Jag sitter och planerar det första äventyret till Rotsystem. Om jag har tur får jag speltesta i helgen, nämligen.
Första delen av äventyret har en s.k. heistnatur; rollpersonerna förväntas ta sig in i ett område som spärrats av och försatts i karantän. För lite mer kontext; det är alltså djupt inuti en arkologi, en jättestor byggnad som motsvarar ungefär en riktigt stor storstad. Och det är retrocyberpunk som är genren.
Men, jag tänker mig att förberedelserna inför ett heistäventyr borde se ungefär likadana ut i de flesta spel där de dyker upp.
Jag är alltså intresserad av hur du förbereder heists. Om du förbereder, alltså: Om du bara bestämmer vad som ska stjälas innan och improviserar resten så är det inte så jätteanvändbart.
Men vad kan man förbereda? Vilken sorts hinder kan man ställa upp, hur förhindrar man att det bara finns en väg in, eller att det inte finns någon väg? Hur designar man säkerhetssystem, rutiner för vakter, etc på ett bra och rimligt sätt?
Första delen av äventyret har en s.k. heistnatur; rollpersonerna förväntas ta sig in i ett område som spärrats av och försatts i karantän. För lite mer kontext; det är alltså djupt inuti en arkologi, en jättestor byggnad som motsvarar ungefär en riktigt stor storstad. Och det är retrocyberpunk som är genren.
Men, jag tänker mig att förberedelserna inför ett heistäventyr borde se ungefär likadana ut i de flesta spel där de dyker upp.
Jag är alltså intresserad av hur du förbereder heists. Om du förbereder, alltså: Om du bara bestämmer vad som ska stjälas innan och improviserar resten så är det inte så jätteanvändbart.
Men vad kan man förbereda? Vilken sorts hinder kan man ställa upp, hur förhindrar man att det bara finns en väg in, eller att det inte finns någon väg? Hur designar man säkerhetssystem, rutiner för vakter, etc på ett bra och rimligt sätt?