
Typografin har jag inte ens rört vid annat än "välja typsnitt". Jag har flera bra guider jag brukar använda mig av, men jag tänkte vänta med det tills jag åtminstone valt typsnitt för brödtexten. Just nu experimenterar jag mest med layout och designelement.
Självklart kan man testa lite designelement men allt hör ju samman - det är teckensnitt, bilder, pappersval, indrag, marginaler, radavstånd, teckenstorlek m.m. som tillsammans skapar en helhet.

Har du läst någon bra typografibok? Om inte så tycker jag du skall läsa en rejäl bok som komplement till guider på internet. Du kommer få en helt annan förståelse och helhetstänk. Jag har läst massor av felaktiga guider om typografi, bildbehandling och layout på internet.

krank

Sum Caligini said:
Allt hör ju samman - det är teckensnitt, bilder, pappersval, indrag, marginaler, radavstånd, teckenstorlek m.m. som tillsammans skapar en helhet.
Ja, jag vet. Det är därför jag brukar vara noga med det när jag väl bygger layouten på riktigt och inte bara skissar fram en övergripande grafisk form.

Sum Caligini said:
Har du läst någon bra typografibok? Om inte så tycker jag du skall läsa en rejäl bok som komplement till guider på internet. Du kommer få en helt annan förståelse och helhetstänk. Jag har läst massor av felaktiga guider om typografi, bildbehandling och layout på internet.
Den guide jag framför allt följer är den Dante här på forumet gjort. Han brukar veta vad han pratar om. Jag har inte fått några större klagomål på mina senaste produkter, så jag antar att det brukar lösa sig.

Just nu är jag mer inne på huruvida jag ska ha mina horisontella svarta block eller något helt annat, om det funkar med så svarta ramar kring största rubrikstorleken, och om typsnittet jag valt till rubriker är för smalt. Typ.

Nästa steg är att fixa radavstånd, knipning och spärrning, fyrkantsindrag, ordentlig avstavning med korrekt språk, baseline grid och allt det där andra som hör till god typografi.

Jag äger typografiböcker och brukar titta i dem under arbetet om jag har några funderingar jag inte kan få Dante eller DeBracy att svara på. Dock inte medan jag bara skissar design, eftersom jag upplever att de tar för lång tid i förhållande till de små effekter de får på något som ändå bara är en skiss. Då spenderar jag hellre motsvarande tid med att justera layoutelement, flytta runt textlådor, och testa flera olika typsnitt. Det är med andra ord en effektivitetsfråga.

Men jag ska se om jag ids fippla med sådant till nästa skiss, ifall allt sådant nu måste vara på plats innan det mer övergripande kan diskuteras.

Caligo

Swashbuckler
krank said:
Den guide jag framför allt följer är den Dante här på forumet gjort. Han brukar veta vad han pratar om. Jag har inte fått några större klagomål på mina senaste produkter, så jag antar att det brukar lösa sig.
Ja, Dante kan ju sina saker. Var hittar man hans guide? Den har jag nog inte sett.

krank

Sum Caligini said:
krank said:
Ja, Dante kan ju sina saker. Var hittar man hans guide? Den har jag nog inte sett.
Den fanns på rollspel.nu's artikelsystem innan det försvann.
Sen fanns iaf del 1-3 på rpglab.nu.

Numera verkar man bara kunna hitta del 1-3 via cacheade versioner av rpglab-sidorna. Bilderna är sedan länge borta. Men det går att läsa texten iaf. Om det kom någon del efter del 3 så hittar jag den inte.

Jag har kopierat texten från del 1-3 hit, utifall de skulle halka ur googles cache:

LÄNK

Jag har nåtslags idé om att fråga Dante om han har dem sparade, men min misstanke är att vi inte kommer att kunna komma åt dem innan artikelsystemet åter går att få tag på.

EDIT: Fel av mig! Google visade inte del 4 på sin förstasida, men Dante hade delat med sig av URL:en till del 4 på RPGlab, och då kunde jag få tag på cachead version. Har fört in del fyra i gdocs-dokumentet, och kompletterat med en länk till en tråd om rutnätslayout...

krank

Magnus Edlund said:
Lättläst och ganska traditionell rollspelslayout. Jag får vibbar av NeoTech.
Tackar. Och associationer till Neotech är ju inte 100% fel, även om jag nog inte lär använda lika mycket gradienter som de har i åtminstone de böcker jag har...

(Neotech 1 är för övrigt det snyggaste Neotechet. Bilderna må vara lite amatörmässiga på sina håll, men...)

krank

Jag har gjort ett preliminärt val av typsnitt och därmed också kunnat fippla lite mer med typografin. Jag har följt Dantes typografiskolor, men kan absolut ha missat något.

Och eftersom det är låtsaslatin så blir naturligtvis inte avstavningen sådär himla perfekt.

Typsnitt som används:
Linux Libertine - Brödtext
Linux Libertine Italic - marginaltext
Metrophobic - Rubriker, och... kolumnrubrik? Kan det heta så, det där där det står "REGLER"? Jag läste den delen i Typografisk Handbok tidigare idag, men det fastnade inte.
Orbitron - sidnummer.

Sidnumren är lite mindre, och jag har testat att lägga en hyfsat svag textur bakom texten. Jag tyckte att det funkade okej, men jag är inte säker. Jag fick måla in en del vitt i min test-textur eftersom det fula knep jag använt för att skapa Rubrik 1-blockets avkapade hörn annars blev för uppenbart (det är lite förenklat en avlång rektangel vinklad 45 grader...).

Nu tog jag bara nåt random från the internets (copy-paste, lite tillsnyggning i Photoshop). I "slutversion" blir det en annan, mer genomarbetad. Om det blir överhuvudtaget.

Funderingar:
- Kanske lite större grad på brödtexten? Det ska tryckas på A5, ska sägas, så det bifogade uppslaget ska vara ungefär en A4.
- Kanske flytta ner Rubrik 2 något? Alltså den som har streck under sig. Inte hela vägen ner så den linjerar, men nån halv mm eller så...

Attachments