Jo, som jag nämnde i den här tråden så håller ju jag på och skriver på en modul som fokuserar på expeditioner ut i den gröna postapokalypsen till Rotsystem. Det ser ut att bli en lite mer omfattande modul än jag tänkte mig från början, men det är ju bara bra - då blir det matigt och gött. Och jag har funderat lite på expeditionsmål.
Min vana trogen försöker jag skapa användbara kategorier för att se om jag kan systematisera, skapa en "expeditionsgenerator". Den andra tråden handlar om spelarnas förberedelser, den här tangerar mer spelledarens.
Nå; jag har just nu tänkt mig följande kategorier av mål:
Varje expedition kan såklart ha flera delmål och bonusmål; enskilda personer kan ha egna hemliga mål, en del mål kan tillhöra flera kategorier och så vidare.
Min tanke är alltså att SL kan börja med att hitta på 1-5 mål för expeditionen, därefter rita en topologisk karta, därefter hitta på hinder och intressanta platser på vägen, därefter hitta på en ungefärlig budget, och sedan i princip ha ett färdigt expeditionsäventyr. Kort, snabbt, lätt, bara att följa stegen så får man något spelbart.
Tankar?
Min vana trogen försöker jag skapa användbara kategorier för att se om jag kan systematisera, skapa en "expeditionsgenerator". Den andra tråden handlar om spelarnas förberedelser, den här tangerar mer spelledarens.
Nå; jag har just nu tänkt mig följande kategorier av mål:
- Militära - få tag på ett nytt/gammalt vapen, rensa ut grönska från ett militärt mål, återhämta en prototyp som skickades ut men försvann, och så vidare.
- Vetenskapliga - hämta prover, observationer, placera ut kameror eller sensorer, hämta data från forskningsstation man tappat kontakten med, undersöka någon gammal ruin för att förstå grönskan bättre...
- Ekonomiska - skapa virrupptagningar av spännande expeditioner som sedan ska säljas, hämta in resurser, vakta karavaner som ska handla med någon grupp isolationister...
- Personliga - Hämta hem farfars gamla klocka som glömdes i familjehemmet när han flydde, undersöka varför någons flickvän inte kom tillbaks från en expedition...
Varje expedition kan såklart ha flera delmål och bonusmål; enskilda personer kan ha egna hemliga mål, en del mål kan tillhöra flera kategorier och så vidare.
Min tanke är alltså att SL kan börja med att hitta på 1-5 mål för expeditionen, därefter rita en topologisk karta, därefter hitta på hinder och intressanta platser på vägen, därefter hitta på en ungefärlig budget, och sedan i princip ha ett färdigt expeditionsäventyr. Kort, snabbt, lätt, bara att följa stegen så får man något spelbart.
Tankar?