Nekromanti [Rotsystem] - Enhetskyrkan; religion i cyberpunk?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och funderar på den religiösa organisationen Enhetskyrkan, och vad jag egentligen ska göra med den.

Jag har tänkt ungefär såhär:

Innan Grönskan kom var det ju i princip ett post-scarcitysamhälle byggt på tekniska framsteg. Jag tänker att religionen i ett sådant samhälle inte spelar någon sådär väldigt framträdande roll. När desperation och maktlöshet och klassklyftor minskar finns det allt mindre som lockar, så att säga. Samhället blir ganska oreligiöst. Det finns rester kvar, enstaka präster och små grupper av vagt troende, men i princip inga fanatiker.

Och ja, jag vet att en antireligiös utopi inte är allas utopi, men det är min.

När Grönskan kommer och det plötsligt blir desperation och brist och så igen så återsamlas alla de olika religiösa elementen till en enda stor "Enhetskyrka" som då innehåller restelement från alla möjliga framför allt monoteistiska religioner. Klart det finns folk redo att tillhandahålla opium till folket i form av falska hopp om att få det bättre i livet efter detta om man inrättar sig i ledet och sköter sitt jobb och inte skakar båten. Och såklart villkorad välgörenhet som lockar in folk från smutsiga gator till korrumperade kyrkor.

Men vad kan man göra för att få en kyrka att bli relevant och intressant i en cyberpunkvärld? Kanske är den splittrad i fråga om cybernetik, kanske har den hemliga styrkor, kanske genomför den expeditioner ut i vildmarken? Finns det hundratals minisekter inom kyrkans ramar, som bråkar om vilka religiösa texter som ska ingå i den gemensamma kanon, vilka helgon/profeter som är viktigast?

I vilka spelvärldar är religion intressant utan att bli renodlat god eller alltför demoniserad? Demoniserad är iofs kanske ett mindre problem i en cyberpunkvärld, där ska ju perspektivet vara skepsis mot auktoriteter...

Eller går det ens att göra intressant/passande? Kanske ska jag bara lägga ner organisationen...

Cybot

Mest spelbar
Re: [Rotsystem] - Enhetskyrkan

En ganska central del bör ju vara att grönskan är guds straff för våran syndighet. Mänskligheten förnekade Gud och hans utsända och vände sig till krass materialsm. Mänskligheten trodde sig vara gudar, men var aldrig mäktigare än Gud. Grönskan är 2.0 av egyptens 10 plågor och endast om alla vänder sig till Gud kommer vi få komma tillbaka till paradiset. Men gud håller sin hand över sina troende och endast genom en absolut tro på Gud kan du undvika att bli infekterad.

Andra idéer om religiositet:
1. Cargokulter skulle passa in i spelvärlden. Typ Gud som Big Brother där Arkeolgin är Någon övervakar alla medborgare och kommer att skicka cargo om de utför npgon typ av symbolisk handling. Kan vara allt ifrån att symboliskt repetera morsekod (helst en riktigt förvriden parodi på morse) till någonting helt annat.
2. Alla är döda, domedagen har redan kommit och gått. Arkeologin är antingen skärselden eller helvetet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Om lite demonisering är okej så har jag länge tyckt att det här "mötet" (minus sjungandet, kanske) skulle passa ypperligt i en cyberpunkvärld:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/HU7htB3cyo4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/HU7htB3cyo4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Men istället för judar så är det överstepräster som representerar de olika delarna i enhetskyrkan, typ. Som har "styrelsemöten" och på i princip alla sätt beter sig som ett företag. De identifierar hot mot sin egen profit (även om den profiten i det här fallet kanske är andlig, snarare än monetär) och försöker göra sig kvitt dem hoten genom konkurrens, sabotage eller vad det nu finns för möjligheter som uppenbarar sig.

Tänk dig den diskussionen i videon rakt av fast istället för Jesus som "gud son och judarnas kung" är det Jesus (spanskt uttal) "hackern som framhäver att teknologin är det enda som är värt att dyrkas".

Cassius

Hero
krank said:
Jag sitter och funderar på den religiösa organisationen Enhetskyrkan, och vad jag egentligen ska göra med den.

Innan Grönskan kom var det ju i princip ett post-scarcitysamhälle byggt på tekniska framsteg. Jag tänker att religionen i ett sådant samhälle inte spelar någon sådär väldigt framträdande roll. När desperation och maktlöshet och klassklyftor minskar finns det allt mindre som lockar, så att säga. Samhället blir ganska oreligiöst. Det finns rester kvar, enstaka präster och små grupper av vagt troende, men i princip inga fanatiker.

När Grönskan kommer och det plötsligt blir desperation och brist och så igen så återsamlas alla de olika religiösa elementen till en enda stor "Enhetskyrka" som då innehåller restelement från alla möjliga framför allt monoteistiska religioner. Klart det finns folk redo att tillhandahålla opium till folket i form av falska hopp om att få det bättre i livet efter detta om man inrättar sig i ledet och sköter sitt jobb och inte skakar båten. Och såklart villkorad välgörenhet som lockar in folk från smutsiga gator till korrumperade kyrkor.

Men vad kan man göra för att få en kyrka att bli relevant och intressant i en cyberpunkvärld? Kanske är den splittrad i fråga om cybernetik, kanske har den hemliga styrkor, kanske genomför den expeditioner ut i vildmarken? Finns det hundratals minisekter inom kyrkans ramar, som bråkar om vilka religiösa texter som ska ingå i den gemensamma kanon, vilka helgon/profeter som är viktigast?

I vilka spelvärldar är religion intressant utan att bli renodlat god eller alltför demoniserad? Demoniserad är iofs kanske ett mindre problem i en cyberpunkvärld, där ska ju perspektivet vara skepsis mot auktoriteter...

Eller går det ens att göra intressant/passande? Kanske ska jag bara lägga ner organisationen...
För att förklara dens uppkomst så handlar det om(hör häpna) det materiella, materiella, materiella! Vad ger den till sina medlemar som inte varit möjligt för dom annars?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cassius said:
För att förklara dens uppkomst så handlar det om(hör häpna) det materiella, materiella, materiella! Vad ger den till sina medlemar som inte varit möjligt för dom annars?
Hittills har jag fokuserat på maktlöshetsperspektivet, att kyrkan ger "sammanhang" och en känsla av kontroll och så vidare.

Eller tänker du mer att kyrkan står för mat/vatten/boende/etc?

Cassius

Hero
krank said:
Cassius said:
Hittills har jag fokuserat på maktlöshetsperspektivet, att kyrkan ger "sammanhang" och en känsla av kontroll och så vidare.

Eller tänker du mer att kyrkan står för mat/vatten/boende/etc?
Ja men också välgörenhet, primitiv fackförening och arbetsköpare. Det är en möjlighet att skaffa sig ett jobb.

Genesis

Ni dés ni maître
En religion som uppkommer eller växer under svåra tider kommer antagligen att ha som kärna ett sätt att hantera lidandet. Antingen genom att, som i kristendomen, lova ett paradis i livet efter detta, eller genom att, som stroicismen eller kynikerna, förespråka ett spartanskt liv och frivilligt frånsäga sig lyx och välfärd, för att på så sätt inte kunna bli påtvingad lidandet. Kan religionen ge ett sätt för individen att hantera sitt lidande så kommer den antagligen att vinna lärjungar.

I ett cyberpunksamhälle finns kanske andra sätt att hantera lidandet. Att medelst teknologi ge upp sin individualitet eller programmera in lugn och glädje i hjärnan (istället för meditation).

Sedan finns det väl andra problem religionen kan ge svar på. Den ytlighet som ofta finns i cyberpunkvärldar kan kontras med identitet och gemenskap och den existentiella tomheten kan kontras med en gudomlig plan, en order att följa. Men det känns som faktorer som spelar större roll i ett samhälle där folk har det hyfsat okej rent materiellt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Cassius said:
krank said:

Det här. Alla försök att förklara en spelvärld utan hänsyn till materiella faktorer är dömda att famla i blindo.

stenhöna

tellstory
Jag skulle koncentrera mig på själva grundaren. Vem var hon/han? När levde denne, under vilka förhållanden? Vad fick denne för intryck? Vilka var de första troende, lärjungarna?

En annan infallsvinkel är att delar av Bibeln eller Koranen finns bevarade, men inte hela, och att några har startat en religion utifrån de fragmenten.

En religion är alltid en maktfaktor, och det är väl intressant? Och relevant.